پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص كل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سهام برای چهارمین روز متوالی منفی بود و 18 واحد كاهش به ارتفاع 80 هزار و 262 واحدی عقب‌نشینی كرد. بازار سهام همسو با بهبود قیمت جهانی فلزات اساسی شاهد جمع‌آوری سهام در گروه فلزات اساسی به‌ویژه در نماد معاملاتی ملی مس و برخی معدنی‌ها و همچنین برخی شرکت‌های شاخص‌‌ساز بازار از جمله تاپیکو بود.

با این همه انگیزه کوتاه‌مدت‌نگری حاکم شده بر بازار سهام باعث شد تا با تحرک نوسان‌گیران در بازار دوم بورس همچنان نماگرهای بازار سهام نتوانند شادابی چندانی در بازار داشته باشند. این روزها نگاه کوتاه‌مدت به بورس برای کسب سود، یکی از آفت‌های بازار سهام است. روند نوسانی فعلی بورس و شاخص‌های آن طبیعی است و در صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد بعد از مدتی استراحت، بورس بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران خواهد کرد.

اثرپذیری صنایع و شرکت‌ها از برجام نیز امری میان‌مدت و بلندمدت است و با انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها در ماه‌های پیش رو می‌توان تاثیرپذیری آنها را از پیش‌بینی سود آتی شرکت‌ها دید. به طور کلی بازار سهام، بازاری متعادل و به نسبت پرحجم بود که ترجیح ‌داد با نزدیک شدن به موعد تسویه معاملات اعتباری و همسو با تحرک بازارگردان‌ها، حول و حوش صفر تابلو نوسان کند. به نظر می‌رسد بازار سهام در روزهای آینده روند واضح‌تری از حرکت شاخص‌ها و قیمت سهم‌های ارزنده را به نمایش گذارد. با توجه به شرایط رکودی سایر بازارها و نیز رکود اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود بورس همچنان یکی از گزینه‌های مورد توجه ورود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری باشد.

نوسان مثبت محصولات لبنی

روز گذشته در گروه خودرویی‌ها معاملات متعادل و رو به منفی در حالی ادامه یافت که عرضه حقوقی‌ها با کاهش مواجه بود. در نماد معاملاتی ایران‌خودرو دیزل نیز همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی این سهم اگر چه عرضه سهامداران اغلب حقیقی بر تقاضا می‌چربید اما جمع‌آوری سهام از سوی سهامدار حقیقی و حقوقی باعث شد تا روندی متعادل اما رو به منفی در روند معاملات این سهم پدیدار شود.

73573457347345735835835234724742734835845894

در نماد معاملاتی «خاور»‌ انعقاد قراردادهای جدید و برخی خبرهای تاثیرگذار در حالی این سهم را مورد توجه سهامداران قرار داده که هزینه‌های مالی این شرکت مانع از انتظار برای رشد سودآوری در یک یا دوسال آینده برای این شرکت شده است. در گروه لبنیاتی‌ها اما همزمان با زمزمه دوباره افزایش نرخ محصولات لبنی، قیمت سهام اغلب شرکت‌های این گروه همسو با برخی معاملات دو طرفه سهامداران اغلب حقیقی دستخوش نوسان مثبت شد.

در گروه خدمات فنی مهندسی که یکی از تاثیرگذارترین نماد‌های بازار در آن قرار دارد نماد مپنا با جابه‌جایی حدود 6میلیون سهم با رشد قیمتی مواجه و در پایان معاملات با تقاضای فراوان خریداران روبه‌رو شده و با رشد حداکثری قیمت به‌کار خود پایان داد. نمادها در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و بیمه‌ای‌ها برخلاف دیگر گروه‌ها که تحت تاثیر جو عمومی بازار منفی بودند، اکثرا متعادل و مثبت معامله می‌شدند تا جایی که اکثر نمادهای گروه بیمه‌ای مثبت و صف خرید شدند.

بیمه سامان در قیمت ۲۱۱تومان با رشد ۸درصدی بازگشایی شد. بساما در نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30 اسفند 95، سود هر سهم خود را با ۴۷درصد تعدیل منفی مبلغ ۲۰۵ریال اعلام کرده است.

افت 2.2 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات 23 فروردین‌ماه بالغ بر 206میلیون ورقه بهادار در 25هزار نوبت دادوستد ‏شد و ارزش آن به بیش از یک هزار و 184میلیارد ریال رسید.‏‏ در همین حال شاخص کل فرابورس ایران در ابتدای ساعت بازار روند صعودی به خود گرفت اما در ادامه افت کرد و در نهایت با ‏افت 2.2 واحدی روی عدد 802.9 واحد متوقف شد؛ نماد ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشت. ‏

در روز جاری بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام متعلق به نماد ذوب‌آهن اصفهان بود و 19میلیون و 910هزار سهم این ‏شرکت به ارزش 53میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. ‏ در بازار اول، 35میلیون اوراق بهادار به ارزش 66میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سیمان لار ‏سبزوار ثبت شد. همین‌طور، 107میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 320میلیارد ریال دست به دست شد و بیشترین حجم و ‏ارزش این بازار مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بود. ‏سهام شرکت‌های روان فن‌آور، گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و نیرو سرمایه شاهد بیشترین افزایش قیمت بودند ‏و شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان و بهمن لیزینگ بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

* ارتباط با کارشناس: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hrxRDJAO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه