با آغاز فعالیت اینستاگرام در سال2010 این امکان برای برندها و صاحبان مشاغل فراهم شد تا با مردم ارتباط برقرار کنند و از طریق انتشار تصاویر و عکس، داستان برند خود را تعریف کنند. آمار گرفته شده حاکی از آن است که نیمی از کاربران روزانه بهصورت میانگین 21 دقیقه را در اینستاگرام صرف میکنند. برندهای معتبر سریعا متوجه این امر و ویژگیها و اثرات بالقوه آن شدند. سایت simply measured اعلام کرد که در سال 2014، 86درصد از 100 برند برتر دنیا یک حساب اینستاگرام داشتهاند که 71درصد بیشتر از سال قبل آن بوده است و اینستاگرام به سرعت تبدیل به یک پل برای ورود برندها به دنیای مجازی شد.
• آیا میدانید که بازاریابان چگونه از عکسها در امور بازاریابی بهره میبرند؟
• آیا تمایل دارید بدانید که برند شما چگونه میتواند از طریق یکی از برنامههای کاربردی و پر طرفدار در شبکههای اجتماعی بهره ببرد؟
• آیا وقت کافی برای راهاندازی و مدیریت یک شبکه اجتماعی دیگر را دارید؟
• قبل از شروع، آیا با توجه به نوع محصول و کسبوکار خود و اینکه مورد قبول همه مردم باشد یا نه، ارزش اینستاگرامی شدن را دارد یا خیر؟
اگر هم سوای این سوالات از خود میپرسید که اصلاً اینستاگرام محلی برای شما بهعنوان یک شبکه اجتماعی برای کسبوکار است یا چیزی از آن نمیدانید، این را بدانید که در کمتر از 5 سال این شبکه به رشد بالایی با تعداد کاربر 300 میلیون نفر و با میانگین روزانه مطلبگذاری 70 میلیون رسیده است. بنابراین شما اصلاً تنها نیستید و ارزش آن را دارد که به آن ملحق شوید. در این مقاله سعی شده تا بایدها و نبایدهایی که برند شما میتواند جهت بهرهگیری از اینستاگرام در بازاریابی استفاده کند بیان شود. ابتدا به بایدها میپردازیم
• برای جذب مخاطبان گستردهتر
شبکه اینستاگرام در دو نسخه اندروید و iOSموجود است اما هماکنون این شبکه امکانی را فراهم کرده است تا بازاریابان و کاربران بتوانند به طرق دیگر، سوای استفاده از موبایلها و تبلتها به گشتوگذار و بررسی مطالب از دید بازاریابی مشغول باشند. آنها منتظر این بودند که شبکه اینستاگرام از خود حضوری در فضای اینترنت و وب علاوه بر نرمافزارهای موبایل نشان دهد. اینستاگرام با مخاطبان خاص خود این قابلیت را دارد تا چهره خوبی را از برند و کسبوکار شما در قالب عکس یا فیلمهای 15 ثانیهای به نمایش بگذارد یعنی عکسها میتوانند خیلی بهتر و رساتر داستان برند شما را تعریف کنند.
• برقراری ارتباط از طریق مسابقه در اینستاگرام
اینستاگرام واقعاً یک برنامه کاربردی است که برای برگزاری مسابقات میتواند مفید باشد، مهمترین دلیل آن نیز استفاده کاملاً آسان از آن است. شما بهعنوان برند میتوانید از دنبالکنندگان خود بخواهید از طریق یک هشتگ (#) خاص برای شرکت در مسابقه و تگ کردن عکسهای خود استفاده کنند. در قدم بعدی شما میتوانید به آسانی این عکسها را جستوجو کرده و از دیگران بخواهید درخصوص آنها رأی بدهند و در نهایت شما یک برنده دارید و به این صورت نیز با مشتریان خود آشنا شده اید.
• شناخت مشتریان خود
شما باید مشتریان خود را بشناسید تا از این طریق راحتتر بتوانید آنها را با برند خود درگیر کنید. فکرش را بکنید، شما آنها را میشناسید (اطلاعات دموگرافیک آنها، سلیقهها، خواستهها و...). این روشی است برای صاحبان کسبوکار تا دنبالکنندگان (Followers) بیشتری در شبکههای اجتماعی خصوصاً اینستاگرام جمع کرده و داشته باشند. هنگامی که عکسی در شبکه خود قرار میدهید به این فکر باشید که توجه مخاطبان خود را جلب کنید تا با این کار آنها را وابسته و درگیر شبکه خود کنید تا باز هم به شما سر بزنند و مشغول به گشت وگذار در آن باشند.
• استفاده از ویژگیهای مشتریان خود
از مشتریانتان عکسهایی را که آنان در ارتباط با برند شما گرفتهاند بگیرید و به اشتراک بگذارید تا تجربه برند خود را از دید دیگران نمایش دهید. مشتریان شما بهترین طرفداران شما هستند و بهترین روش برای تعریف برند شما تا مورد توجه اشخاص خارج از برند شما شوند. از عقاید و بررسی و تجزیه تحلیلهای آنها استفاده کنید. شما از این طریق به آنها حس مهم بودن و بخشی از برند خود را انتقال داده ویترین برند خود را با ارزشتر میکنید. با این روش ارتباطی قوی و مستمر و همچنین تاثیرگذار را با طرفداران خود برقرار کنید.
• کسب علایق بیشتر از مطالب منتشر شده خود
هدف اصلی هر پستی که در اینستاگرام قرار میدهید این است که توجه مردم را جلب کنید تا محصول و خدمت خود را معرفی و در نهایت مردم را به مشتریان خود تبدیل کنید. بیشتر کنفرانسها یک هشتگ (#) مخصوص به خود را دارند که کاربران میتوانند از طریق اینستاگرام (سوای توییتر و فیسبوک) اطلاعات و اتفاقاتی را که در جریان است دنبال کنند. اضافه کردن اینستاگرام به رویداد بازاریابی شما، باعث آشنایی بیشتر مردم و برقراری ارتباط آنها با برند شما شده و آنهارا متمایل به دیدن غرفههای شما میکند. آنها از طریق تصاویر اینستاگرام بهراحتی غرفه شما را پیدا کرده و برای دریافت توضیحات درخصوص برند به نزد شما میآیند. این امر میتواند کمکی برای استفاده تأثیرگذار از جمعیت حاضر باشد.
وقتی به فکر استراتژیک بازاریابی در نمایشگاهی هستید، از شماره غرفه خود استفاده کنید و آن را روی تمامی آگهیهای خود قرار داده تا مراجعان با جستوجوی آن در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام و. . .) بتوانند شما را پیدا کنند. آنها میخواهندکه یک تجربه شخصی را با برند محبوب خود داشته باشند. حال که بایدها بیان شد، به برخی از نبایدها که بهتر است برندها رعایت کنند بپردازیم.
• آنها فاقد یک استراتژی حول هدفی مشخص هستند
اینستاگرام به برندها یک فرصت استثنایی برای معرفی برند خود در قالب عکس و فیلمهای 15 ثانیهای تأثیرگذار داده است. این شبکه تبدیل به نمایشگاهی از روند طی شده از نوع کسبوکار، در قالب عکس طی زمان (نمایش مد روز، تکنولوژی روز، مدل جدیدی از خودرو و. . . ) و همچنین ارتباطی تحت پرسش و پاسخ که پس از مشاهده مطالب در ذهن مشاهدهکنندگان نقش میبندد شده است.
امکانات و ابزارهای احتمالی در اینستاگرام، به معنای بیحد وحساب بودن، بسیار نزدیک است؛ در هر زمانی که شما در اینستاگرام هستید تا درخصوص برند و محتوای آن اطلاعرسانی کنید، نمایش محصولات خود، عناصر انسانی و. . . با اضافه کردن هرگونه محتوایی در اینستاگرام شما باید که هدف و ارزشی برای آن تعیین کنید تا به شما کمک کند که به نتایج مطلوب خود برسید و بتوانید از بازار خود شناخت کافی پیدا کنید.
• آنها روی کیفیت تمرکز نمیکنند
همانطوری که محتوا برای شما بسیار مهم است و در حکم استراتژی هدف محور محسوب میشود، کیفیت محتوا نیز میتواند کمک بسیار زیادی به برند شما بکند که آن را به برندی مطرح و حک شده در ذهن در مقابل برندی که به آسانی فراموش میشود تبدیل کند. چند ثانیه به این فکر کنید که اینستاگرام چطور کار میکند و به آن دقت کنید. کاربران معمولا با اسکرول کردن یک ستون عمودی که متشکل از عکس است در حال دیدن و خواندن عناوین آنها هستند و این کار را ادامه میدهند تا اینکه عکسی چشم آنها را خیره و جلب توجه میکند. یا با جستوجو هشتگها (#) که اینبار اسکرول کردن در صفحه اصلی که شامل سه ستون است و عکسهای بیشتری را نمایش میدهد رخ میدهد که در آنجا نیز ناگهان چشمشان به عکسی میافتد که تنها به دلیل کیفیت بالا نسبت به دیگر عکسهانظرشان را جلب میکند. پس اینجاست که اهمیت کیفیت محتوا بالا میرود. هر چه بیشتر به بالا بردن کیفیت محتوای خود توجه کنید، همان مقدار بیشتر نیز موفق به جلب توجه کاربران به سمت کانال خود و تبدیل آنها بهعنوان یک (Follower) دنبالکننده هستید.
• آنها بهطور کافی مطلب منتشر نمیکنند
بهعنوان یک روش دیگر تحت استراتژی اینستاگرام خود، انتشار متداول مطالب و دنبال کردن نتیجه آنها را باید بهصورت مستمر ادامه دهید. به فکر تعادل بین کمیت و کیفیت باشید. حصول اطمینان از یکی از این دو باعث بهبودی دیگری نمیشود؛ از طرفی نیز اگر شما به این نتیجه برسیدکه قادر به پست کردن مطالب به تعداد 15 عدد بهصورت روزانه هستید، شما باید یک برنامهریزی زمانبندی شده داشته باشید. چراکه طبق مطالعه تجارب دیگر برندها، مشاهده شده که در اثر کم کاری و نبود برنامهریزی در انتشار مطلبهایشان رفتهرفته از دنبالکنندگانشان کاسته شده است.
• آنها از هشتگها (#) سوءاستفاده میکردند
این که از روشی به درستی استفاده نکنیم نوعی سوءاستفاده محسوب میشود. بنابراین این امر کاملا امکان دارد که از هشتگ (#)در اینستاگرام سوءاستفاده شود چه بهصورت اندک، غیرمرتبط یا اینکه به هیچوجه استفاده نشود. مشابه دیگر شبکههای اجتماعی، هشتگها نقش بسیار مهمی را درخصوص فرآیند جستوجو و کشف انجام میدهند. برندهای کمتر شناخته شده شاید بتوانند با کسب محبوبیت در این فضا به رشد خود کمک کنند، اما با بهکارگیری خاصیت هشتگهای مرتبط این روند را سریعتر و حتی به بالا بردن سطح اطلاعات خود بهترکمک میکنند. بنابراین تولید و ترویج هشتگ مرتبط را بخش مهمی از استراتژی بازاریابی برند خود قلمداد کنید. اینستاگرام برای هر مطلب امکان استفاده از 30 هشتگ را دارد، اما استفاده حتی تعداد 11 عدد هشتگ نزدیک به 80درصد تأثیرگذار است.
• آنان به دنبال خریدن تعداد دنبالکنندگان (Followers) هستند
امروزه خریدوفروش دنبالکننده (Followers) و میزان ترافیک صفحات اینستاگرام، نوعی کسبوکار بزرگ محسوب میشود. اگر حال و حوصله و فرصت درست کردن اینستاگرام و قرار دادن محتوا و کسب دنبالکننده اصلی و واقعی را ندارید، بنابراین اینستاگرام برای شما میتواند کاملا وقت تلف کردن باشد. باز اگر به دنبال دلیلی برای نخریدن دنبالکننده (Followers) هستید، بهتر است بدانید که اینستاگرام در حال سرکوب کردن حسابهای کاربری تقلبی و غیرکاربردی است و مسئولان این شبکه، بهشدت این روند را پیگیری میکنند. پس همان بهتر که از ابتدا و صفر شروع کنید تا ارزش وقتگذاری برای بالا بردن محبوبیت برند خود را حس کنید. بهطورکلی نرخ مشارکت در اینستاگرام بهصورت روزانه در حال رشد و صعود است که راحتترین کار برای قرار گرفتن در این روند رشد (همانطور نیز که قبلتر گفتم)، برنامهریزی هدفمند برای انتشار مطالب با محتوای مکفی و با کیفیت است.
• آنها در افزایش و کسب دنبالکننده ناموفق بودند
کاربران اینستاگرام از صرف وقت برای محتوای برندسازی شده بهشکل قابل توجهی لذت میبرند. شبکههای اجتماعی دائما در حال ارائه راهکارها و روشهایی برای برندها در راستای پر رنگتر شدن و رشد آنها هستند. گرچه این تضمین وجود ندارد که یک دنبالکننده امروز بهعنوان دنبالکننده فردا نیز باقی بماند و ادامه دهد. نحوه مدیریت و ایجاد تعامل درخصوص دنبالکنندگان اینستاگرام، تفاوت بین شکوفایی و غرق شدن را در بر دارد. هنگامی که شما در حال برگزاری یک مسابقه یا مشغول کاربردی ساختن یک هشتگ برندسازی شده هستید، اینستاگرام واقعا بهترین محیط برای ایجاد تعامل و ساختن یک ارتباط بین آدمهای دنیای واقعی است.
• آنها بیش از حد تبلیغاتی هستند
این جنس را بخرید، تخفیف فوقالعاده، پسانداز واقعی، تحویل رایگان و...، قرار دادن بیش از حد اینگونه مطالب تبلیغات، بیانگر نوعی خودپسندی و غیرحرفهای بودن و با توجه به زمان ناخوشایند و بیتأثیر است. بهطور قطع هم زمان و هم مکان در تأثیرگذار بودن یک محتوای تبلیغاتی نقش کلیدی دارند.
برندسازی موفق در اینستاگرام از آن کسانی است که محتوای پر قدرت و پر معنا و کاربردی به همراه کیفیت عالی در قالب عکس و ویدئو و با برقراری ارتباط با مشاهدهکنندگان مطالب خود دارند.
* متخصص شبکه های اجتماعی هاکوپیان