جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
دور دنیا

چطور هوا را پاک کنیم؟

8 سال پیش ( 1394/10/16 )
 

آلودگی هوا عمدتا نتیجه فعالیت‌های انسان است و ما نقش بزرگی در این پدیده شوم داریم. کارهای کوچکی که ما در زندگی روزمره‌مان انجام می‌دهیم، ‌شاید از نظر خودمان چندان مهم نباشند اما در مجموع آلودگی هوا را در سراسر دنیا بیشتر می‌کند. نتیجه افزایش آلودگی هوا هم شکننده‌تر شدن وضعیت سلامتی انسان در تمامی قاره‌هاست. آژانس محیط زیست اروپا که فعالیت زیادی در حمایت از محیط زیست قاره سبز دارد، پنج کار ساده اما حیاتی را به شهروندان در سراسر دنیا پیشنهاد کرده است که رعایت آنها، می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی

یک راه‌حل خوب برای سفرهای درون‌شهری، استفاده از سیستم حمل‌و‌نقل عمومی یا خودروهای چندسرنشین است. اگر هر شهروند به جای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس و مترو از خودروی شخصی تک‌سرنشین استفاده کند، چند برابر بیشتر باعث ایجاد مخرب‌های لایه اوزن می‌شود و 30بار بیشتر گاز مخرب دی‌اکسیدکربن تولید می‌کند.

پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری

45‌درصد مواد مخرب لایه اوزن و 38‌درصد ذرات معلق در اروپا به واسطه حمل‌و‌نقل تولید می‌شوند.به‌صورت میانگین، مسافت یک سفر از هر سه سفری که ما با ماشین انجام می‌دهیم فقط دو کیلومتر است. در این موارد، جایگزین کردن استفاده از خودرو با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری نه‌تنها به کاهش ترافیک کمک می‌کند که باعث کاهش آلودگی هوا هم می‌شود.

اگر مجبور هستید از ماشین استفاده کنید...!

مطمئن باشید که باد تایرهای‌تان تنظیم هستند. اگر فشار باد تایرها فقط نیم واحد کمتر باشد، ماشین به 5‌درصد سوخت بیشتر نیاز خواهد داد و آلودگی بیشتری تولید خواهد کرد. حرکت با کولر روشن 30‌درصد مصرف بنزین را افزایش می‌دهد. حرکت با شیشه پنجره‌های پایین فقط 5‌درصد مصرف سوخت را بالا می‌برد.

روشن گذاشتن ماشین بی‌حرکت برای گرم شدن، 50‌درصد مصرف سوخت را بیشتر می‌کند. اما اگر به محض روشن شدن ماشین حرکت کنید، ‌موتور ماشین خیلی زود به دمای مناسب برای کار کردن خواهد رسید. استفاده از باربند روی سقف ماشین مصرف را 20 تا 30‌درصد افزایش می‌دهد. دوچرخه‌ها را بهتر است به صندوق عقب ماشین ببندید.

اگر می‌خواهید ماشین بخرید، از میزان مصرف سوخت آن قبل از خرید آگاه شوید. با خرید خودروهایی که دوستدار محیط‌زیست هستند هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کنید هم آلاینده‌های کمتری تولید می‌کنید.

محصولات محلی بخرید

انتقال کالاها و محصولات از یکسوی دنیا به سوی دیگر، در مقایسه با انتقال محصولات محلی آلودگی بیشتری تولید می‌کند. سعی کنید محصولات محلی بخرید و در رژیم غذایی محصولات فصل را در نظر بگیرید. تولید و حمل‌و‌نقل این محصولات آلودگی کمتری تولید می‌کند.

در مصرف برق صرفه‌جویی کنید

لوازم الکترونیک خود-‌ تلویزیون، کامپیوتر، دی‌وی‌دی- را در حالت استندبای قرار ندهید. آنها را کاملا خاموش کنید و به این طریق 10‌درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنید. از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید و در خرید لوازم برقی خانگی، محصولاتی را انتخاب کنید که برچست مصرف انرژی A دارند. مصرف برق کمتر به معنای تولید نیروی کمتر و در نتیجه تولید آلاینده‌های کمتری است که به خاطر مصرف سوخت‌های فسیلی وارد هوا می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/KkMH5egf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه