زمانی که شرکتهای تجاری با یکدیگر رقابت میکنند، تمایل دارند در چرخه بهبود تدریجی مجموعهای از مسائل نظیر هزینهها، تولیدات و خدمات قرار داشته باشند. خلقکنندگان ارزش با فاصله گرفتن از روشهای سنتی به دنبال کشف بازارهای جدید و توسعه محصولات و خدمات در جایی هستند که هیچ رقیب مستقیمی وجود ندارد.
ایده
این ایده که چان کیم و رنه ماوبورن از پیشتازان آن به شمار میآیند مفهوم به چالش کشیدن و مخالفت با روشهای منطقی و استاندارد است که از آن برای بازتعریف یا ایجاد مجدد یک بازار استفاده میشود.
بهعنوان مثال برای سالیان متمادی شبکههای تلویزیونی آمریکا از یک فرمول مشترک برای برنامههای خبری خود استفاده میکردند، آنها در یک زمان مشابه برنامههای خود را روی آنتن میفرستادند و با توجه به محبوبیت و کیفیت مجریانشان در گزارش کردن و تحلیل و بررسی اخبار با یکدیگر به رقابت میپرداختند. این موضوع در سال 1980 با تاسیس شبکه خبری 24ساعته CNN و مخابره اتفاقات و اخبار بهصورت زنده از سراسر جهان و تنها با 20 درصد از هزینههای دیگر شبکههای آمریکایی تغییر کرد.
در سال 1984 اتفاق مشابهی در صنعت هوانوردی رخ داد و شرکت Virgin تصمیم گرفت با انحلال خدمات فرست کلاس خود خلاف مولفهها و انگارههای استاندارد روز عمل کند. منطق حاکم چنین میکرد که دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم تقسیم بازار به بخشهای بیشتر است، اما شرکت Virgin تصمیم گرفت روی مسافران کلاس اقتصادی تمرکز کند. این شرکت با پولی که از طریق صرفهجویی در هزینههای مسافران فرست کلاس به دست آورده بود به ارائه طیف وسیعی از نوآوریهای محبوب در زمینه سالن بهتر و متفاوت و بهبود امکانات پرواز اقدام کرد. این رویکرد شرکت Virgin بعدها به سایر زمینههای تجاری که این شرکت در آن فعالیت میکند نظیر صنعت موسیقی و فروشگاههای خرده فروشی نیز اشاعه یافت.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
ایده نوآوری در ارزشهای موجود و منطق حاکم در تجارت توانایی شما را در زمینه بازتعریف استراتژیهای تجاری براساس درک صحیح از مشتری افزایش میدهد.
* روی مسائلی که به شکل محسوس موجب بهبود هرچیزی که به مشتریان ارائه میکنید میشود بهشدت کار کنید: موضوعاتی نظیر کالا، خدمات و تحویل آن به مشتری.
* منطق و پیش فرضهای حاکم بر صنعتی را که در حوزه آن فعالیت میکنید به چالش بکشید: ابتدا این پیش فرضها را بشناسید و دریابید که چگونه میتوانید با به چالش کشیدن آنها موجب بهبود وضعیت خود شوید.
* یک رویکرد پرسشگر اتخاذ کنید: چرا مشتریان خرید میکنند؟ چه چیز در نظر آنها ارزشمند است؟ چگونه این خرید آنها با سایر اولویتهایشان مرتبط میشود.
* جاهطلب باشید: نظارت بر رقبا بسیار خوب است اما مراقب باشید در زمین آنها و براساس شرایطی که تعیین میکنند رقابت نکنید. بهتر است روی انجام کاری متفاوت که در نظر مشتریان ارزشمند است تمرکز کنید. هدف بزرگی را انتخاب کنید، سپس خواهید دید که توانایی رقابت با سایر رقبا در شما ایجاد خواهد شد.
* از تقسیمبندی اجتناب کنید: در حالی که بسیاری از افراد معتقدند تقسیمبندی موجب میشود شناخت بهتری از از مشتریان حاصل شود، در این بین نوآوران در زمینه ارزشها و منطق حاکم مایلند روی موضوعاتی تمرکز کنند که مشتریان را متحد میکند. این یک نکته کلیدی برای سوددهی است؛ مخاطب قراردادن تعداد قابل قبولی از مردم و دستیابی به هدف.
* خود را به منابع موجود محدود نکنید: موضوع این نیست که شما با منابع موجود چه کاری را میتوانید انجام دهید، بلکه مسئله این است که با بهبود و توسعه چه منابعی بهتر میتوانید به مشتریان خدمترسانی کنید.
* به مسائل جانبی فکر کنید: این موضوع به معنای حضور و بررسی بخشهای مختلف و سنتی صنعت، بررسی محصولات و خدمات و یافتن راههایی است که به طور قابل توجهی موجب بهبود و توسعه محصولات و خدمات ارائه شده به مشتریان میشود.