پرسش: صاحب شرکتی هستم که به شدت درگیر مشکل بینظمی است و هیچ یک از کارها سر موقع انجام نمیشود. وقتی هم کارمندان را مورد بازخواست قرار میدهم، هر یک از آنها تقصیر را بر گردن دیگری میاندازد. چطور میتوانم این مشکل را حل کنم؟
پاسخ کارشناس: در چنین شرایطی چند اقدام همزمان باید انجام شود. نخستین گام شناخت گلوگاهها و تفکیک دقیق وظایف و سپردن مسئولیت انجام هر کار فقط به یک نفر است، به طوری که هیچ کاری دو مسئول نداشته باشد و هر کس مسئولیت اشتباهات خود را به گردن بگیرد. دومین گام تعیین پاداش برای به ثمر رسیدن کارها در زمان مناسب است. اگر افراد بدانند که انجام سروقت کارها پاداش خواهد داشت، در آن صورت تمام تلاش خود را خواهند کرد تا این اتفاق رخ بدهد.
توجه داشته باشید که هیچ انگیزهای بهتر از منفعت شخصی نمیتواند سرعت افراد را زیاد کند و نظم را به آنها برگرداند. سومین گام، کمک گرفتن از یک مشاور و پیادهسازی روشی است که گردش مناسب کار و زمان بندی کارهای به هم مرتبط را ساماندهی کند. معمولا ایجاد تغییر در گردش کار و بهینهسازی آن، نظم بیشتری به کارها میدهد و سرعت انجام امور را بیشتر میکند.
پیشنهاد میکنیم یک جلسه گروهی تشکیل دهید و مشکلات پیش آمده برای شرکت را بهصورت صادقانه بیان کنید. در این جلسه بگذارید افراد حرفهای خودشان را بزنند و شما یا دستیارتان این حرف ها را یادداشت کنید. بدون هیچ گونه تهدیدی روند جلسه را به سمتی هدایت کنید که کارمندان از وضعیت پیش آمده و مشکلاتی که برای شرکت به وجود آمده است، متاسف شوند. این روش در تلاش بیشتر کارمندان برای ایجاد نظم مفید خواهد بود. تاکید میشود بدون هیچ اولویتبندی خاصی همه اقدامات ذکر شده را بهصورت همزمان پیگیری کنید تا نظم مورد نظرتان به شرکت بازگردد.