بسیاری از افراد نوآوری را به محصولات یا خدمات جدید محدود می کنند. یعنی شرکتی را نوآور می دانند که بتواند محصولات یا خدماتی جدید و بهتر را به بازار عرضه کند. اما امروزه نوآوری به جوهره اصلی رقابت و رمز بقای شرکت ها در بازار رقابتی تبدیل شده است.
شرکت های موفق، نوآوری را یک تاکتیک گذرا و محدود به بخش خاصی از سازمان شان نمی دانند، بلکه ماهیت خود را با آن تعریف می کنند. به همین علت، نوآوری در تار و پود وجودی و در تمامی بخش ها و کارکردهای شرکت های موفق رسوخ کرده است.
یکی از این کارکردها که در شرکت های پیشرو کاملا رنگ و بوی نوآوری به خود گرفته، بازاریابی است. یعنی شرکت های پیشرو نه تنها محصولات و خدمات نوآورانه و برتری دارند، بلکه در بازاریابی آنها هم متفاوت و برتر عمل می کنند. از پیتر دراکر (پدر علم مشاوره مدیریت) نقل است که بازاریابی و نوآوری دو کارکرد بنیادین هر شرکتی هستند، اما با تحولات دنیای کسب و کار، این دو کارکرد عملا در هم آمیخته و غیرقابل تفکیک شده اند.
اما لازمه عملکرد نوآورانه در حوزه بازاریابی، همچون نوآوری در محصولات و خدمات، تسلط بر دانش مدیریت نوآوری و ریسک پذیری است. نوآوری، فرآیندی است که همواره با ریسک همراه است. اما هر کار نو و تازه ای ارزش ریسک کردن ندارد. اینکه ریسک در چه فضایی و تحت چه شرایطی قابل پذیرش است و منابع محدود سازمانی به کدام یک از فعالیت های نوآورانه ارزش تخصیص دارد، از مواردی است که در علم مدیریت نوآوری به آنها پرداخته می شود. این علم به شرکت ها کمک می کند تا فرآیند نوآوری را بهتر مدیریت کرده و شانس موفقیت در این مسیر پرریسک را افزایش دهند.
شرکت نیسان ژاپن یکی از همین شرکت های پیشرو و موفق است. این شرکت که محصولات برتر و باکیفیت آن در بین مصرف کننده ایرانی شناخته شده است، نوآوری در تمام ابعاد و کارکردهای سازمانی را در دستور کار دارد و باعث شده که شعار خود را «نوآوری هیجان انگیز» انتخاب کند.
شرکت جهان نوین آریا، نماینده رسمی فروش و خدمات پس از فروش نیسان در ایران، کمپینی تبلیغاتی را فعال کرده است که سبکی متفاوت و نو در صنعت خودرو است. در فضایی که تبلیغات انواع خودروهای ساخت داخل و وارداتی رنگ تکرار و کلیشه به خود گرفته اند، کمپین نماینده نیسان در ایران دست به نوآوری بزرگی زده است.
کافی است بیلبوردهای تبلیغاتی خودرو یی سال های اخیر در سطح شهرها را یک بار در کنار همدیگر مورد توجه قرار دهیم. آن چیزی که در وهله نخست به چشم می آید شباهت عجیب و تم تکراری تمام طرح های مورد استفاده در این تبلیغات است. در تمام این طرح ها، فقط و فقط تصویری بزرگ از خودرو یا خودروهای موردنظر در کنار نام و نشان شرکت تولیدکننده و ارائه کننده به بازار و در نهایت یک شعار تبلیغاتی آمده است.این طرح ها آنقدر تکراری شده که توجه حداقلی عابران و رانندگان گذری را هم به سختی جلب می کنند.
در این میان، طرح کمپین آغازین شرکت جهان نوین آریا، با نوآوری خاص خود و با شعارهای متفاوت و حضور نمادین حیوانات بر ویژگی های برجسته خودروهای نیسان تاکید کرده است. در فضای بازاریابی تکراری و محافظه کارانه حاکم بر بازار ایران، تداوم این نوآوری ها می تواند برگی برنده باشد که در کنار محصولات و خدمات نوآورانه نیسان، وفاداری مشتریان ایرانی به این نیسان را دوچندان کند.