پرسش: کسبوکاری دارم که حدود چند ماه است به زیاندهی افتاده است. ازکجا میتوانم بفهمم که بهتر است کار را تعطیل کنم و جلوی ضررهای بیشتر را بگیرم یا با اصلاح مشکلات موجود، برای بقای کسبوکار تلاش کنم؟
پاسخ کارشناس: پیشنهاد میکنیم یک مشاور خبره استخدام کنید و صورتهای مالی شرکت را با همفکری مورد بررسی قرار دهید. از دل این بررسی مشخص میشود که امکان کاهش هزینهها وجود دارد یا خیر و همچنین روشن میشود که آیا تناسبی بین فروش و درآمد و هزینهها وجود دارد یا خیر. به عبارت سادهتر مشخص میشود که اگر فروش افزایش یابد، شرکت به سوددهی میرسد یا خیر. در بعضی اوقات بنا به دلایل مختلف حتی اگر فروش افزایش یابد، متناسب با آن هزینهها هم رشد میکند بهطوریکه فروش بیشتر سود شرکت را
افزایش نمیدهد.
دراین شرایط اصل کسبوکار سودآور نیست و باید تعطیل شود، ولی اگر مشکل درکم بودن فروش باشد، دراین صورت میتوان به راهحلهای تبلیغاتی و بازاریابی فکر کرد. اگر شرکت توان مالی دارد، میتواند یک کمپین تبلیغاتی علمی تدوین کند، دراین کمپین تحقیقات بازار انجام میشود و رسانههای مختلف مناسب برای کسبوکار شما مورد ارزیابی قرار میگیرد.
یک برنامه زمانی مناسب برای تبلیغات شما تدوین میشود، با این تبلیغات میتوانید به افزایش فروش و متعاقب آن به سودآوری شرکت امیدوار باشید. البته توجه داشته باشید هزینهای که برای تبلیغات انجام میدهید، جزو هزینههای شما قرار خواهد گرفت و در نهایت بعد ازیک دوره که سطح تبلیغات کاهش مییابد، باید درآمد و سود شما آنچنان باشد که هزینههای اولیه از جمله هزینههای تبلیغات را جبران کند. در این شرایط کمپین شما و کسبوکارتان را میتوان موفق ارزیابی کرد.