یکی از گزینههای شهروندان غرب تهران برای خرید، پاساژ میلاد نور است. در این پاساژ برندهای متنوع با قیمتهای متفاوتی از پوشاک مردانه و زنانه عرضه میشود. این پاساژ از مجتمعهای پرتردد تهران است که در طول هفته بهخصوص در روزهای آخر هفته، هزاران نفر را به خود جلب میکند. مسئولان این مجتمع معتقدند که هفتهای تا 20هزار نفر از این پاساژ بازدید میکنند.
امکانات جانبی از قبیل وجود پارکینگ، کافیشاپ، رستوران، کافینت، فضایی برای بازی کودکان وغیره نیز میتواند در کشاندن مشتری به پاساژ تاثیر چشمگیری داشته باشد و حتی خیلی از افراد که با هدف گردش به این پاساژها میروند، گاه خریدی هم میکنند. در حالحاضر پاساژهای جدید با امکاناتی که ذکر شد، ساخته میشوند و دیگر کمتر پاساژ تازهتاسیسی را میتوان یافت که از این امکانات برخوردار نباشد. این مجتمع با 385 واحد صنفی در شش طبقه تجاری است که تقریبا 1100 فروشنده در آن مشغول کار هستند. در طبقات دیگر مبلمان و سرویس خواب و دیگر مایحتاج خانوادهها وجود دارد. اما واحدها با متراژ 30 تا 40 متری، اجارهبهای زیادی را از مستاجران دریافت میکنند و این عاملی شده است تا کالاهای موجود بعضا دارای قیمت بالایی باشند. یکی از املاکیهای فعال در مجتمع در خصوص اجارهبهای واحدهای مجتمع به «فرصت امروز» گفت: در هر طبقه واحدهای 30، 40 متری و پنج واحد 20متری وجود دارد، اما قیمت اجاره از ماهی 5/7 میلیون تومان شروع شده و تا 28میلیون تومان در ماه میرسد که البته بستگی به طبقات دارد. یعنی در طبقات همکف و اول و دوم بیشترین اجارهبها دریافت میشود که باز هم به دلیل قرار گرفتن در جای خاصی از طبقه، این قیمت اجارهبها تغییر میکند. مثلا جنب آسانسور یا پلهبرقی در طبقات از بقیه مکانهای طبقه گرانتر است و روی این اجارهبها باید ماهانه متری 85هزار تومان برای شارژ ماهانه اضافه کرد، همچنین پول پیش این مغازهها از 100میلیون تومان شروع میشود و تا 200میلیون تومان هم در طبقات میرسد که باز هم به شرایط بستگی دارد، مثلا در طبقه همکف 100میلیون و در طبقات اول و دوم بیشتر است. این کارمند بنگاه معاملاتی در مورد فروش واحدهای صنفی همچنین اضافه کرد: قیمت فروش واحدهای این مرکز تجاری از متری 40میلیون تومان شروع میشود و تا 55 میلیون تومان هم میرسد که در طبقات بالا این مبلغ کمتر و در طبقات پایین بیشتر است. به گفته وی، در همکف مجتمع یک مغازه 27متری به قیمت یکمیلیارد و 260هزار تومان به فروش میرسد.
قیمت بالا
قیمت کالا در این مجتمع بسیار متنوع است و به دلیل وجود برندهای معتبر، بعضا کالاهایی با قیمتهای بسیار بالا فروخته میشوند. البته ارزانفروشهایی هم هستند که دیگر نمیتوان از آنها انتظار برندفروشی داشت. در همین رابطه، یکی از اعضای هیاتمدیره مجتمع میلاد نور به «فرصت امروز» گفت: با توجه به موقعیت پاساژ، قیمتها خیلی بالا نیست، بلکه کمتر از بقیه پاساژها نیز هست و به دلیل مستاجر بودن مغازهها و رکود در بازار، کاسبان این مجتمع مجبور هستند که قیمتهای مناسبی را عرضه کنند تا مشتریان به خرید ترغیب شوند. مثلا در بعضی از مغازهها مانتوی 15هزار تومانی عرضه میشود که شاید در فروشگاههای معمولی هم این قیمت وجود نداشته باشد و به همین خاطر است که هفتهای 20 تا 30هزار نفر از این پاساژ دیدن میکنند، هرچند ارزانفروشی غیرمعقول مورد اعتراض اعضای هیاتمدیره این مجتمع است، زیرا کالاهای خیلی ارزان و با کیفیت کم سبب افت وجهه این مجتمع شده و تنزل درجه و برند تجاری این مرکز را به دنبال دارد. سلطانی در خصوص برندهای موجود در مجتمع گفت: سابقا برندهای زیادی در این پاساژ بودند که به دلیل به صرفه نبودن از اینجا نقل مکان کردهاند. با وجود این، در حالحاضر تقریبا 20برند معتبر مانند آدیداس و پوما وجود دارند، ولی به دلیل اینکه نمیتوانند تخفیف ارائه کنند و قیمتهای واقعی را براساس ارزهای خارجی عرضه میکنند این قیمتها بسیار بالاست، با اینحال مشتری خاص خود را دارند، هرچند ممکن است از طرف خریداران زیادی، این کالاها گران تلقی شود. وی افزود: برخی از مغازه ها ممکن است تخلف کنند و کالاهای تقلبی را به جای اصلی بفروشند، ولی این وظیفه اتحادیه و تعزیرات است که بحث قیمت و فروش کالاهای تقلبی را پیگیری کند. وی درخصوص قیمتگذاری کالاهای موجود در پاساژ گفت: در مورد قیمتگذاری کنترلی از طرف مدیریت پاساژ نیست و این قضیه مربوط به اتحادیه و تعزیرات میشود.
کوتاه از میلاد نور
ساخت این مجتمع تجاری از سال 1371آغاز و در سال 1378افتتاح شد. میلادنور در شهرک غرب، میدان صنعت، بلوار فرحزادی واقع است. ساعت کار: از ساعت 10:30 تا 22 ،تعداد طبقات: 11طبقه، 7طبقه تجاری 3طبقه پارکینگ، 2 طبقه همکف و 6 طبقه ساختمان تجاری. تعداد واحدهای فعال: 385واحد ،تعداد کافی شاپ: 4مغازه ،تعداد کافی نت: یکمغازه ،تعداد آسانسور: 8 عدد. وضعیت تردد: جزو منطقه زوج و فرد و طرح ترافیک نیست.