دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
بازگشت پرقدرت به صدر بازارهای جهانی

وارسی پرواز دوباره ایرانی شد

8 سال پیش ( 1395/3/12 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

وزیر راه و شهرسازی و مقامات رسمی صنعت هوانوردی کشور روز گذشته به فرودگاه مهرآباد رفتند تا رسماً یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های نظارتی بر فرودگاه‌های کشور را که در سال‌های گذشته روی زمین مانده بود بار دیگر در ایران فعال کنند، ابزاری که می‌تواند به‌عنوان یکی از نشانه‌های بازگشت ایران به عرصه اول صنعت هوانوردی منطقه به حساب ‌آید، عرصه‌ای که قدرت گرفتن دوباره ایران در آن از سوی آخوندی به‌عنوان اصلی‌ترین ماموریت وزارتخانه متبوعش مطرح شده است.

وارسی پرواز دوباره ایرانی شد

به گزارش «فرصت امروز»، عملیات فلایت چک یا وارسی پرواز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراحلی که براساس آن وضعیت فرودگاه‌های کشور رصد می‌شود در طول دو سال گذشته به یک اغما فرورفته بود؛ اغمایی که با سقوط جت فالکون سازمان هواپیمایی آغاز شد و حالا با آغاز به کار هواپیمای جدید خریداری شده از سوی ایران به پایان رسیده است.

پس از آنکه هواپیمای وارسی ایران در اسفند ماه سال 92 در جزیره کیش سقوط کرد، عملاً ایران توانایی انجام این عملیات هوایی مهم را از دست داد و حالا وقت آن رسیده تا با خرید هواپیمای جدیدی که از دل سال‌های سخت تحریم‌ها بیرون آمده اوضاع بار دیگر تغییر کند؛ هواپیمایی که ورودش با یک مراسم رسمی جشن گرفته شد.

علت اصلی این جشن از دل صحبت‌های رئیس شرکت فرودگاه‌های کشور بیرون می‌آید. مه آبادی در این رابطه گفت: این هواپیما که با نبودش عملاً بسیاری از تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری کشور قابلیت کاربردی خود را از دست می‌دهند، در طول سال‌های گذشته و با حربه دشمنان از صنعت هوانوردی کشور دور شده بود تا جایی که تلاش‌های ما پس از سقوط هواپیمای قبلی برای وارد کردن یک هواپیمای جدید با مشکل مواجه شد. اما پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با پیگیری‌های ویژه شخص وزیر راه و شهرسازی، مقدماتی فراهم شد تا این هواپیما که در نوع خود به‌روز‌ترین و بهترین هواپیما به حساب می‌آید، وارد کشور شود.

هواپیمای خریداری شده که در شرایط سخت تحریم‌ها وارد کشور شد، جدید‌ترین و بهترین نمونه موجود در جهان است.

هرچند نمی‌توان انتظار داشت صرف ورود یک هواپیمای وارسی اوضاع ایران را به‌طور قابل توجه بهبود بخشد اما به نظر می‌رسد این اقدام در کنار دیگر سیاست‌ها مانند خرید هواپیماهای جدید، نوسازی تجهیزات ناوبری و تلاش برای مقررات زدایی و آزادسازی نرخ بلیت همه بیانگر یک اصل و هدف هستند و آن بازگرداندن ایران به عرصه رقابت‌های جهانی است، امری که وزیر راه ایران در آن تأکید کرده و معتقد است راه برای افزایش توان رقابتی کشور در این عرصه بار دیگر باز شده است.

آخوندی در جریان مراسم آغاز به کار این هواپیما گفت: نگاهی به عملکرد صنعت هوانوردی بعضی از کشورهای منطقه نشان می‌دهد این کشورها با وجود آنکه چه از نظر جمعیت و چه از نظر جایگاه جغرافیایی قابل قیاس با ایران نیستند اما ترافیک هوایی چند برابر ما را دارند. مردم ایران توقع دارند کشورشان به جایگاهی که برازنده‌ آن است برسد و این نشان‌دهنده آن است که ما باید تمام توان‌مان را برای رساندن ایران به جایگاه خود به کار ببندیم. ماموریت اصلی ما پس گرفتن سهم ایران از بازار‌های جهانی است.

تامین امنیت، برد اقتصادی

یک کارشناس صنعت هواپیمایی معتقد است ایران تنها به دلیل مشکلات تحریم و مسائلی از این دست نتوانسته در این حوزه فعالیت کند اما در عرصه عمل نمی‌توان به هیچ عنوان حذف عملیات فلایت چک را پذیرفت.

علی رضا بحیرایی در گفت‌وگو با «فرصت امروز» با مثبت ارزیابی کردن خرید هواپیمای جدید وارسی پرواز برای ایران، تصریح کرد: ما در عرصه رقابت با طرف‌های خارجی به این نیاز داریم که نشان دهیم آسمان و فرودگاه‌های‌مان امن هستند و این امر جز با رعایت تمام قواعد که وارسی پرواز جزئی از آن است ممکن نیست.

وی افزود: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده نه‌تنها این هواپیما دوباره در ایران پرواز خواهد کرد که حتی تمام فرآیند آن از سوی نیروهای ایرانی پیگیری می‌شود و این امر برای ما بسیار مهم است زیرا نیروهای متخصص ما در سال‌های سخت تحریم صنعت را روی پای خود نگه داشتند و حالا زمان آن رسیده تا از شرایط پسابرجام بهره کافی را ببرند. این موضوع از نظر اقتصادی و بعد توسعه صنعت هوایی برای ما بسیار مهم و حیاتی است.

بحیرایی امنیت فضاهای نظامی و اقتصادی کشور را دیگر اولویت و اهمیت پیشروی عملیات وارسی پرواز ایرانی دانست و گفت: در طول این سال‌ها شرکت‌هایی از اوکراین و حتی پاکستان داوطلب شدند وارسی پرواز ایران را انجام دهند اما حتی اگر این کار از نظر عملیاتی ممکن بود نیز با توجه به اهمیت حفظ حریم کشور امکان نداشت. از این رو هواپیمای جدید هم در بعد امنیتی، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اثبات جایگاه ایران در فضای جهانی اهمیتی بسیار دارد.

وزارت راه و شهرسازی در طول ماه‌هایی که از اجرای برجام گذشته اقدامات بسیار مهمی در راستای بهبود اوضاع صنعت هوانوردی کشور به کار بسته و از این پس نیز با تلاش برای بهبود جایگاه ایرلاین‌های ایرانی همین روند را ادامه خواهد داد؛ موضوعی که روز گذشته گامی جدید در راستای آن برداشته شد و وارسی پرواز را در فرودگاه‌های کشور ایرانی کرد.

ارتباط با نویسنده : j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ptcl8NVU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه