پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس در دومین روز معاملاتی هفته با ۱۱۷ واحد افزایش به کار خود پایان داد. با اینکه شاخص کل بورس رشد کرد، اما حجم معاملات در این روزها در حال کاهش است. بدین ترتیب بازار سهام اگرچه با معاملات کم عمق و نوسانی در مداری متعادل روبه رو بود، اما به لطف بازارگردان های حقوقی و همزمان با فرا رسیدن سررسید برخی اوراق در بازار بدهی، شاهد تقویت نماگرهای منتخب خود و جایگیری شاخص کل در کانال 78 هزار واحدی بود؛ بازاری که همچنان گروه پالایشگاهی را به عنوان لیدرهای جدید خود معرفی کرده است.

پارک نقدینگی در بازار سهام

در این میان برخی سهم ها از جمله سهم آهنگری تراکتورسازی ایران در حالی با معاملات پرحجم سهام و افزایش تقاضا نسبت به عرضه مواجه شده که به رغم رشد بیش از 40درصدی قیمت سهام طی هشت روز معاملاتی اخیر، همچنان هیچ گزارش شفافی به بازار ارائه نداده است. در شرایط کنونی سرمایه داران ترجیح می دهند که خریدهای خودشان را به آینده موکول کنند و این موکول کردن به آینده به معنی کاهش ورود نقدینگی و تزریق پول به بازار سرمایه است و باعث می شود از دورانی پر رونق فاصله بگیریم.

رونق آینده بورس با تحریک تقاضا از سوی خودرویی ها

با افزایش جزیی قیمت ها شاهد این هستیم که سهامداران زیادی ترجیح می دهند سهام خودشان را عرضه و سود مقطعی شناسایی کنند. تحریک تقاضا می تواند از سوی خودروسازان شروع شود؛ جایی که ایران خودرو به عنوان لیدر این گروه و شاید هم لیدر بازار مدت هاست معاملاتی فرسایشی را دنبال می کند. در یک سال اخیر خودروسازان معتبر خارجی از خودروسازان داخلی بازدید کردند و مذاکراتی برای عقد قراردادهای جدید انجام دادند. در صورتی که این مذاکرات و سرمایه گذاری های مشترک اجرایی شود، این گروه نیز با رونق مضاعفی مواجه خواهند شد. بعد از انتخاب رئیس جدید سازمان بورس، حقوقی ها از طریق بلوک زدن، شاخص کل بورس را بالا بردند و در این بین خودرویی ها از جایگاه پیشرو بودن بازار کنار رفتند و پولی که در زمستان از طریق خودرویی ها وارد بازار شده بود، هم اکنون از این بازار بیرون رفته است. گرچه گروه معدنی ها و فلزات اساسی و در کنار آن پالایشی ها در جایگاه گروه های پیشرو در بازار قرار گرفتند، معاملات سهام در بازار هم اکنون از عمق چندانی برخوردار نیست. در حال حاضر سهامداران با موج های کوتاه مدت جلو می روند و پیش بینی می شود روند بازار سهام در شهریورماه نیز نوسانی باشد.

رشد 5 واحدی آیفکس

فعالیت بازار فرابورس در روز یکشنبه با خریدوفروش 481 میلیون و 760 هزار ورقه بهادار در 22 هزار و 223 نوبت به ارزش یک هزار و 447 میلیارد و 610 میلیون ریال خاتمه یافت. دامداری تلیسه به همراه آتیه داده پرداز و روان فن آور بیشترین افزایش قیمت سهم را داشت، در حالی که سهام شرکت های عمران و توسعه شاهد، فن آوا و بیمه سامان با بالاترین کاهش قیمت روبه رو شدند. بیشترین حجم و ارزش معاملات با خریدوفروش 47 میلیون سهم در اختیار پالایش نفت تهران بود که ارزش آن معادل 163 میلیارد و 380 میلیون ریال شد. همچنین، آیفکس با رشد 5 واحدی به عدد 805 واحد رسید و نمادهای پالایش نفت تهران و برق دماوند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در برخی نمادها کاهش یافت و در محدوده 970 تا 102 هزار تومان معامله شد و نماد آبان ماه 93، بیشترین افت قیمت را ثبت کرد.

در بازار اول 257میلیون ورقه بهادار به ارزش 544 میلیارد و 360میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد تابان هور اتفاق افتاد. همین طور، 114میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 386 میلیارد و 860 میلیون ریال خریدوفروش شد. علاوه بر این، صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 780 هزار سهم بالاترین حجم معاملات صندوق های قابل معامله را به خود اختصاص داد. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا5» به ارزشی بیش از 27 میلیارد ریال بود و در حدود 100 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در تمامی نمادهای «اخزا» مبادله شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/g06Hl5Pz
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه