پیامهای تبلیغاتی که چندسالی است رواج یافته و تعداد آنها هم کم نیست این روزها پا به اپلیکیشنهای پیامرسان بهویژه وایبر نیز گذاشتهاند و مزاحمتهایی را برای کاربران به وجود آوردهاند. در حال حاضر پیامکهایی که از طریق اپراتورها ارسال میشوند براساس ضوابط و قوانینی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آن را تصویب کرده است در ساعات مشخصی به دست مشترکان میرسد و علاوه بر آن بر محتوای این پیامکها نظارت میشود و مشترک میتواند این سرویس را برای خود قطع کند.
اما بزرگترین مشکلاتی که پیامهای تبلیغاتی وایبری برای مشترکان و جامعه دارند عدم حضور نهادهای نظارتکننده بر نحوه ارسال این مزاحمان شبانهروزی است که هر کسی و شرکتی میتواند با جستوجو در اینترنت اقدام به پرداخت ناچیزی کند و هر پیامی را که میخواهد به مشترکان تلفن همراه کشور ارسال کند.
داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران در گفتوگو با «فرصت امروز» با اشاره به عدم نظارت بر روند پیامهای وایبری اظهار کرد: در واقع مدیریت پیامهای وایبر از طریق اپراتورها اعمال نمیشود و اپراتورها هیچ نقشی در ارسال این پیامها ندارند. وی درباره چگونگی به دست آوردن شمارههای مشترکان توسط فرستندگان این پیامها گفت: مراکزی که این تبلیغات را ارسال میکنند بهصورت رندوم اقدام به این کار میکنند و اینگونه نیست که اپراتوری شماره و مشخصات شخصی کاربر را در اختیار ارسالکنندگان بگذارند.
زارعیان در مورد قانونی بودن یا غیرقانونی بودن پیامهای تبلیغاتی اظهار کرد: قاعدتا چنین اتفاقی نباید بیفتد و این کار باید توسط نهادهای نظارتی مثل وزارت ارشاد و سازمان تنظیم مقررات پیگیری شود اما چیزی که مسلم است این که اپراتورها هیچ نقشی در ارسال و محتوای این پیامها ندارند. وی در مورد پیامکهای تبلیغاتی که توسط اپراتورها ارسال میشود نیز اظهار کرد: مشترکانی که این خدمات را قطع میکنند تمام پیامکهای انبوه به روی آنها بسته خواهد شد اما از نهادهایی که اسم آنها ثبت شده مثل بانکها و وزارتخانهها، پیامکهای آنها همچنان به دست مشترک خواهد رسید و نگرانی برای قطع این پیامکها وجود ندارد.
تخلیه کدهای غیراضطراری
سـخـنـگـوی مـخابرات ایران درباره علت تعویض شمارهتلفنهای خدماتی گفت: کدهای خدماتی که در اختیار مخابرات بوده است و با رقم یک شروع میشوند در اختیار رگولاتوری قرار خواهند گرفت و خدمات این شمارهها مجددا با رقم دو خدماترسانی خود را آغاز خواهند کرد. وی افزود: براساس مصوبه سازمان تنظیم مقررات، کدهایی که رقم آغازین آنها با یک شروع میشوند برای خدمات حیاتی و اورژانسی فعالیت خواهند کرد و شمارههایی مانند 110 و 115 کماکان به خدماترسانی خود ادامه خواهند داد.
زارعیان ادامه داد: بر این اساس کدهایی که با یک شروع میشوند و در اختیار سازمانها قرار دارند به مرور زمان تخلیه میشوند و تعداد آنها کم خواهد شد تا این شمارهها بیشتر در ذهن مردم باقی بمانند.
4 میلیون کاربر اینترنت، مخابراتی هستند
معاون شرکت مخابرات با بیان اینکه هماکنون هشت میلیون کاربر اینترنت پرسرعت در سراسر کشور وجود دارند گفت: از این مقدار حدود چهار میلیون کاربر، خدمات خود را از مخابرات دریافت میکنند. وی درباره اختلالات اینترنت مخابرات نیز گفت: نمیتوان گفت اینترنت مشکلی ندارد چراکه اینترنت از بخشهای مختلف تامین میشود و همه اینترنت کشور را مخابرات تامین نمیکند بلکه 11 شرکت PAP در ارائه خدمات اینترنت نقش دارند اما ما سعی برآن داریم تا اگر مشکلاتی در این زمینه رخ میدهد هرچه سریعتر آن را برطرف کنیم.
اختلالات شبکه سیار بهزودی برطرف میشود
زارعیان درباره اختلالات در مکالمات شبکه سیار کشور اظهار کرد: اختلالاتی که هماکنون وجود دارد جدی نیست و بیشتر مکالمات بهصورت موفق برقرار میشوند اما اپراتورها نیز همه تلاش خود را میکنند تا اختلالات اندکی که وجود دارد را برطرف کنند. وی با بیان اینکه تالیا در آینده به همراه اول واگذار خواهد شد، گفت: مشترکان تالیا بهزودی خدمات خود را از طریق همراه اول دریافت خواهند کرد و خدمات 3G نیز در آینده نزدیک و پس از واگذاری تالیا به همراه اول رخ خواهد داد.