پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ونزوئلا در خاموشی فرو می‌رود

8 سال پیش ( 1395/2/5 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

مردم ونزوئلا هر روز چهار ساعت خاموشی و بی‌برقی را تجربه می‌کنند. این طرح از روز دوشنبه هفته گذشته شروع شده است. دولت اعلام کرد که قطع برق در این کشور تا 40 روز ادامه خواهد داشت. هدف دولت از این کار تلاش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی اعلام شده است. این‌درحالی‌است که اقتصاد ونزوئلا ضربه بزرگی از قیمت پایین جهانی نفت متحمل شده است.

قانون جدید خاموشی در ونزوئلا در بسیاری از شهرهای بزرگ این کشور اجرا می‌شود تا دولت بتواند جلوی مصرف بی‌رویه انرژی را بگیرد. مقامات ونزوئلا امیدوارند که باران توربین‌های سد EL Guri را راه بیندازد. این توربین‌ها تقریبا 65 درصد برق این کشور را تامین می‌کنند. لوئیز موتا دومینگوئز، وزیر برق ونزوئلا در این‌باره می‌گوید: «با کمک خداوند باران خواهد بارید. باران بسیار کم می‌بارد و آبی به توربین‌ها نرسیده است.»

khamoshi

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا پیش از این تعطیلات آخر هفته این کشور را برای کارمندان دولت سه روزه اعلام کرده بود. اقدام رئیس‌جمهور در طولانی‌تر کردن زمان تعطیلات در جهت پایین نگاه‌داشتن مصرف انرژی در این کشور انجام شد. اکنون قطعی برق و کمبود آب به بخشی از زندگی عادی مردم ونزوئلا تبدیل شده است.

قطع برق که تازه‌ترین مشکل ونزوئلا شناخته می‌شود، بحران این کشور را به بدترین مرحله خود رسانده است. قیمت پایین جهانی نفت که اکنون زیر 45 دلار است، به درآمد ارزی خارجی این کشور ضربه زده است. دخایر ارزی این کشور اکنون حدود 13 میلیارد دلار است که در نوع خود رکورد به‌شمار ‌می‌آید و در یک دهه گذشته در ونزوئلا بی‌سابقه بوده است. 

شرایط اقتصادی فشارها بر مادورو را افزایش داده است. مادورو اکنون غیر ‌از مشکلات اقتصادی باید با کنگره‌ای که دست اکثریت مخالفش است نیز مبارزه کند. کنگره ونزوئلا از مادورا خواسته از مقامش کنار رفته و دفتر ریاست‌جمهوری این کشور را ترک کند. جرج میلان، سیاستمدار مخالف دولت می‌گوید: «قطع برق درحال‌حاضر یعنی شهروندان مجبورند هزینه فساد در بخش برق را بپردازند؛ فسادی که رقم آن به میلیاردها دلار می‌رسد.»

صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده است که اقتصاد ونزوئلا در سال جاری میلادی تا 8 درصد کاهش را تجربه خواهد کرد. این نهاد پولی بین‌المللی همچنین برای سال 2015 ونزوئلا هم 5/7 درصد انقباض اقتصادی پیش‌بینی کرده بود. نرخ بیکاری ونزوئلا 6/9 درصد بالاتر از میانگین جهانی است که این امر به برخی اعتراضات مردمی در این کشور بحران‌زده منجر شده است. صندوق بین‌المللی پول (IMF) همچنین آماری از نرخ بیکاری در ونزوئلا منتشر کرده است. براین‌اساس نرخ بیکاری این کشور نسبت به نیروی کار موجود در سال 2015 میلادی 14/2درصد پیش‌بینی شده بود. این میزان براساس همین پیش‌بینی در سال 2020 دوبرابر خواهد شد و به 28/29درصد خواهد رسید. 

تولید ناخالص ملی (GDP) در ونزوئلا براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول (IMF) سالانه منفی 4 درصد کاهش را تجربه می‌کند که این امر نشان از ضعف اقتصادی موجود در این کشور دارد. این رشد منفی، 229 درصد کمتر از میانگین کشورها و 237 درصد کمتر از همه کشورهای آمریکای جنوبی است. نرخ تورم ونزوئلا در ابتدای سال میلادی جاری به رقم بی‌سابقه 270 درصد رسیدکه نشان از وضعیت بغرنج اقتصادی این کشور داشت. 

مهم‌ترین دلیل وضعیت ناگوار اقتصادی در ونزوئلا پایین آمدن قیمت نفت است. به‌گفته کارشناسان اقتصادی در این کشور، برای اینکه اقتصاد ونزوئلا به نقطه سربه‌سر برسد، نفت باید با قیمت 111 دلار فروخته شود.

منبع: ibtimes

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/scbukNnF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه