پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس روز سه شنبه با 199 واحد افت به 76 هزار و 444 واحد رسید. بر این اساس شاخص کل بورس همزمان با افت حجم و ارزش معاملات همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. در این روز بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به گروه های خودرو، انبوه سازی و قند و شکر بود. به این ترتیب این سه گروه در صدر برترین گروه های صنعت قرار گرفتند.

 وقت کشی شاخص کل

با این حال بررسی حجم و ارزش معاملات روزانه بورس در روزهای اخیر نشان می دهد بازار سهام همچنان از کمبود نقدینگی رنج می برد. با نزدیک شدن به اواخر شهریور ماه و موعد اعلام گزارش ها و صورت های مالی شش ماهه، اکثر شرکت ها که سال مالی آنها 30اسفند است، حساسیت ها به چگونگی گزارش ها و میزان پوشش بودجه شرکت ها بالا رفته و بسیاری از فعالان بازار سهام اعم از حقیقی و حقوقی ترجیح می دهند درحال حاضر اقدام به خرید نکنند و این امر را موکول به اواخر مهر یا آبان ماه کرده اند، چراکه در یکی، دو ماه آینده شاهد انتشار صورت های مالی شرکت ها خواهیم بود.

از سوی دیگر، موعد پایان سال مالی بیش از 50کارگزاری فرا رسیده و به این ترتیب شرکت های کارگزاری به مشتریان اعتباری خود فشار می آورند که تا پایان ماه جاری نسبت به تسویه بدهی شان اقدام کنند؛ امری که فشار فروش در بازار سهام را افزایش داده و سطح عمومی قیمت ها و شاخص ها را پایین آورده است. با این همه بسیاری از فعالان بازار سهام به گزارش های مثبت شش ماهه در شرکت ها به ویژه شرکت های فلزی امیدوارند و این مهم را همراه با پایان عرضه اعتباری ها، دلیلی بر خروج بازار سهام از رکود طی یکی، دو ماه آینده قلمداد می کنند.

افت 10 واحدی شاخص فرابورس

در معاملات روز سه شنبه 23شهریورماه فرابورس ایران، معامله گران شاهد جابه جایی بیش از 232میلیون ورقه بهادار در 20هزار و 994 دفعه در بازارهای فرابورس بودند که ارزش آن بالغ بر یک هزار و 27 میلیارد ریال بود. نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و باغسازی باغمیشه دیروز بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام را در میان بازارهای اول، دوم و پایه با دادوستد بیش از 41میلیون سهم به ارزش 82میلیارد و 660میلیون ریال به خود اختصاص داد و در این سه بازار در مجموع 157 میلیون سهم به ارزش 390 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در عین حال در بازار مبادلات سهام فرابورس در حالی نمادهای «قشیر»، «سدبیر»، «زنگان» و «بالاس» با بیشترین رشد قیمتی روبه رو شدند که نمادهای «شتوکا»، «شراز»، «هرمز» و «حسینا» بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. همچنین نماد شرکت های آتیه داده پرداز، دامداری تلیسه نمونه و مدیریت انرژی امید تابان هور نیز جزو نمادهای پربیننده معاملات در این بازار قرار گرفتند. در جریان معاملات روز گذشته شاهد توقف یک نماد در بازار فرابورس نیز بودیم. نماد معاملاتی شركت بیمه سامان (بساما1)، دیروز پس از پایان معاملات برای برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام در تاریخ 25شهریورماه متوقف شد.

از سوی دیگر شاخص کل فرابورس نیز افت 10.2 واحدی را در جریان بازار تجربه کرد و با عقبگرد به یک کانال پایین تر، در نزدیکی ارتفاع 797 واحدی ایستاد. دو نماد «مارون» و «هرمز» بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تا سقف حداکثر 5.76 واحد گذاشتند، در مقابل اما نمادهای «ارفع»، «وکوثر» و «اتکام» اندکی تاثیر مثبت بر شاخص داشته و از ریزش بیشتر آن جلوگیری کردند. ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز به نزدیکی رقم 469 میلیارد ریال رسید که با دادوستد 474 هزار و 796 ورقه بهادار در 486 دفعه مبادلاتی حاصل شد.

در این بازار اوراق رهنی بانک مسکن، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد به طوری که 300هزار و 50ورقه به ارزش 300میلیارد و 50میلیون ریال در نماد «رهن9704» مورد معامله قرار گرفت. در این بازار نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز (مراز11) پس از پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق و نماد معاملاتی اوراق صکوک اجاره شركت واسط مالی اردیبهشت یكم در نماد صایتل1 پس از پرداخت اجاره بهای ماهانه اوراق بازگشایی شدند. در سمت مقابل اما نمادهای معاملاتی اوراق مشاركت شركت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، اوراق مشاركت شركت لیزینگ رایان سایپا، اوراق اجاره دولت، اوراق مشاركت شهرداری دزفول، شهرداری شیراز و شهرداری مشهد در پایان معاملات متوقف شدند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/S5jHOp2F
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه