عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران معتقد است: هیچ پارامتر مثبتی برای کاهش قیمت خودرو دیده نمیشود بنابراین انتظار مردم برای کاهش قیمت این محصول منطقی نیست. محمدرضا نجفی منش در گفتوگو با ایرنا، انتظار بهوجود آمده برای کاهش قیمتها در پی مثبت شدن نتایج مذاکرات ایران و گروه 1+5 را متفاوت با انتظاری که بعد از پایان دوران دفاع مقدس بهوجود آمد، دانست. وی با بیان آنکه در آن زمان شرایط کاهش قیمتها در همه بخشها بهوجود آمد و سپس بهتدریج افزایش قیمتها شروع شد، افزود: اکنون سیاست کلی بانک مرکزی، یکسانسازی نرخ ارز و تعیین قیمت توسط بازار است.
وی با اشاره به تعیین نرخ 2850 تومان برای هر دلار در بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی و عبور این رقم از 3هزار تومان نیز گفت: این موضوع نشان میدهد حرکت به سمت تکنرخی شدن و تعیین نرخ بازار آغاز شده است. نجفیمنش با بیان اینکه نرخی که اکنون وجود دارد نرخ واقعی ارز نیست و نرخ واقعی آن گرانتر است، در تشریح آن افزود: هر کیلوگرم گندم در داخل از کشاورز یکهزار و 200 تومان خریداری میشود درحالی که نرخ واردات آن 800 تومان است یا هر کیلوگرم شیر از دامدار یکهزار و 400 تومان خریده میشود اما نرخ بینالمللی آن 700 تومان است پس این نیست که تولیدکننده داخلی گندم و شیر را گران میفروشد بلکه مقایسه آنکه همان نرخ تسعیر ارز است، ایراد و اشکال دارد.
این فعال صنعت خودروی ایران با تاکید بر اینکه پیشبینیها نشان از آن دارد که نرخ ارز افزایش خواهد یافت و به نرخ آزاد خواهد رسید، تصریح کرد: بنابراین محلی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد و انتظار مردم نابجاست. وی عامل دیگر کاهش نیافتن قیمت خودرو را افزایش نزدیک به 22درصدی دستمزدها و رشد یکدرصدی عوارض و مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و افزود: علاوه بر آن عوارض گمرکی واردات بین 4 تا 6درصد و هزینه شمارهگذاری نیز افزایش یافته است، بنابراین هیچ علامتی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد که خودروساز بخواهد این کار را انجام دهد.
نجفی منش فروش همراه با ضرر خودروسازان را یادآور شد و دلیل آن را ثابت نگهداشته شدن قیمتها عنوان کرد و افزود: اگر دولت از قیمتگذاری خارج شده و آن را به بازار واگذار کند این انتظارات مردمی نیز کمی تعدیل شده و درست خواهد شد. عضو هیاتمدیره انجمن قطعهسازان ایران گفت: البته اکنون برخی از قیمتهایی که در بازار و نه در خودروسازیها بیجهت بالا رفته بود تعدیل شده و کاهش یافته اما قیمت تولیدات خودروسازیها کاهشی نداشته است. وی انتظار مردم برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی را بحق دانست و قدیمی بودن تکنولوژیها را از عوامل آن عنوان کرد و افزود: قدیمی بودن مدل خودروها که به بیش از 30 سال پیش برمیگردد از دیگر عوامل نارضایتی مردم است.
نجفی منش با اشاره به گامهایی که خودروسازان داخلی برای افزایش کیفیت خودروها برداشتهاند، به بازار آمدن خودروهایی با مدلهای جدید را از جمله گامهای برداشته شده در این بخش ذکر و خاطرنشان کرد: شکایتهای مردمی در زمینه کیفیت مدلهای جدید بسیار کمتر است کمااینکه با ورود خودروی تندر رضایت نسبی مردم جلب شد. این کارشناس مسائل خودروی ایران، خبر از ارائه مدلهای جدیدتر خودرو به بازار کشور طی یک ماه آینده داد و تاکید کرد: در این اقدام شاهد عرضه دو سری از مدلها خواهیم بود و به این ترتیب نیاز مردم به خودروهای جدید تا حدودی برطرف خواهد شد.
وی با بیان اینکه دیگر برای مدلهای قدیمی کاری نمیتوان کرد، تصریح کرد: خودروسازان ارائه مدلهای جدید را در دستور کار خود دارند. نجفی منش اثرات توافقات بینالمللی جدید بر بازار خودروی کشور در زمینه قیمت را افزایشی دانست و در تشریح دلایل آن گفت: تاکنون دنبال خودروها و فناوریهای چینی رفتهایم بنابراین اگر خودروهای اروپایی که از کیفیت به مراتب بالاتری برخوردار هستند وارد شوند قیمتها را بالاتر خواهند برد.
این فعال خودرویی اثر توافقات بینالمللی برای استفاده از تکنولوژیهای به روزتر را مورد تاکید قرار داد و افزود: دنبال این هستیم که این خودروسازها و قطعهسازهای وابسته را تشویق کنیم در داخل کشور سرمایهگذاری مشترک کنند زیرا این کار هم باعث افزایش رشد کیفی محصولات داخلی و هم سبب ایجاد بازارهای صادراتی برای کشور خواهد شد. وی با اشاره به برنامه 10ساله برای صادرات یکمیلیون دستگاه خودرو، تصریح کرد: مسلما برای صادرات نمیتوان خودروی20 سال پیش را صادر کرد بلکه باید تولید مدلهای جدید را مدنظر قرار داد تا صادرات این بخش محقق شود.