شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص بورس تهران در هفته گذشته مطابق هفته ما‌قبل آن سوار بر موج رشد بود و از عدد 64862 در ابتدای نخستین جلسه معاملاتی هفته با طی کردن روندی صعودی با رشدی 1899 واحدی و صعود به کانال 66هزار واحدی به عدد 66761 رسید تا از ابتدای تیرماه سال جاری شاهد رشدی تقریبا 2000‌واحدی باشد. در حالی که در مدت مشابه سال قبل شاخص از کانال 72‌هزار واحدی با 984‌واحد‌سقوط به عدد 71917 رسیده بود که می‌توان انتظار داشت روند فعلی اتمامی بر یک سال‌ونیم نزول و رکود بورس باشد.

ارزش معاملات هم همچون شاخص کل روند روبه‌رشدی را تجربه می‌کند، به طوری که از عدد 151‌میلیارد در آغاز روز شنبه به عدد 290‌میلیارد در جلسه معاملاتی پایانی هفته رسید، هرچند روز یکشنبه با افت روبه‌رو شد و تا عدد 133‌میلیاردتومان نزول پیدا کرد، اما مجددا در مدار صعود قرار گرفت و پس از دو‌ماه به عدد 300‌میلیارد ارزش معاملات که هشتم اردیبهشت‌ماه بوده نزدیک شده است که البته در رسیدن به چنین رقمی حقوقی‌ها با عرضه سهام خود در بازار و تعدیل پرتفوی‌شان نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند. در هفته گذشته بیشترین تاثیر مثبت بر روند صعودی شاخص را صنعت حمل‌و‌نقل و شرکت کشتیرانی بر عهده داشتند که با خبر روند مثبت مذاکرات و قریب‌الوقوع بودن توافق به رشد شاخص کمک شایانی کرد،

البته شبندر نیز برخلاف هفته‌های ابتدایی تیرماه تاثیر بسزایی در سبز‌‌پوش بودن شاخص در هفته گذشته ایفا کرد، هرچند در این صنعت شپنا نقشی منفی در تاثیرگذاری بر شاخص داشت و نباید از تاثیر منفی فولاد مبارکه و همچنین کگل بر شاخص گذشت. در گزارش‌های هفتگی قبل، از معامله شدن خارج از زمان بازار شرکت پالایشگاه نفت اصفهان گفتیم این هفته نیز سهمی در زمانی که بازار بسته بود معامله شد. طبق تابلوی بازار آخرین معامله خودرو مربوط به ساعت 12:31 دقیقه است که به نظر می‌رسد نیاز به نظارت بیشتر وجود دارد. هفته گذشته نمادهای دوقلوی معدنی چادرملو و گل گهر به دلیل تعدیل پیش‌بینی هر سهم متوقف شدند که به نظر می‌رسد نامه وزیر صنعت و معدن باعث تاثیر منفی در این دو شرکت یا حتی سایر شرکت‌های معدنی شده باشد.

طی این نامه از شرکت‌های معدنی خواسته شده از این پس به جای محاسبه نرخ فروش 23‌درصدی گندله و شمش، نرخ 20‌درصدی اعمال شود. به همین دلیل و با توجه به اثر منفی این نامه مدیران این دو شرکت از سازمان بورس درخواست کردند تا روشن شدن موضوع و به نتیجه رسیدن اعتراضات این دو نماد متوقف شوند. از شرکت مخابرات نیز خبر رسید، گروه شرکت‌های شاتل قصد‌خرید 100‌درصد سهام مالک اصلی مخابرات را دارد. همچنین تولیدکنندگان فولاد ایران نیز تقاضای تعرفه 40‌درصدی را برای واردات این محصول کردند.

از گروه حمل‌و‌نقل نیز خبر می‌رسد که شش شرکت بزرگ کشتیرانی بزرگ بین‌المللی به ایران بازگشته‌اند و پنج شرکت نیز در راه بنادر کشور هستند که این اتفاق می‌تواند به تسهیل روابط تجاری کشور کمک شایانی کرده و باعث شود محصولات شرکت‌های داخلی به راحتی به دست مصرف‌کنندگان بین‌المللی برسد و کاهش هزینه حمل کالا را برای آنها در پی خواهد داشت اما نکته‌ای که تقریبا یک ماه است بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داده، مباحث مربوط به مذاکرات هسته‌ای است که می‌توان به جرات گفت از تمامی جهات موثر است؛ از گمانه‌زنی‌ها در خصوص وضعیت بنیادی صنایع و شرکت‌ها در صورت توافق یا عدم توافق گرفته تا رفتارهای سهامداران و نحوه ورود و خروج آنها از سهام مختلف.

در هرصورت بحث مذاکرات و هیجانات مربوط به آن نیز می‌تواند تا مدتی بر روند بازار تاثیرگذار باشد و پس از آن باید وضعیت اقتصادی و شرایط بنیادی شرکت‌ها و سیاست‌های دولت درخصوص نحوه قیمت‌گذاری نرخ‌های مواد اولیه و محصولات تولیدی شرکت‌ها بررسی شود و براساس این موارد سرمایه‌گذاران و سهامداران اقدام به تحلیل شرکت‌ها کرده و تصمیم به خرید یا فروش بگیرند. به نظر می‌رسد با کاهش تب مذاکرات در بازار، واقع بینی افزایش یافته و بازار متعادل‌تر شده و به روند مثبت خود ادامه دهد.

* کارشناس بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cBk53Z6s
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه