امـــروزه به کارگیــری مفاهیمی چون هوشمندی کسبوکار به دلیل ایفای نقش در تصمیمگیری سازمانی و ارتقای بهرهوری در صنایع مختلف بسیار موردتوجه است. در سازمانهای موفق مباحث برنامهریزی جامع، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت ارتباط با مشتری در کنار هوشمندی کسبوکار و تحلیل رقبای سازمان به منظور اخذ تصمیمهای راهبردی و حتی چرخشهای آنی قرار میگیرد. در سالهای اخیر، هوشمندی کسبوکار به یکی از مفاهیم اساسی مدیریت تبدیل شده و در سازمانهای پیشرو با فرهنگ سازمانی عجین شده است.
افزایـــش هوشـــمندی کسبوکار، سازمان را نسبت به اطلاعات محیط کسبوکار آگاه کرده و امکان تجزیه و تحلیل صحیح و به موقع دادهها و اطلاعات را فراهم میآورد. کتاب هوشمندی کسبوکار با رویکردی جامع نوشته بابک سهرابی یورتچی و همکاران با بیانی روان به این موضوع میپردازد. در قسمتی از این کتاب میخوانیم: هوشمندی کسبوکار یک چارچوب کاری شامل فرآیندها، ابزار و فناوریهای مختلف است که برای حرکت از داده به اطلاعات و از اطلاعات به دانش طراحی شده و موجب ایجاد ارزش افزوده برای سازمان میشود. با استفاده از دانش به دست آمده، مدیران سازمان میتوانند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و با طرح برنامههای عملی برای سازمان، فعالیتهای کسبوکار را بهصورت موثرتری انجام دهند.
هوشمندی کسبوکار یک ابزار نیست، بلکه یک معماری است. یکی از نکات مثبت این کتاب این است که در انتهای هر فصل منابع فارسی و انگلیسی استفاده شده برای مطالعه بیشتر ذکر شده است. این کتاب در 460 صفحه و قیمت 28 هزار تومان توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ رسیده است.