اندازه و شكل یك محصول میتواند روی میزان تمایل مصرفكنندگان به خرید آن تاثیر بگذارد. دراینباره كوكا كولا نمونه موفقی است. طراحی بستهبندی همواره از اهمیت زیادی برخوردار است. مسائل مربوط به طراحی بستهبندی فقط در تمایل افراد برای خرید یك محصول با بستهبندی جذاب و جالب خلاصه نمیشوند. عواملی نظیر اندازه و شكل یك محصول میتواند روی میزان تقاضای مصرفكنندگان برای خرید آن تاثیر بگذارد.
تغییرات جزئی و دقیق در جایگذاری یا بستهبندی محصولات میتواند نقش بسیار موثری در تغییر تمایل مردم برای خرید آنها ایفا كند. در یك مطالعه، دانشمندی از داوطلبان خواست تا یكی از اشیای موجود روی میز را كه ترجیح میدهند به حركت درآورند. موضوعات مورد بررسی در این مطالعه احتمالا بیشتر از همه شامل گرفتن یك كفگیر یا قاشق از دسته میشدند كه البته دسته بعضی از آنها سمت افراد و دسته برخی دیگر دور از آنها قرار داشتند. بیش از 60درصد از مواقع، مردم چیزی را دوست داشتند كه آسانتر قابل دسترسی بود. عواقب انجام این كار در دنیای واقعی در زمینه طراحی محصول خود را نشان میدهد. یك بستهبندی با امكان در دست گرفتن آسانتر عملا توجه شما را به سوی خود در قفسه فروشگاه جلب خواهد كرد.
در سال 2008، كوكاكولا در زمینه طراحی بستهبندی بطریهای نوشابه دو لیتری خود با ایجاد منحنیهای بیشتر تجدیدنظر كرد. به این ترتیب شرایط برای در دست گرفتن و ریختن نوشابه از این بطریها آسانتر از قبل شد. ناگهان فروش بطری نوشابه دو لیتری كوكاكولا در مقایسه با محصول مشابه رقیب خود پپسی، بسیار افزایش یافت. آیا این بدان معناست كه كوكاكولا همهچیز را درباره نحوه تاثیرگذاری بدنه محصولات روی ذهن فرد میدانست؟ شاید مردم در آزمایشها آن بطری را به دیگر بطریها ترجیح میدادند.
براساس این تحقیق، شكل فریبنده یك بطری نوشابه شاید شما را به خرید آن وا دارد، در حالیكه حتی شاید بدانید كه این تصمیم درستی نیست.