زیر پل چوبی تا دلتان بخواهد بوی چوب و پوشال پیچیده است. نوعی بوی سادگی كه به دل مینشیند. بوی درختهایی كه دیگر نیستند ولی زندگیشان در حافظه این چوبها ادامه دارد. پل چوبی جایی برای خریدوفروش انواع محصولات چوبی است. از در و پنجره گرفته تا كابینت و تختخواب. بازار چوبیها بهنظر پرسود میرسد. این گزارش به قیمت و ویژگی درهای موجود در بازار میپردازد. تنوع قیمت هم اینقدر است که هرکسی بتواند طرح و مدل موردعلاقه و مهمتر از همه موردنیاز خود را بخرد. فروشندگان زیر پلچوبی در مورد قیمت انواع درهای چوبی به «فرصت امروز» توضیحاتی دادهاند.
چوبیهای گران ولی پرطرفدار
كار چوب گران است. چون مثلا چوب راش آلمانی هر مترمكعباش 2میلیون تومان است و از آن میشود تنها چهار الی پنج در ساخت. از طرفی چون هنوز نمونههایی در بازار یافت میشوند که دستساز هستند و به همین دلیل قیمتشان بالاست. از طرفی برای یك در پنج شغل درگیرند؛ نجار، منبتكار، خراط، رنگكار و نصاب. همچنین برای خرید یك مغازه 200متری، یکمیلیارد تومان باید هزینه كرد. یك زیرزمین 10متری هم برای کارهای نجاری و خراطی و غیره لازم است که هزینهای تا 500میلیون تومان روی دست تولیدکنندگان میگذارد.
ضدآب بودن، شعاری بیش نیست
بهطوركلی 4 نوع در داریم. ورق یا پِرِسی كه به درهای آماده گفته میشود، سیانسی كه با دستگاه ساخته میشود، در چوبی كه كار دست است و در آهنی ضدسرقت ساخت چین و تركیه كه بیشتر در ایران مصرف میشود و مثلا در كشورهای اروپایی بازاری ندارد. درهایی با جنس اچدیاف در مقابل آب مقاومند ولی ضدآب نیستند و ضدآب بودن تنها یك شعار است. مثلا اگر برای حمام نصب شوند، حدود 10سال عمر میكنند، ولی در مقابل ضربههای احتمالی شكنندهاند. امروزه روكش پیویسی را هم داریم كه به جای رنگ استفاده میشود و روی در وكیوم میشود. مزیتش این است كه موجب یكدستی، صافی و یكنواختی رنگ سطح بیرونی در میشوند. برای خانوادهها پیویسی مناسبتر است چون ارزانتر است.
قیمت درهای چوبی
درهای چوبی قیمتهای متفاوتی دارند. نوع چوب و طرح و كاری كه روی آنها انجام میشود، تعیینكننده قیمت آنهاست. قیمتها از 100هزار تومان شروع میشود و تا 5 یا 6میلیون تومان هم میرسد. درهای گرانقیمت معمولا برای خانههای لوكس بالای شهر خریداری میشوند. به گفته یکی از فروشندگان، هر ساختمانی با نوع سازه و طرح و شکلی که دارد، به در ویژهای نیاز دارد. در را یا دانهای میفروشند یا مجموعهای. خرید دانهای از طرف خانوادهها انجام میشود كه معمولا سود کمتری را نصیب فروشنده میکند، اما اگر شخصی برای یك ساختمان چند طبقه، در سفارش بدهد، تولیدکننده حداقل ششماه از سال را برای آماده کردنشان وقت صرف میکند که درنهایت سود خوبی هم نصیبش میشود.
سلیقه بازار؛ تلفیق کلاسیک و مدرن
فروشندگان زیر پل چوبی معتقد هستند که مشتری امروزی به دنبال طرح و رنگ دلخواه خودش است و به همین دلیل هر کاری را نمیتوان به مشتری عرضه کرد. تلفیق طرحهای کلاسیک و مدرن نیز دقیقا به همین خاطر رواج یافته است.
هرچند به نظر میرسد که مهمترین مسئلهای كه سلیقهها را تحت تاثیر قرار میدهد، پولی است كه مشتری در جیبش دارد. كسی كه برای ساخت خانهاش میلیاردی هزینه میكند، یك در 100هزار تومانی در آن نصب نمیكند. به همین خاطر طی چند سال اخیر نجاری پیشرفت بسیاری كرده است. مدلهای متنوع و متعددی به بازار آمده و مردم هم كار خوب را میشناسند؛ البته ممكن است قدرت خرید نداشته باشند ولی میدانند كه كار خوب یعنی چه كاری. به همین خاطر درهای زیبا انتخاب میكنند، حال چه قشنگ اصیل و چه قشنگ مصنوعی!
رواج طرحهای باستانی
از ظاهر درهای موجود در فروشگاهها بهراحتی میتوان فهمید که یكی از انواع طرحهای مورد علاقه مردم، طرحهای باستانی است. میتوان گفت این امر دلیل روانشناسی دارد. چون مردم از دنیای پرهیاهوی اطرافشان خستهاند. میخواهند به دنیای ساده كهن بازگردند و چه چیزی بهتر از آرامش چوب و طرحهایی که متعلق به دورههای ساده و بیتشویش قدیم هستند. هم خاطره است و هم حس یكی بودن با طبیعت را به آنها القا میكند كه بسیار آرامشبخش است.
انگار از بس گچ و سیمان در اطرافشان دیدهاند برای آرامش روحی به چوب پناه میبرند. درواقع نوعی اطمینان و اعتماد در كارهای باستانی حس میكنند. نقش آرامشبخش چوب در زندگی امروز تا جایی پیش رفته است كه امروزه در نمای بیرونی ساختمانها هم از چوب در كنار سنگ استفاده میشود. این كار ماندگاری بالایی هم دارد اما بسیار گران تمام میشود یعنی هر مترش 500هزار تومان است ولی انسان انگار به چوب نیاز روحی دارد. از طرفی تا چند سال پیش درهایی با طرحهای باستانی مانند سربازان هخامنشی كار دست بودند و هر كدام حدود دوماه وقت استاد منبتكار را میگرفت که هم چوب زیادی هدر میرفت و هم دستمزد بسیار بالایی داشت كه قیمت این درها را بالا میبرد و از دسترس عموم خارج بود، اما امروزه دستگاه ساخت این درها وارد شده و قالب نقشها بدون هدر رفتن چوب زیاد، روی چوب ایجاد میشود. بنابراین تولید انبوه قیمتها را پایین آورده تا عموم مردم توانایی خرید این طرحهای محبوب را داشته باشند.
به هرحال خانه بدون در معنی ندارد. از طرفی قسمتهای مختلف خانه احتیاج به درهای مخصوص خود دارند. مثلا در ورودی هم استحکامش با درهای داخلی ساختمان فرق دارد و هم طرح و نقشش. از نظر نوع مواد به کار رفته در ساخت درها، درهای مربوط به سرویس بهداشتی بهخاطر نمور بودن مداوم این قسمت از خانهها، معمولا پوشش ویژهای دارند تا عمر طولانیتری داشته باشند. درواقع به همین دلیل است که تنوع در بازار درها بسیار بالاست. حتی اگر درهای موجود در فروشگاهها سلیقه کسی را راضی نکند، میتوانید در مورد علاقه خود را همراه با طرح و رنگ دلخواهتان سفارش بدهید که البته باید پول بیشتری بابت این موضوع بپردازید.