جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

یکسان‌سازی نرخ ارز و جمع شدن بساط رانت‌خواری و فساد ناشی از چند نرخی بودن آن، شعار بانک‌های مرکزی در چند سال گذشته بوده و هست که هر بار زمان این وعده به دلایل خاص زمانی خود به تاخیر افتاده و به مرحله اجرا نرسیده است. این بار نیز رئیس کل بانک مرکزی زمان یکسان‌سازی را از نیمه اول 1395 به پایان سال موکول کرد.

به گزارش ایسنا، سال گذشته وعده جدید برای یکسان‌سازی نرخ ارز مطرح شد، چراکه با توجه به مذاکرات امیدوارکننده هسته‌ای که بین ایران و گروه 1+5 در جریان بود این امید وجود داشت با به نتیجه رسیدن این مذاکرات و لغو تحریم‌ها، شبکه بانکی در فضای جدیدی در حوزه بین‌الملل قرار گرفته و با کنار رفتن محدودیت‌های چند ساله و به‌ویژه برقراری مجدد ارتباطات و روابط کارگزاری بتواند با تسریع و تسهیل نقل و انتقال ارز راه را برای ورود بانک مرکزی به یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم کند.

وعده یکسان‌سازی نرخ ارز تمدید شد

با این حال توافقات هسته‌ای و اجرایی شدن برجام به انتهای سال 1394 کشید و شرایط آنطور که باید پیش نرفت، چرا که برگشت بانک‌ها به روال عادی ارتباطات بین‌المللی از سویی زمان‌بر بود و از سوی دیگر با این مشکل مواجه بودند که با وجود لغو تحریم‌ها، همچنان بانک‌های خارجی در ایجاد روابط با شبکه بانکی ایران دچار هراس بوده و ریسک ناشی از آن را نمی‌پذیرفتند.

معضلی که همچنان بعد از گذشت چند ماه از اجرایی شدن برجام ادامه داشته و حتی به مذاکرات اختصاصی وزیر امور خارجه کشورمان و همتای آمریکایی وی انجامید. جان کری بعد از این مذاکرات و حتی در تاکیدی مجدد در روزهای اخیر، به بانک‌های خارجی اعلام کرده هیچ نگرانی از رابطه آنها با ایران وجود نداشته و آمریکا دخالت و تهدیدی در این مورد ندارد.

اگرچه مراودات بین‌المللی بانک‌ها و تحکیم آن از پایه‌های اصلی یکسان‌سازی نرخ ارز با توجه به اهمیت آن در تامین منابع ارزی لازم در این مورد محسوب می‌شود اما تا پیش از اجرای برجام رئیس کل بانک مرکزی بارها وعده داده بود که تا شش ماه پس از اجرایی شدن برجام، ارز تک نرخی خواهد شد که براساس این اعلام سیف، باید ارز تا قبل از نیمه اول سال جاری تک نرخی می‌شد.

تازه‌ترین اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، حاوی وعده‌ای تازه برای این هدف ارزی بوده و وی اعلام کرده این بانک تا پایان سال 1395 براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به هدف تک‌نرخی کردن قیمت ارز خواهد رسید.

در حالی کارشناسان معتقدند تک‌نرخی کردن ارز به‌طور زودرس و قبل از احیای شرایط لازم به‌طور یقین زیان بیشتری نسبت به حال برای کشور خواهد داشت که با این اظهار سیف، اکنون فضای اقتصادی و بانکی کشور منتظر یکسان شدن نرخ ارز تا پایان سال جاری که در آن قرار است با تاکید مدیران دولتی، شاخص‌های کلان اقتصادی از بهبود برخوردار شده، تورم تک رقمی و رشد اقتصادی تا 5درصد مثبت شود، خواهد ماند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/dRlmI4nq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه