سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نیرو با اشاره به کاهش میزان آب‌های تجدیدشونده در سال‌های اخیرگفت: میزان آب‌های تجدیدشونده کشور در سال‌های گذشته 130میلیارد مترمکعب بوده که اکنون این میزان به 105 تا 110میلیارد مترمکعب رسیده است. به گزارش ایرنا، حمید چیت‌چیان دیروز در آیین آغاز به کار جشنواره و نمایشگاه ملی آب، خاک و محیط‌زیست در مصلای تهران با بیان اینکه اکنون در کشور با مشکلات محدودیت منابع آب روبه‌رو هستیم، افزود: در سال 1335 میزان آب‌های تجدیدشونده به ازای هر نفر ایرانی 6 هزار و 900 مترمکعب بود که اکنون این میزان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: میزان متوسط بارندگی 250 میلی‌متر در سال بوده ولی در شش سال اخیر به حدود 204 میلی‌متر رسیده است. چیت‌چیان گفت: مجموع آب تجدیدشونده کشور در سال‌های گذشته 130میلیارد مترمکعب بوده است، اکنون کمتر کارشناسی وجود دارد که اعتقاد نداشته باشد که میزان آب از 120 میلیارد مترمکعب بیشتر باشد، اکنون میزان آب تجدیدشونده به 105 تا 110 میلیارد مترمکعب رسیده است. وزیر نیرو اظهار کرد: جمعیت ما افزایش پیدا کرده و به همین ترتیب براساس افزایش نیاز به غذا، افزایش فرآیند صنعتی نیاز به آب نیز افزایش یافته، در نتیجه افزایش نیاز به آب با کاهش منابع آب نیز همراه است.

وی گفت: اکنون سرانه آب‌های تجدیدشونده کشور کمتر از هزار و 500 مترمکعب است و این روند ادامه دارد، تجدیدنظر درخصوص چگونگی مصرف آب پاسخ بسیار کلیدی است که باید همواره همه ایرانیان به آن توجه کنند. وی افزود: اگر ما در شیوه مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی بازنگری و درست مصرف کنیم می‌توانیم بر مشکلات در زمینه آب فائق آییم. یکی از راه‌های غلبه بر مشکل آب این است که آب مفت ممنوع شود.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه به ازای هر خانوار ایرانی در هر ماه بیش از 100 هزار تومان برای مکالمات تلفنی به مخابرات پرداخت می‌شود، اما در مورد آب هر خانوار حدود 10 هزار تومان پرداخت می‌کند، افزود: 72 درصد از جامعه برای آب شرب مصرفی در یک ماه کمتر از 10 هزار تومان پرداخت می‌کنند و این نشان می‌دهد که اگر اقتصاد آب درست شود یک بازار جدی برای فناوری‌های جدید ایجاد می‌شود و ما می‌توانیم مشکلات آب و نیاز منابع آب را برطرف کنیم. وی یادآور شد: بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است بنابراین باید بیشترین توجه ما در زمینه بهینه‌سازی مصرف آب در کشاورزی باشد، روی‌آوری به آبیاری تحت فشار، استفاده از آبیاری زیرسطحی، توسعه کشت‌های پاییزه و توسعه کشت دیم نمونه کارهای فناورانه‌ای است که باید انجام شود.

چیت‌چیان اظهار کرد: در زمینه آب شرب نیز ساختن شیرآلاتی که با مصرف کم آب کار می‌کنند، مدیریت هوشمند شبکه در شبکه آب روستایی و شبکه آبیاری زهکشی، ایجاد تصفیه آب در مجتمع‌های مسکونی و استفاده از پساب‌ها برای مصارفی از قبیل شست‌وشوی ماشین و آبیاری فضای سبز مجتمع‌های مسکونی، جمع‌آوری آب باران در ساختمان‌های مسکونی از جمله کارهای فناورانه‌ای است که می‌توان در بخش آب شرب از آنها استفاده کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/coOiRtda
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه