پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بسیاری از فعالان بازار سهام چشم‌انتظار مشخص شدن وضعیت پرونده هسته‌ای ایران در وین هستند تا تصمیم‌های خود را بر بنیان آن در نظر گیرند. چنان‌که در آخرین روز معاملاتی هفته و با افزایش امیدواری به روند مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با رشدی چشمگیر همراه شد. از منظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، با لغو تحریم‌ها، بسیاری از صنایع بورسی سودآور شده و وضعیت تولید بهبود پیدا می‌کند. در روزهای گذشته نیز اقبال سهامداران به خرید سهم‌هایی که از رفع تحریم‌ها بیشترین سود را می‌برند بیشتر شده است و گروه‌های بانک و خودرو بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کردند.

اما با افزایش خبرهای منفی از وین، احتمال دارد که در هفته پیش‌رو بازار سهام شرایط سختی را پیش‌رو داشته باشد. از غروب روز پنجشنبه طرف آمریکایی با اعلام شرایطی جدید در مذاکرات حاضر نیست در مورد تحریم محصولات با کاربرد دوگانه کوتاه بیاید و در مورد برداشته شدن سایر تحریم‌ها هم حاضر به ارائه تضمین‌های شفاف نیست. همین موضوع موجب شده مذاکرات هسته‌ای به‌نوعی دچار ایست شود. اگرچه برخی تحلیلگران معتقدند که این وقفه جدی نیست و صرفاً فشار بیشتری برای گرفتن امتیاز بیشتر است. با این وجود این کشمکش‌ها می‌تواند شرایط روانی بدی را در بازار سهام به وجود بیاورد و هفته پرتناقضی را در معاملات بازار شاهد باشیم.

گروه بانک و خودرو در شرایط پساتحریم

در گروه بانکی انتظار می‌رود با رفع تحریم‌ها توسعه شبکه شعب بانک‌های ایرانی در دیگر کشورها جان تازه‌ای بگیرد. همچنین رفع تحریم‌ها و حضور در یک بازار رقابت کامل داخلی و خارجی می‌تواند به ورود سرمایه‌های خارجی به اقتصاد ایران منجر شود. صنعت خودرو نیز در بازار رکودی 1388 تا 1392 در پی فشار تحریم‌ها که منجر به پرداخت هزینه‌های مضاعف مالی برای تولیدکنندگان و قطعه‌سازان داخلی شد، افزایش واردات خودروهای خارجی و عدم توانایی رقابت محصولات داخلی با تولیدات بین‌المللی، عدم تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای معامله با شرکت‌های تولید خودروی ایرانی، وابستگی به واردات قطعات از چین و هند و مهم‌تر از آن ناتوانی در ایجاد حساب‌های بین‌المللی و اخذ اعتبارنامه بانکی (LC) سال‌های بی‌رونقی برای صنعت خودرو رقم زد که با رفع تحریم‌ها و از میان رفتن موارد فوق، نوید روزهای پررونقی در این صنعت و در بازار سهام داده می‌شود. گرچه باید در نظر گرفت توافق و رفع تحریم‌ها کلید حل تمامی مشکلات اقتصادی نیست و برای رسیدن به رشد در اقتصاد ملی و در پی آن بازار سهام، باید راه‌حل باز کردن برخی گره‌ها را در مواردی چون مدیریت کارآمد و تکیه بر تولید ملی جست‌وجو کرد. با این وجود گروه‌های بورسی دیگری چون گروه حمل‌و‌نقل و پتروشیمی در کوتاه‌مدت از رفع تحریم‌ها سود خواهند برد و با دو گروه بانک و خودرو، آینده بازار سهام در دوران پساتحریم را رقم خواهند زد.

رشد 741 واحدی شاخص کل در آخرین روز هفته

در آخرین روز معاملاتی هفته بورس اوراق بهادار تهران، شاخص کل با 741 واحد افزایش (12.1درصد) به رقم 66761 واحد رسید. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل را کشتیرانی ایران، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت بندرعباس، شرکت ارتباطات سیار ایران، گروه مپنا، گسترش نفت و گاز پارسیان، ملی صنایع مس و پتروشیمی مبین به خود اختصاص دادند. از سویی دیگر بیشترین حجم معاملات را بانک صادرات، پارس‌خودرو، بانک ملت، حق تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک تجارت، ایران‌ترانسفو، ایران‌خودرو دیزل، زامیاد و نورد آلومینیوم به نام خود ثبت کردند.

رشد 46‌درصدی ارزش فرابورس

طی چهار روز معاملاتی هفته گذشته، ارزش معاملات در فرابورس ایران 46‌درصد افزایش یافت و آیفکس رشد 7.1‌درصدی را تجربه کرد. در هفته معاملاتی منتهی به 16 تیر 1394 حجم معاملات در مقایسه با هفته قبل از آن 3درصد کاهش یافت اما ارزش معاملات 46‌درصد افزایش نشان داد و در مجموع 848‌میلیون ورقه بهادار در 100‌هزار نوبت به ارزش 4‌هزار و 13‌میلیارد ریال در بازارهای فرابورس ایران خریدوفروش شد. درحالی‌که آیفکس در روز پایانی هفته با افزایش 7.1‌درصدی و 52.5 واحدی نسبت به چهارشنبه قبل، عدد 789 را نشان داد، ارزش بازار فرابورس هم با رشد 4.6‌درصدی به رقم 925‌هزار و 146‌میلیارد ریال رسید. بازار اول در هفته‌ای که گذشت، شاهد معامله 176‌میلیون ورقه به ارزش 484‌میلیارد ریال بود و در بازار دوم هم 409‌میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 259‌میلیارد ریال خریدوفروش شد که این وضعیت در قیاس با هفته قبل از آن، حکایت از افزایش 318‌درصدی حجم و 253‌درصدی ارزش در بازار اول و کاهش 3‌درصدی حجم و 33‌درصدی ارزش در بازار دوم دارد.

در بازار پایه 254‌میلیون ورقه بهادار به ارزش 172‌میلیارد ریال دادوستد شد و 8‌میلیون و 400‌هزار ورقه بهادار به ارزش 2‌هزار و 97‌میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران مورد معامله قرار گرفت. همچنین در چهار روز معاملاتی هفته شانزدهم سال‌جاری، بانک‌ها با 20‌درصد سهم به صدر جدول صنایع پیشرو در معاملات هفتگی فرابورس رسیدند و محصولات شیمیایی و حمل‌و‌نقل به ترتیب با سهم 15 و 11‌درصدی در رده دوم و سوم جای گرفتند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IZa9WhQe
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه