معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که احتمال بازگشت شرکتهای واگذار شده به دولت وجود دارد، گفت: واقعیت این است که مسیر واگذاریها یک مسیر یک طرفه و غیرقابل بازگشت است. به گزارش ایلنا، محسن پورسیدآقایی در دهمین همایش تعمیر و نگهداری با بیان اینکه دولت باید قبل از واگذاری به شدت این موضوع را بررسی و ساز و کارها را بسنجد، چرا که پس از آن پشیمانی سودی ندارد، ادامه داد: از آنجا که درمسائل مالی شرکتها دخل و تصرف میشود و سازوکارها تغییر میکند واگذاری قابل بازگشت نخواهد بود. مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه واگذاری رجا به تامین اجتماعی اشتباه بوده است، گفت: این مجموعه قابل بازگشت به دولت نیست و همه میدانیم واگذاری رجا به تأمین اجتماعی اشتباه بوده و تصمیم خوبی نبوده است.
معاون وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: از زمانی که رجا به تأمین اجتماعی واگذار شده، شاهد کاهش کیفیت در قطارها و تردد ریلی دراین مجموعه هستیم. اما با توجه به دخل و تصرفهایی که در روابط مالی این شرکت پس از واگذاری رخ داده است، امکان بازگشت این شرکت به دولت وجود ندارد. پورسیدآقایی تأکید کرد: سعی دولت بر این است که با مدیریت آثار منفی و سوء این واگذاری را کاهش دهیم. معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در چند سال گذشته به صورت افراطی شرکتها برونسپاری شدهاند گفت: باید توجه داشتهباشیم که برون سپاریها و واگذاریها یک روند غیر قابل بازگشت هستند و شیب یکطرفهای دارند.
وی با تأکید براینکه برونسپاری اقدام مقدس و مبارکی نیست، گفت: برونسپاری و واگذاریها نباید عمومی باشند و تنها زمانی باید برونسپاری انجام شود که راندمان و بهرهوری سیستم افزایش یابد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: پس از این حجم واگذاریها باید سیستم نظارت بر پیمانکاران به شدت افزایش یابد. پورسیدآقایی با اشاره به میزان دارایی مجموعه راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر مجموع داراییهای راهآهن حدود 60 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز است که از این رقم باید سالی 3 درصد به بخش تعمیرات و نگهداری اختصاص یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بودجه اختصاص یافته به این حوزه بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد، گفت: سالانه باید چیزی حدود 1800میلیارد تومان صرف نگهداری وضعیت موجود شود، این در حالی است که درآمدهای راهآهن و بودجه آن برای حوزه تعمیر و نگهداری چیزی حدود 800میلیارد تومان است؛ یعنی چیزی کمتر از نصف مبلغ مورد نیاز. معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته توانستیم با رایزنیهایی که داشتیم بودجههای بخش تعمیر و نگهداری را افزایش دهیم، ادامه داد: با وجود افزایش بودجه بخش تعمیرات و نگهداری بودجه توسعه خطوط جدید تغییر چندانی نداشته است.