پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل با رشدی 65 واحدی به عدد 78هزار و 158 رسید.گروه‌های خودرو، بانک‌ها و محصولات فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های بازار قرار گرفتند. بازار سهام درعین حال شاهد معاملاتی متعادل همسو با بازارگردانی سهام بود، بازاری که برای استقبال از عرضه‌های اولیه در روزهای آینده و در عین حال عبور از موعد تسویه اعتباری کارگزاری‌ها ترجیح می‌دهد که این روزها نقد باشد. از سوی دیگر روز گذشته معاملات بلوکی در این بازار از ویژگی‌های بارز آن در کنار تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه بود. همچنین در معاملات روز گذشته اغلب حقیقی‌ها ترجیح ‌دادند با نقد شدن سهام در گروه‌های کوچک و بازار دومی، میان تک سهم‌های برخوردار از پتانسیل رشد جابه‌جا شوند.

باید توجه داشت با اینکه چند روز کاری بیشتر به پایان سال نمانده و معمولا اکثر شرکت‌ها به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز خود در آخر سال، اقدام به فروش سهام و تهیه پول نقد برای پرداخت‌های آخر سال خود می‌کنند، ولی حتی این فشار عرضه نیز مانع از ادامه رشد بازار نشد. آنچه برای سرمایه‌گذاران و فعالان بازار مهم و حیاتی است، رونق و گردش مالی معاملات روزانه در دوران پساتحریم است که متعاقب افزایش انتظارات از بهبود چشم‌انداز اوضاع اقتصادی در دوران پسابرجام در کشور شکل گرفته است.

بانکی‌ها وارد رقابت با خودروسازان شدند

در بین صنایع و گروه‌های مختلف فعال در بازار، خودروسازان همچنان پر قدرت پیش می‌روند و بازدهی این گروه از دو ماه پیش تاکنون، به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر گروه‌ها و صنایع بازار نیست. بخش اعظمی از پرتفوی سهامداران حقیقی و حقوقی بازار در حال حاضر را سهام خودرویی تشکیل می‌دهد. هر چند در بازار دیروز گروه بانکی نیز وارد رقابت با گروه خودرویی شد، ولی اقبال بازار خودروسازان بیش از سایر گروه‌هاست. درگروه انبوه‌سازی معاملاتی نسبتا پرحجم و متعادلی داشتند.

درگروه استخراج کانه‌های فلزی نماد ومعادن که طی دو روز گذشته با افزایش تقاضا و صف خرید همراه بود متعادل شد و حتی به درصد‌های منفی نیز رسید. گروه فلزات اساسی که طی چند روز اخیر در پی افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن با افزایش تقاضا مواجه بودند، دیروز با فشار عرضه روبه‌رو شد.در گروه سرمایه‌گذاری‌ها شاهد معاملات نسبتا مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم، تا جایی که نمادهای سرمایه‌گذاری بیمه و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با صف خرید مواجه شدند.

سرمایه‌‌گذاری صنعت‌ بیمه‌ پس از جابه‌جایی نزدیک به 14 میلیون سهم، در قیمت ۱۸۱ تومان با فشار عرضه به تعادل رسید. گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای که طی روز‌های گذشته در پی افزایش جهانی قیمت نفت معاملات مثبت و پرتقاضایی را داشت دیروز با فشار عرضه در اکثر نمادها مواجه شد.

سهام «ساینا» امروز در فرابورس ایران عرضه می‌شود

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات، با ۶ واحد کاهش در رقم ۸۲۰ واحدی متوقف شد. بیش از ۳۲درصد از نمادهای فرابورسی روز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به ۲۵۸میلیون سهم، ارزش معاملات به ۶۶.۵میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۶هزار میلیارد تومان رسید. در ادامه روند عرضه‌های اولیه، 10درصد از سهام صنایع بهداشتی ساینا امروز برای نخستین بار در بازار دوم فرابورس ایران واگذار می‌شود.

در این عرضه، 10 میلیون سهم از مجموع 100 میلیون سهم این شرکت 100 میلیارد ریالی مورد معامله قرار می‌گیرد. در عرضه اولیه «ساینا» 4 میلیون و 800هزار سهم متعلق به معامله‌گران آنلاین است که پس از کشف قیمت 5میلیون و 200هزار سهم با اعلام ناظر بازار در زمان مقرر قابل خریداری است. علاوه بر این، هریک از کارگزاری‌های عضو فرابورس ایران روز سه‌شنبه می‌توانند تا سقف 52هزار سهم در این عرضه اولیه سهیم باشند اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند.

گفتنی است شركت صنایع بهداشتی ساینا در سال 80 تاسیس شده و به تهیه و تولید انواع مواد شوینده و پاک كننده، محصولات آرایشی، بهداشتی، شیمیایی، سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات مشغول است؛ ضمن آنکه نماد معاملاتی این شرکت ابتدای شهریور 94 در فهرست نمادهای فرابورس ایران درج شد. همچنین، شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، توسعه صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران، شرکت گلتاش و جمشید فروزش سهامداران این شرکت هستند.

از سوی دیگر سهام شرکت‌های داروسازی سبحان انکولوژی در نهاد دسانکو1 هم فردا عرضه اولیه می‌شود.دو عرضه اولیه در یک روز می‌تواند تاثیر منفی بر معاملات امروز بگذارد، چراکه نیاز به نقدینگی، میزان عرضه‌ها را در بازار افزایش می‌دهد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yc3eqifU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه