پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
افزایش اندک قیمت نفت برنت، ریزش شاخص کل را متوقف کرد

نبض بازار سهام با قیمت نفت می‌زند

8 سال پیش ( 1394/10/4 )
پدیدآورنده : سیدمحمد صدرالغروی  

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی خود در هفته جاری در حالی به کار خود پایان داد که با پیشرو شدن گروه قندی‌ها و برخی تک سهم‌ها مواجه بود و شاخص کل نیز با شش واحد تقویت به ۶۱۴۲۰ واحد رسید. گروه قندی‌ در بازار کم رمق دیروز با معامله نوسان‌گیران پیشرو بود و با حجم‌های محدود سهام صف خرید‌های ناپایداری در این گروه تشکیل شد. در گروه قندی‌ها نیز دیروز شایعه شد که تولید بی‌سابقه چغندرقند در کشور به رکود صنایع قندی و پرشدن انبارها از شکر بدون خریدار منتهی شده است. در گروه قندی‌ها در عین حال خبر واگذاری بلوکی سهام برخی شرکت‌های قندی از جمله قند شیروان، قوچان و بجنورد و قند اصفهان در نوسانی شدن این گروه و لیدر شدن آنها در بازار بی‌تأثیر نبوده است.

34623452562346246234734583458358345845

دیروز در حالی سهامدار عمده کیمیا اندکی از صف خرید یک میلیون سهمی این شرکت کوچک را یک‌روز پس از عرضه اولیه واگذار کرد که برخی خبرها از عرضه اولیه کشتیرانی جنوب خط ایران در آینده‌ای نزدیک حکایت دارد. در نماد توسعه معادن بهشهر نیز در مجمع فوق‌العاده این شرکت خبر رسید که با افزایش سرمایه 38 درصدی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران موافقت شده است. در بازارهای جهانی نیز درحالی نفت برنت دریای شمال با اندکی افزایش به بیش از 36 دلار در هر بشکه رسید که این عامل به عنوان مهمترین مولفه تاثیرگذار بر بازار این روزهای سهام شمرده می‌شود.

زیان سهامداران در 9 ماهه امسال افزایش یافت

بورس تهران در حالی در دومین سال رکود خود قرار دارد که همچنان روند نزولی در این بازار حاکم بوده و کاهش شدید قیمت‌ها و زیان سهامداران موجب حرکت گسترده فعالان این بازار به سمت بازار پول و سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی شده است. در این ماه اگرچه اخبار سیاسی مهمی درخصوص بسته‌شدن پرونده PMD مطرح شد، اما ابهاماتی درخصوص نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی، نرخ بالای سود بانکی و بهره مالکانه معادن و از همه مهم‌تر تشدید روند نزولی قیمت نفت و رسیدن قیمت این محصول به 35 دلار که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، شرایط تالار شیشه‌ای را سخت‌تر کرد و موجب تشدید نگرانی و ناامیدی سهامداران شد.

به این ترتیب اگرچه اواسط دی ماه زمان احتمالی رفع تحریم‌ها اعلام شده است، اما ابهامات اقتصادی و احتمال گزارش نامطلوب 9 ماهه شرکت‌ها به قدری است که مانع اثرگذاری اخبار مثبت سیاسی در بازار سهام شده است؛ امری که موجب افزایش میانگین زیان سهامداران در آذر ماه شد و میانگین زیان 9 ماهه بورس را تا سطح 1.6 درصد افزایش داد. بر این اساس بورس تهران آخرین ماه پاییز را در حالی سپری کرد که طی 20 روز معاملاتی مهم‌ترین متغیر این بازار یعنی شاخص بورس هزار و 371 واحد معادل 2.18 درصد افت کرد و منجر به شکست خط مقاومت 61 هزار واحد و ورود شاخص به نیمه 61 هزار واحد شد.

در این ماه حجم و ارزش معاملات سهام به ترتیب 9 و 11 درصد رشد کرد و در مجموع 9 هزار و 13 میلیون سهم به ارزش 16 هزار و 229 میلیارد ریال معامله شد. همچنین در این ماه دفعات معاملات افت 1.5 درصدی را تجربه کرد و به 576 هزار و 169 دفعه رسید. در این ماه همچنین تعداد خریداران نسبت به ماه گذشته تغییری نکرد و تعداد خریداران در سطح 180 هزار و 378 نفر باقی ماند.

صعود فرابورس دوام نیاورد

بازار فرابورس دومین روز دی ماه را با دادوستد 226میلیون ورقه بهادار به ارزش 561 میلیارد ریال در 19 هزار و 414 نوبت پشت سر گذاشت. شاخص کل فرابورس با وجود اینکه در ساعت آغازین فعالیت بازار 3 واحد بالا رفت اما در ادامه مجددا کاهش یافت و در نهایت، بدون تغییر محسوس نسبت به روز قبل در 676 واحد درجا زد.

بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام روز گذشته مربوط به دادوستد 33 میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش 69 میلیارد ریال بود و اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازه 690 تا 740 هزار ریال خریدوفروش شد. سهام شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، بیمه آرمان و روی زنگان بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند و بیمه سامان، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیمه پاسارگاد با بیشترین افت قیمت مواجه شدند. قیمت اسناد خزانه اسلامی روز گذشته به 952 هزار ریال و نرخ بازده تا سررسیداین اسناد به 24.78 درصد رسیدکه نسبت به روز گذشته 0.77 درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Z3MqruYm
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه