مدیرعامل شرکت رجا درباره وضعیت کیفیت واگنهای ساخته شده در ایران در قیاس با استانداردهای جهانی اعلام کرد: این واگنها از نظر کیفی هرچند استانداردهای معمول را دارند اما هنوز با سطح درجه اول جهانی قدری فاصله دارند. از سوی دیگر بحثی که مهم است موضوع هزینه ساخت این واگنها است که متاسفانه در برخی پروژهها از خرید خارجی آن گرانتر میشود.
به گزارش ایسنا، سیدحسن موسوینژاد با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان شرکت رجا از 32 سال گذشته است اعلام کرد: هرچند واگنهای مسافرتی را تا 45 سال میتوان استفاده کرد و حتی با تعمیر مناسب میتوان عمر آن را تا 55 سال نیز تمدید کرد اما قطعا این مسئله با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و هدف ما رساندن عمر ناوگان به کمتر از 15 سال است.
مدیرعامل شرکت رجا اضافه کرد: در حال حاضر قیمت بلیت با قیمت تمامشده ناوگان موجود نزدیک است اما اگر بنا باشد نوسازی شکل گرفته و واگنهای کار نکرده وارد ناوگان ایران شوند قطعا برای جبران این هزینهها به افزایش قیمت بلیت نیاز خواهیم داشت.
موسوینژاد اضافه کرد: مدیریت کردن کشور با پرداخت سوبسید و یارانه درست نیست، در این شرایط هم شرکتها و سرمایهگذاران توان اجرایی و اقتصادی خود را از دست میدهند و هم قیمتها در بازار نسبت به آنچه هست غیرواقعی میشود. از این رو رساندن نرخ بلیتها به سطح واقعی بهترین راهکار خواهد بود.
موسوینژاد خاطرنشان کرد: با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته قطعا در نوروز امسال افزایش قیمت بلیت قطار نخواهیم داشت. وی درباره تعرفه حمل خودرو بهوسیله قطارهای شرکت رجا نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور تنها قطارهای رجا امکان حمل خودرو را داشته و در این زمینه وضعیت رقابتی و مشتریمداری وجود نداشته است ازاینرو همواره این نرخ از سوی رجا تعیین و اجرایی شده و چند سال اخیر تعرفه انتقال خودرو ثابت مانده و در حال حاضر نیز برنامهای برای تغییر آن وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت رجا همچنین با اشاره به عزم جدی دولت در گسترش خطوط ریلی گفت: رییسجمهوری در اهداف ابتدایی مدنظر دولت یازدهم اعلام کردهاند که این دولت سه یادگار عمده از خود به جای خواهد گذاشت که یکی از اصلیترین آنها بحث قطار و راهآهن است. شرکت راهآهن و رجا و دیگر شرکتها و فعالان این حوزه تمام تلاش خود را میکنند تا به این هدف جامه عمل پوشانده و یادگاری مدنظر دکتر روحانی را برای مردم بهجای بگذارند.