نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه اگر در راستای استانداردهای جهانی محیطزیست حرکت نکنیم آب در هاون کوبیدن است، گفت: به اعتقاد ما مقایسه تولیدکنندگان با زمینخواران کار درستی نیست. به گزارش ایلنا، محمدرضا بهرامن در یک نشست خبری صبح دیروز با اشاره به لایحه اصلاح تبصره 5 الحاقی ماده 24 قانون معادن اظهار داشت: ماده واحده این لایحه قانون معادن را از درجه اعتبار ساقط میکند و آرامش و ثبات در محیط کسبوکار این حوزه را که همواره مورد تاکید دولت یازدهم بوده و زیربنای اقتصاد مقاومتی به شمار میرود در معرض مخاطره قرار خواهد داد.
وی افزود: در این لایحه سازمان انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیطزیست از شمول این تبصره مستثنا شدهاند. بهرامن با بیان اینکه قانون کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت را متولی واحد معادن و صنایع معدنی تعیین کرده است، افزود: این لایحه تکالیف قانونی این وزارت را سلب کرده و اشکال ماهوی دارد که قانون تشکیل این وزارت را با چالش جدی مواجه میکند. وی افزود: این لایحه بدون توجه به وظایف ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدون کسب نظر از تمامی تشکلها، کارشناسان و نخبگان معادن تهیه شده و با عرف قانونگذاری و سیاستگذاری مدنی مغایرت بنیادی دارد.
وی گفت: خانه معدن ایران بهعنوان بزرگترین تشکل خانواده بزرگ معادن وصنایع معدنی کشور از جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور استدعا دارد به منظور رفع نگرانیهای موجود تجدیدنظر فوری درخصوص این لایحه انجام دهد. بهرامن در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری نمایشگاه معادن و صنایع معدنی که پس از هشت سال توقف از سال گذشته مجددا راهاندازی شد، گفت: این نمایشگاه از 25 تا 28 مهرماه برگزار خواهد شد که خوشبختانه مورد استقبال کشورهای خارجی قرار گرفته است.
نایب رئیس خانه معدن با بیان اینکه برگزاری چنین نمایشگاههایی به جذب سرمایهگذاری کمک خواهد کرد، گفت: بهجز چین کشورهای آلمان و ایتالیا نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. همچنین در مونیخ آلمان که هر سه سال یکبار نمایشگاه سرامیک برگزار میشود یک روز را به نام ایران اختصاص دادهاند که به معرفی پتانسیلهای عناصر خاکهای صنعتی ایران میپردازد. بهرامن همچنین در مورد بحث برندسازی در صنایع معدنی گفت: برندسازی در ایران بهعنوان هزینه مطرح میشود درحالیکه در دنیا بهعنوان سرمایهگذاری به آن توجه میشود. هرچند ما امروز دارای برترین رتبه در زمینه تولید سیمان در منطقه هستیم اما هیچ اقدام موثری در زمینه برندسازی در بخشهای مختلف از اکتشافات تا فولادسازی و... نداشتهایم. این درحالی است که باید در برنامههای آتی با توجه به منابع طبیعی منحصر به فردی که داریم (نفت، گاز و معدن) از فرصت استثنایی کاهش قیمت نفت استفاده کرده و در بحث برندسازی فکری اساسی کنیم.
بهرامن در مورد اکتشافات معدنی و بهرهگیری از نیروی انسانی خارجی گفت: نگاه جامعه معدنی به بخش اکتشاف بهرهگیری از نیروی انسانی ارزشی است اما قطعا باید در زمینه ابزارها و حفاریها از تکنولوژی روز دنیا بهرهگرفت. بهرامن گفت: در حال حاضر حفاریهای ما سطحی بوده (عمق حفاری70 متر است) درحالیکه حفاریهای روز دنیا متوسط 500 متر است و باید سرمایهگذاری واقعی در این بخش صورت گیرد. بهرامن با بیان اینکه تاکیدات مقام معظم رهبری، رئیسجمهور و هیات رئیسه مجلس پیشرفت بخش معدن در کشور است گفت، در این راستا جلساتی تخصصی با هیات رئیسه مجلس و مجموعههای معدنی هر ماهه برگزار میشود که این نشان از اهمیت این بخش در کشور دارد اما معتقدیم در بخش کارشناسی نتوانستیم موفقیتهایی را کسب کنیم.
وی همچنین در مورد ابلاغیه اخیر درخصوص سنگآهن گفت: این تصمیم عاقلانه بوده و باید چند سال پیش اجرا میشد و معتقدیم در بخش کنسانتره و گندله نیز برای جذب سرمایهگذاریهای بیشتر و جذب ارزش افزوده و کاهش خامفروشی باید چنین ابلاغیههایی صادر شود.