دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ماراتن ایران ایر و ایرباس پیش از رسیدن به یک سالگی به پایان خواهد رسید؛ ماراتنی که از سفر بهمن ماه سال گذشته رئیس جمهوری به پاریس آغاز شد و حالا به نقطه پایانی خود رسیده است.

با وجود آنکه تحریم صنعت هوایی ایران نه مربوط به مسائل هسته ای که به دوران پیش از آن باز می گشت اما در جریان مذاکرات مربوط به تهیه سند برجام، طرف ایرانی توانست راهی را نیز برای ازسرگیری مذاکراتی در لغو تحریم های هوایی کشور به دست آورد و نتیجه آن امضای یک پیش قرارداد تاریخی در جریان سفر رئیس جمهور به فرانسه بود.

این پیش قرارداد، خرید 118 فروند ایرباس جدید را در دستور کار هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار می داد که می توانست با اجرا شدن، سندی تاریخی را پس از چهار دهه توقف همکاری ها به مرحله عمل برساند.

هرچند ایرباس راه خود را برای رسیدن به بازار ایران بسیار زودتر از بویینگ هموار کرد، اما درجا زدن این شرکت در نهایی کردن مذاکرات فنی و مالی و البته دریافت مجوزهای لازم از اوفک، باعث شده رقیب آمریکایی این شرکت در عقد نهایی قرارداد با ایران ایر از آنها پیشی بگیرد تا نخست هما خرید 80فروند بویینگ را اعلام کند.

به فاصله تنها چند روز پس از عقد این قرارداد نمایندگان ایرباس به ایران آمدند تا شرایط را برای نهایی کردن قرارداد آماده کنند؛ مسئله ای که در نهایت به خرید 100 فروند هواپیمای جدید از سوی ایران منجر شد و ایران ایر ابراز امیدواری کرد که نخستین هواپیما از سبد خرید جدید کشور تا پیش از نوروز امسال به ایران بیاید؛ موضوعی که طبق سند نهایی شده از سوی سازمان هواپیمایی اجرای آن ممکن شده است.

مدیرعامل ایران ایر رسما اعلام کرده طبق قرارداد ایران ایر با کمپانی ایرباس، این هواپیما با رجیستر EP-IFA گواهینامه ثبت اخذ کرد و اکنون تیم ایران ایر آنجا است و شرایط تغییر و تحول و تحویل در حال انجام است.

امیدواریم مراحل تغییر و تحول به خوبی انجام شود و هواپیمای مذکور تا پایان هفته وارد کشور شود. در حال حاضر مشغول نصب  برخی نرم افزارهای داخل کابین ایرباس 321 هستیم. امیدواریم تا قبل از نوروز 1396 چند فروند از هواپیماهای قرارداد ایرباس با ایران ایر تحویل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شود.

استفاده از ظرفیت برجام در تجهیز ناوگان

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی معتقد است استفاده حداکثری از شرایط به وجود آمده پس از اجرایی شدن برجام، برای ایرلاین های ایرانی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت و از آن رو مذاکرات بسیاری از این شرکت ها با طرف های خارجی ادامه دارد.

مقصود اسعدی سامانی در گفت و گو با «فرصت امروز» تاکید کرد: خوشبختانه ایران ایر توانست با انجام مذاکرات دقیق و کارشناسی که با شرکت های بزرگ هواپیماساز جهانی داشت، مقدمات ورود نخستین هواپیماها به کشور را فراهم کند که این موضوع نشان دهنده باز شدن دوباره امکان برای ورود هواپیماهای جدید به آسمان ایران است.

به گفته وی پس از اجرای برجام، در کنار ایران ایر، دیگر شرکت های هواپیمایی فعال در آسمان ایران تلاش کردند مقدمات انجام مذاکره با طرف های خارجی را فراهم کنند. این مذاکرات از ماه ها قبل آغاز شده و هرچند هنوز به عقد قرارداد نهایی منجر نشده اما با امیدواری ادامه دارد. در این راستا استفاده از ظرفیت های بازار مانند لیزینگ نیز قابلیت بهره گیری خواهد داشت اما هر یک از این گزینه ها منوط به مذاکرات و قراردادی است که میان شرکت ها به طور مستقیم بسته می شود.

علی رضا بحیرایی، کارشناس صنعت هواپیمایی نیز نهایی شدن ورود هواپیماهای جدید به آسمان ایران را دارای یک پیام روشن دانست و گفت: اینکه پس از سال ها فشار و سنگ اندازی سرانجام یکی از شرکت های ایرانی توانسته در قراردادی مستقیم نخستین هواپیمای نو خود را پس از سال ها دریافت کند، نشانه ای مثبت و حیاتی به حساب می آید.

به گفته وی صنعت هواپیمایی ایران در طول دهه های گذشته با وجود مشکلات و مسائل جدی که برای زمین زدن آن آغاز شده بود توانست با اتکا به توان داخلی و متخصصان بومی خود آن را حفظ کند و امروز می تواند با بهره گیری از فرصت لغو تحریم ها از ماندگاری خود بهره ببرد.

این کارشناس معتقد است برای فراهم شدن شرایط در بازگشت ایران به مقام نخست هوایی منطقه باید طوری عمل کرد که تمام بخش های صنعت هوایی کشور رشد کنند، از ایرلاین های دیگر گرفته تا امکانات زیرساختی به سمت استانداردهای بین المللی حرکت کنند و از این رو شانس رقابت با کشورهای منطقه را به وجود بیاورند.

بحیرایی افزود: رقابتی که بر سر به دست آوردن بازار ایران به وجود آمده باعث شده شرکت هایی چون بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران رقابتی را آغاز کنند. هرچند در این بین سنگ اندازی های سیاسی مانع هایی را به وجود آورده اما نیاز جهان به استفاده از توان ایران می تواند در آینده موانع را نیز از بین ببرد.

نخستین ایرباس 321 ایران ایر در حالی احتمالا تا آخر هفته به آسمان ایران خواهد رسید که می توان از آن به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی بهره گرفت. هرچند تصمیم فعلی ایران ایر بر فعال کردن آن در خطوط داخلی استوار است اما صرف ورود این هواپیمای جدید انعطاف پذیری ناوگان ایران را افزایش داده و می تواند موجبات رقابت با کشورهای منطقه را فراهم کند؛ رقابتی که ایران پس از نزدیک به چهار دهه، بار دیگر قصد ورود به آن را دارد.

ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XKsfWPTI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه