پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، شاخص کل بورس ۵۳۶‌واحد دیگر افت کرد تا میزان سقوط شاخص کل بورس از روز توافق تاکنون به مرز ۳۰۰۰‌واحد برسد. بورس اوراق بهادار تهران در حالی ششمین روز پیاپی منفی خود را سپری کرد که تردید سرمایه‌گذاران در خصوص توقف روند کاهشی بازار از یک سو و عدم اعتماد به وعده‌های مسئولان در خصوص حمایت از بورس، موجی از بی‌اعتمادی را در بازار سهام رقم زده است. زمان‌بر بودن آثار لغو تحریم‌های اقتصادی و در پی آن کاهش ریسک اقتصادی، آزاد شدن دلارهای نفتی و افزایش مبادلات تجاری از جمله مواردی هستند که در روند آینده بازار سهام موثر هستند.

4654568659

از سوی دیگر بازار سهام کنونی در مواجهه با سایه رکود شکل گرفته بر صنایع و نیز نبود تناسب میان نرخ بهره و نرخ تورم، با کاهش بازدهی در بخش صنعت مواجه شده است. در عین حال رکود در سایر بازار‌های موازی باعث شده صاحبان نقدینگی، سپرده‌گذاری در بانک‌ها را همچنان به سرمایه‌گذاری در سایر بازارها ترجیح دهند. این در حالی است که عدم تناسب نرخ سود بانکی با نرخ تورم اسمی اصلی‌ترین عاملی است که بازار سهام را برای سرمایه‌گذاران از اولویت‌ها انداخته است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور در آخرین نشست خبری خود با اشاره به عدم دخالت مستقیم دولت در بورس گفته بود: دولت به بازار سهام علاقه دارد و چشم‌انداز بازار سهام در بلند‌مدت را روشن می‌بیند. با این همه به نظر می رسد آنچه که بازار سهام در این روزها بیش از پیش نیاز دارد حمایت دولت و وزارت اقتصاد است تا در جهت حمایت از عرضه و تقاضای واقعی گام بردارد چنان که در سال 2008 در پی بحران در بازارهای مالی ایالات متحده امریکا که به بحران اوراق بهادار متکی بر وام های رهنی یا MBS معروف بود، دولت امریکا با تزریق پول خرید سهام یا Bail out در راستای حمایت از بازار سهام اقدام کرد تا با خرید سهام شرکت ها از یک سو به آنها و روند تولیدشان کمک مالی لازم را انجام داده و از سوی دیگر بازار سهام کشور را مورد حمایت قرار دهد. حمایت دولت ایران از بازار سهام هم به این دلیل ضروری است که هم اکنون نبود اعتماد برای سرمایه گذار و در عین حال نیاز به صرف زمان برای به ثمر نشستن آثار واقعی توافق هسته‌ای در اقتصاد کشور باعث کاهش رونق حجم و ارزش معاملات در بورس تهران شده است.

افت 5 واحدی شاخص آیفکس

معاملات 5 مردادماه 1394 بازار فرابورس، با خریدوفروش 84‌میلیون و 600‌هزار ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 163‌میلیارد و 360‌میلیون ریال پایان یافت. بیشترین حجم معاملات در روز گذشته مربوط به خریدوفروش 12‌میلیون و 140‌هزار سهم بانک حکمت ایرانیان و بیشترین ارزش معاملات در اختیار نفت ایرانول با رقم 44‌میلیارد و 700‌میلیون ریال بود. بیشترین افزایش قیمت به سهام شرکت‌های مرجان کار، فولاد آلیاژی یزد و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اختصاص یافت و از سوی دیگر، سهام شرکت‌های توکا ریل، ذوب‌آهن اصفهان و تدبیرگران فارس و خوزستان با بیشترین افت قیمت مواجه شدند ضمن آنکه شاخص کل فرابورس نیز با 5 واحد کاهش، عدد 782‌واحد را نشان داد.

با گروه‌های بازار سهام

همان‌طور كه قبلا پیش‌بینی شده بود نماد‌های گروه بانكی در بازه منفی بازگشایی شدند. در پایان معاملات تمام نمادهای گروه در بازه منفی قرار گرفتند و با معامله 115‌میلیون سهم بانک صادرات ایران پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه است. بانک گردشگری از سهم‌های ارزنده در گروه بانك است.

در گروه خودرو و ساخت قطعات معاملات اكثر نمادهای گروه، مثبت آغاز شدند، اما این روند دوامی نداشت و شاهد ریزش قیمت‌ها بودیم به طوری كه به جز سایپا دیزل، صنایع ریخته‌گری ایران، نیرو محرکه و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران سایر نمادها در پایان معاملات در بازه منفی قرار گرفتند. با معامله 65‌میلیون سهم، پارس خودرو پرحجم‌ترین معاملات گروه را به خود اختصاص داد. پیرامون این گروه مدیرعامل ایران خودرو از تعریف یک پلتفرم جدید مختص این شرکت و یک پلتفرم مشترک با همکار خارجی برای مدل‌ها و کلاس‌های متنوع خودرو خبر داد و گفت: حدود ۱۰۰۰‌میلیارد تومان از تسهیلات بانکی تسویه شد.

خرید‌های حقوقی هم روند معاملات را تغییر نداد

در گــروه مـحـصولات شیمیایی معاملات همسو با روند بازار نزولی و منفی انجام گرفت. با وجود خرید‌های حقوقی، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان وارد بازه منفی شد. در نخستین گزارش سود هر سهم برای سال مالی 95، گروه پتروشیمی سـرمـایـه‌گذاری ایرانیان، 15‌درصد تعدیل مثبت دارد. در گروه فرآورده‌های نفتی، همچنان نمادهای پر‌رنگ گروه متوقف هستند. با معامله 4‌میلیون سهم، نفت ایرانول پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. در گروه سیمان دبیر انجمن سیمان با بیان اینکه فعلا افزایش قیمت سیمان در دستور کار قرار ندارد از اعمال قوانین جدید تولید و صادرات سیمان از ۱۵‌مرداد‌ماه خبرداد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/QAEasNuj
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه