شنبه, ۶ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

کارشناسان بازار سهام معتقدند آنچه می‌تواند بازار سهام را به تحرک واقعی وا دارد عدم دخالت دولت در نظام قیمت‌گذاری نهاده‌ها و افزایش اطمینان نسبت به ثبات سیاست‌های اقتصادی است، از‌این‌رو بسته خروج از رکود فقط بر بدهی‌های دولت می‌افزاید. احسان مرادی با بررسی واکنش بازار سهام در برابر اجرای بسته خروج از رکود دولت، عنوان کرد: طی دو سال اخیر هدف اصلی دولت تمرکز بر کنترل تورم بوده بنابراین می‌خواهد بر پایه همین اصل سایر سیاست‌های اقتصادی را اجرا کند. وی افزود: طبیعی است بیماری که با تب 40 درجه دست و پا می‌زند برای عمل جراحی آماده نخواهد بود اما دولت در حالی اقدام به اجرای بسته خروج از رکود در کوتاه‌مدت با هدف تحریک تقاضا کرده که می‌خواهد با احتیاط واکنش اقتصاد به سیاست‌های کلان را مدیریت کند.

235123315135135131362362346

مدیر عامل سرمایه‌گذاری ایرانیان وابسته به بانک تجارت با بیان اینکه بازتاب‌های اقتصادی نسبت به سیاست‌های کلان در کشورهای توسعه‌یافته شفاف و قابل اندازه‌گیری است، عنوان کرد: این در حالی است که در ایران هنوز پایه‌های اقتصاد کلان کشور شکل نگرفته و دولت تلاش می‌کند با سعی و خطا گام‌های محتاطانه خود را در اجرای سیاست‌های مالی انبساطی بردارد.

شوک در اقتصاد برای تحریک تقاضا از طریق بازار پول پذیرفتنی نیست

فردین آقا‌بزرگی، یکی دیگر از کارگزاران با سابقه بازار سهام است که با تبیین جایگاه بازار سهام و بازار پول معتقد است: ایجاد شوک برای تحریک تقاضا در اقتصاد از محل منابع مالی کوتاه‌مدت بانکی تنها به‌عنوان یک عامل تسکین‌دهنده موقتی و کوتاه‌مدت نتیجه داده بنابراین می‌توان گفت بسته خروج از رکود دولت با این دیدگاه به اجرا درآمده تا با عبور از یک دوره کوتاه‌مدت بتوان در سال 95 به انتظارها از بابت دگرگونی سودآوری شرکت‌های بورسی دست یافت.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده با بیان اینکه اجرای بسته خروج از رکود دولت چیزی جز افزایش بدهی‌های دولت را در بر نخواهد داشت، عنوان کرد: اینکه بورس هنوز نسبت به اجرای بسته خروج از رکود دولت واکنشی نشان نداده ناشی از موقتی بودن شوک اجرای این طرح بوده و این در حالی است که به‌طور معمول ایجاد و اعمال نرخ‌های دستوری برای سیاست‌های مالی نه‌تنها آثار مثبتی در بر نخواهد داشت بلکه به ایجاد شکاف یا رانت بادآورده برای عده‌ای قلیل می‌انجامد بنابراین با اعمال نرخ‌های دستوری نمی‌توان وضعیت اقتصادی را آرایش کرد و شاید عدم واکنش فعالان بازار سهام به این بسته نیز ناشی از همین موضوع بوده است. آقا بزرگی ایجاد شوک در اقتصاد برای تحریک تقاضا از طریق بازار پول را نامناسب دانست و گفت: به نظر می‌رسد به‌جای تعیین نرخ‌های دستوری باید برای سیاست‌های پولی و مالی کشور ثبات ایجاد کرد.

امیدی به رشد سودآوری خودرویی‌ها نیست

مدیرعامل یک شرکت کارگزاری در بورس تهران نیز معتقد است: انتظار برای واکنش فوری بازارسهام با اجرای بسته خروج از رکود دولت بجا نبوده و بورس در حال بررسی آثار این بسته بر عملکرد شرکت‌های بورسی است. محمد مهدی ناسوتی‌فرد، درباره آثار بسته خروج از رکود دولت بر بازار سهام گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاران بازار سهام در انتظار تحقق آثار ناشی از اجرای این بسته بر عملکرد مالی شرکت‌های بورسی هستند. هم‌اکنون تضعیف تقاضا مشکل اصلی اقتصاد ایران بوده و باعث شده تا کارخانجات تولیدی با مشکل فروش مواجه باشند بنابراین تحقق رونق انتظار بازار سهام از بسته‌های حمایتی دولت در شرکت‌های بورسی است. مدیر عامل کارگزاری بورس بهگزین با اشاره به اجرای بسته خروج از رکود دولت از روز جاری عنوان کرد: بازار سهام هم‌اکنون در حال رصد آثار واقعی این طرح روی عملکرد مالی آن دسته از شرکت‌هایی است که می‌توانند از این بابت منتفع یا از انباشت کالا در انبارهای خود خلاص شوند بنابراین انتظار از بازار سهام برای واکنش فوری به اجرای بسته خروج از رکود انتظاری زودهنگام بوده و هم‌اکنون بازار رفتار طبیعی خود را دنبال می‌کند.

وی در برابر این پرسش که با اجرای بسته خروج از رکود چه انتظاری از چشم‌انداز مالی و عملیاتی صنعت خودرو می‌توان داشت؟ عنوان کرد: چنانچه از منظر سهامداری به صنعت خودرو نگریسته شود، می‌توان گفت اجرای بسته خروج از رکود از لحاظ پیش‌بینی سود هر سهم پس از کسر مالیات شرکت‌ها اتفاق خاصی رخ نخواهد داد چرا‌که صنعت خودرو با هزینه‌های مالی و مشکلات بنیادی هنگفتی مواجه است اما از لحاظ ملی به دلیل سهم صنعت خودرو در اشتغال کل همواره دولت‌ها حمایت‌های بی‌دریغی از این صنعت داشته‌اند و اکنون بسته خروج از رکود دولت از لحاظ پابرجایی و زنده ماندن صنعت خودرو می‌تواند تاثیر‌گذار باشد.

منبع : فارس
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8WkEw7LT
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه