نزدیک به یک سال از بازداشت بابک زنجانی میگذرد. وی 9 دی ماه سال 92 با اتهامهای بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی و همچنین جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان توسط دادستانی کل کشور بازداشت شد و داراییهایش در انتظار حکم دادگاه و دادستانی ماند که روز گذشته مدیرعامل منطقه آزاد قشم تکلیف چند مورد از لیست بلند داراییهای زنجانی را روشن کرد.
به گزارش «فرصت امروز»، علیاکبر شعبانیفرد در نشست خبری خود از واگذاری شرکت هواپیمایی قشم ایر به وزارت نفت بابت بدهیهای بابک زنجانی خبر داد و گفت: برابر اطلاع واصله دادستانی ایرلاین فراز قشم به وزارت نفت واگذار شد و از این پس این وزارتخانه مالک جدید این شرکت هواپیمایی است. البته فراز قشم در حال حاضر با مدیریت قبلی اداره میشود و تغییری در مدیریت آن رخ نداده است.
وی ادامه داد: همچنین اراضی شرکت هواپیمایی فراز قشم به ارزش 36 میلیارد تومان بابت بدهیهای بابک زنجانی به سازمان منطقه آزاد قشم، به این سازمان برگشت. البته هتلی به ارزش 150 میلیارد تومان که متعلق به این شخص هم بود به سازمان منطقه آزاد قشم عودت داده شد. پس از بازداشت زنجانی، قائممقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی از پیوستن قشم به ایرانایر خبر داد و گویا قرار بر این بود که فراز قشم با بدهیهای دولت به هما تهاتر شود و اقدامات اولیه هم صورت گرفته بود و حتی فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر از اداره فراز قشم تا اطلاع ثانوی با همان مدیریت توسط این شرکت هواپیمایی خبر داد اما در نهایت پس از یک سال ناوگان و برند این شرکت به وزارت نفت واگذار شد و اراضی ایرلاین به سازمان منطقه آزاد قشم.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم همچنین در ادامه این نشست خبری از تایید فاینانس پل خلیج فارس توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی خبر داد و با بیان اینکه فاینانس این پروژه برای تامین مالی تایید شده گفت: دو کشور بحث فاینانس پل خلیج فارس را برعهده دارند که یکی از کشورها چین است. شعبانیفرد در درباره مراحل اجرایی این پروژه گفت: پل خلیج فارس 2400 متر طول دارد که 2200 متر آن در دریا و 200 متر دیگر در خشکی است و این پروژه شش دهانه 360 متری دارد. تاکنون 490 شمعکوبی پایهای پل انجام شده و شش کیسون هم تا پایان سال نصب خواهد شد که پیشرفت فیزیکی این کیسونها بین 30 تا 90 درصد است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم از اتمام ساخت این پل تا سه سال آینده خبر داد و افزود: فاینانس 450 میلیون یورویی این پروژه از سوی سازمان مدیریت تایید شده و تاکنون 200 میلیارد تومان برای ساخت پل خلیج فارس هزینه شده و سازنده آن یک شرکت ایرانی است. پروژه پل خلیج فارس در دولت دهم در سال 89 کلید خورد و جزو پروژههای ملی و مهر ماندگار انتخاب شد و قرار بود تا پایان دولت دهم به بهرهبرداری برسد اما شرکت برنده در مناقصه این پروژه نتوانست فاینانس پروژه را تامین کند و تنها 15درصد سهم دولت به این پروژه تزریق شد.
شعبانیفرد همچنین از تولید 12 هزار خودروی هیبریدی در منطقه آزاد قشم خبر داد و گفت: با مشارکت یک کشور خارجی 15 هزار خودروی هیبریدی برای تامین ناوگان تاکسی شهری هشت کلانشهر کشورمان در جزیره قشم ساخته میشود که از این تعداد سههزار خودرو بهصورت آماده وارد کشور میشوند.