پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نخستین روز معاملاتی این هفته شاهد رشد ۸۹ واحدی شاخص کل بورس بود. اگرچه حجم معاملات نسبت به چهارشنبه گذشته با کاهش نسبتا ملموسی مواجه شد. با این حال شاخص کل بورس در ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد و هر چه از زمان بازار می گذشت شاهد تقویت تقاضا در بازار بودیم به طوری که تا رقم 78 هزار واحدی هم بالا رفت، اما در یک ساعت پایانی معاملات دماسنج بازار سهام با شیبی کاهشی شروع به افت کرد و در نهایت در رقم ۷۷ هزار و ۹۶۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی و انتظار فعالان بازار سهام از افزایش سودآوری شرکت های پالایشی، شاهد رشد قیمتی سهام گروه نفت و پالایشی بودیم؛ امری که ضمن بهبود وضعیت پالایشگاهی ها در بورس، به مثبت شدن شاخص کل نیز کمک شایانی کرد.

پای شاخص کل بر دوش سهم های پالایشی

این در حالی است که سایر صنایع و گروه های بازار سهام به جز چند تک سهم خاص و موردی، جملگی در استراحت و ایستایی و کم تحرکی به سر می برند. با این همه اگرچه در روز های اخیر روند بازار سهام در اکثر سهم ها بیشتر منفی بود، اما امید فعالان بازار بورس به این است که کاهش نرخ بهره و اثرات ناشی از اجرای آن بتواند در بلند مدت نتایج مثبتی برای بازار سهام به همراه داشته باشد.

با گروه های بازار سهام

روز گذشته بیش از 208میلیون سهم سایپا به ارزش بیش از 26.5میلیارد تومان به طور بلوکی میان کدهــای درون گروهـــی سهامداران عمده منتقل شد. در نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان نیز 5میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. در ایران ترانسفو اما اندکی بیش از 1.5میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان با معاملات درون گروهی از سوی سهامدار عمده روبه رو بود. در گروه پالایشی ها رشد قیمت های جهانی بهانه ای برای شکل گیری صف های خرید کم حجم سهام و رِنج شدن قیمت ها در بالاترین دامنه نوسان مثبت قیمتی در این گروه شد.

نماد سرمایه گذاری صنعت نفت نیز همزمان با غلبه تقاضا بر عرضه سهام، شکل گیری صف خرید میلیونی را شاهد بود، هر چند این صف با پایداری چندانی روبه رو نشد و در نهایت با معامله بیش از 19 میلیون سهمی به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان و ثبت صف خرید 3میلیون سهمی، این نماد معاملاتی به کار خود پایان داد. در گروه قطعه سازان شرکت های قطعه ساز زیرمجموعه سایپا با افزایش تقاضای سهام از سوی خریداران اغلب حقیقی روبه رو شد به طوری که در برخی نمادهای شاخص این گروه شکل گیری صف های خرید میلیونی جالب توجه بود. در گروه معدنی ها اما پس از اصلاح قیمت در نماد توسعه معادن روی، با افزایش حمایت خریداران اغلب حقیقی، قیمت این سهم در بالاترین دامنه نوسان قیمتی رِنج شد هر چند افزایش عرضه از سوی حقوقی، مانع از شکل گیری صف خرید در این نماد شد.

افت 3.5 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات 30 مرداد ماه بالغ بر 185 میلیون و 460 هزار ورقه بهادار در 17 هزار و 405 نوبت دادوستد شد و ارزش آن به 674 میلیارد و 610 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 3.5واحدی نسبت به روز معاملاتی گذشته، رقم 800 واحد را نمایش داد؛ نماد پتروشیمی مارون بیشترین تاثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشت. بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به نماد پالایش نفت تهران با 15میلیون و 600 هزار سهم بود که ارزش آن معادل 52میلیارد ریال شد. در بازار اول، 22میلیون و 210هزار اوراق بهادار به ارزش 43میلیارد و 580میلیون ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام تابان هور ثبت شد. همین طور، 63میلیون و 190هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 229میلیارد و 280میلیـــون ریــال دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 6» با معاملاتی به ارزش 76میلیارد و 390میلیون ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع، 147 میلیارد و 870 میلیون ریال مبادله انجام شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق امروز به 2میلیون و 640هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی کوثر و صندوق سرمایه گذاری گنجینه آینده روشن به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند. نماد شرکت های آتیه داده پرداز، دامداری تلیسه و زرین معدن آسیا بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت های نیرو سرمایه، بیمه میهن و پتروشیمی مارون بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز شنبه در بازه 97 تا 102هزار تومان معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد آبان 93 بود. گفتنی است، نمادهای معاملاتی اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی مهر یکم در نماد صبصیر1 و شرکت واسط مالی آذر در نماد صکاشی1 پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت آ .س .پ با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تغییر با اهمیت در اطلاعات نخستین پیش بینی سود هر سهم سال مالی 96 نسبت به سال مالی 95 متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wBYXyuK0
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه