پرسش: شرکتی را در زمینه تولید نرمافزارهای کاربردی مدیریت میکنم. بودجه محدودی دارم و تصمیم گرفتهام این بودجه را به تحقیقات بازار اختصاص دهم. به نظر شما کمهزینهترین روش نمونهگیری در این شرایط برای شرکت چیست؟
پاسخ کارشناس: ما به شما شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده یا سهمیهبندی را پیشنهاد میکنیم. این روش نسبت به نمونهگیریهای تصادفی معمول برتری داشته و خطای نمونهگیری کمتری دارد.
در این روش باید جامعه را با توجه به حوزه کاریتان به اقشار مختلف طبقهبندی و از آنها بهصورت تصادفی نمونهگیری کنید. نمونهگیری سهمیهبندی شبیه به نمونهگیری طبقهبندی شده است، با این تفاوت که در این نمونهگیری پاسخدهندهها از اقشار و طبقههای مختلف و بدون هیچ زمینه آماری انتخاب میشوند. در این روش نسبت مشخصی از افراد از گروههای مختلف، براساس سهولت دسترسی نمونهگیری شدهاند و هر یک از زیرگروهها در واقع کل گروه را نمایندگی میکنند.
برای اینکه نمونهگیری به بهترین شکل انجام شود، باید دستهبندیهای خود را با دقت زیاد انجام دهید و تنوعهای رفتاری در گروههای هدف را ملاک دستهبندی قرار دهید. جنسیت، سن، جایگاه اجتماعی و اقتصادی و محل زندگی افراد میتواند ملاکهایی برای سهمیهبندی باشد. در نهایت به شما پیشنهاد میکنیم از مشاوره یک کارشناس تحقیقات بازار برای بررسی دستهبندیهایتان بهره بگیرید.