نمیتوان علاقهمندی و اصالت و صداقت خود را نسبت به مشتریان اتوماتیک کرد یا غیرواقعی جلوه داد. شخصیت و سطح علاقهمندی حقیقی شما بدون توجه به ظاهر غیرواقعی شما برای آنها آشکار خواهد شد. اگر با صداقت علاقهمندی و توجهتان را نسبت به مشتریان خود ابراز نکنید، در ابتدای کار با مشکل مواجه میشوید و مجبور خواهید بود برای حل کردن آن اقدام کنید.
درست است که همه مشتریان حائز اهمیت هستند، اما لازم است به تاثیرگذارترین مشتریانی که کسبوکار خود را با آنها انجام میدهید، توجه ویژهای داشته باشید.
بهعنوان مثال، میتوانید با استفاده از twitalyzer.com، klout.com یا توییتر grader.com امتیاز تاثیرگذاری هر یک از مشتریان خود را که در سایتهای اجتماعی فیسبوک و توییتر عضو هستند، بررسی کنید. هر اندازه امتیاز مشتری بالاتر باشد، میزان تاثیرگذاری آن مشتری بیشتر است. آیا ارزش صرف وقت را ندارد که از طریق ارائه پیشنهادهای ویژه و انگیزههای لازم به تاثیرگذارترین مشتریان، توجه خود را به آنها معطوف کنید؟ من پیشبینی میکنم که یک صنعت تمام عیار از خدمات و ابزار ظهور مییابد که به کسبوکارها کمک میکند تا چنین توجه و تمرکزی را سرلوحه خود قرار دهند. من به شما توصیه میکنم که با تعدادی از مشتریان رفتار بهتری نسبت به مشتریان دیگر داشته باشید؛ اگر باهوش باشید، این کار را انجام خواهید داد.
این بدان معنی نیست که شما با مشتریان دیگر رفتار بدی داشته باشید. باید به مشتریان برتری که بیش از پیش با شما ارتباط برقرار کردهاند و حضور موثرتری داشتهاند، توجه وافر و ویژهای شود، چرا که شما را در انتقال و نشر پیام و در نتیجه در رشد کسبوکارتان کمک خواهند کرد.
تصور کنید که صاحب مغازه ساندویچی هستید که در مرکز شهر قرار دارد. یک تابلو روی دیوار نصب کنید تا مشتریان را ترغیب کنید که در عوض دریافت دسر مجانی یا یک بن 3 دلاری یک پیغام در مورد کسبوکارتان به صفحه شما در توییتر ارسال کنند. آنها میتوانند تنها با نشان دادن پیام خود در توییتر جایزه خود را دریافت کنند.
چند مشتری روزانه این پیامها را در توییتر قرار میدهند که این خود یک تبلیغات رایگان برای شما به حساب میآید اما کار پایان نیافته است. باید یک نرمافزار برای نظارت بر تمام پیامهایی که نام مغازه شما را ذکر میکنند، تهیه شود و این نرمافزار بهطور اتوماتیک تاثیرگذارترین مشتریانی را که پیام ارسال کردهاند، شناسایی کند؛ مشتریانی که صفحه آنها طرفداران بیشمار و نیز تاثیرگذاری وافری را در ساکنان حوالی مغازه شما دارد.
همزمان گزارشی از تاثیرگذارترین مشتریانی که به مغازه شما مراجعه میکنند به مدیریت تحویل میشود. گاهی اوقات او میتواند از دفتر کار خود خارج شود و در زمانی که چنین مشتریانی در مغازه حضور دارند، با آنها ملاقات کند.
پس از چند هفته از انجام این فرآیند پنج مشتری وفادار که تاثیرگذاری فراوانی دارند، شناسایی میشوند. شما که صاحب مغازه هستید با این مشتریان تماس برقرار میکنید و به آنها میگویید که قصد دارید در سه ماه آینده نوعی ساندویچ را به منوی خود اضافه کنید که آن را به افتخار آنها نامگذاری خواهید کرد. تنها تقاضایی که میتوانید در ازای این کار از آنها داشته باشید، این است که این پنج نفر این موضوع را با طرفدارانشان در توییتر و فیسبوک به اشتراک بگذارند.
این تنها یکی از چندین ایدهای است که به ذهن خطور میکند. پتانسیل بازاریابی نامحدود است و ابزاری که لازمه انجام این امور است، کاملا در دسترس است. بهعنوان مثال، KLOUT.com این امکان را برای شما فراهم میآورد تا میزان تاثیر اجتماعی هر فرد را در سایت توییتر مشاهده کنید.