امروزه «بهرهوری» یکی از مباحث حائز اهمیت در امور تجاری به شمار میرود. غالب مدیران سعی در ذخیره منابع ویژه بهرهوری مرتبط با نوع فعالیت تجاری خود دارند. زمان یکی از مهمترین منابع بهرهوری هر نهاد تجاری به شمار میآید. استفاده از زمان انتظار مکالمات تلفنی بهعنوان زمان مناسب برای پخش آگهیهای تبلیغاتی و معرفی محصولات و خدمات در زمان انتظار مکالمه تلفنی یکی از بهترین راههای حفظ منابع انرژی هر سازمان به شمار میآید.
مشتریان از منتظر ماندن متنفرند. برای جلوگیری از انتظار کشیدن بیهوده مشتریان میتوان از این منظر بهره گرفت، به این صورت که اگر از سیستمهای پاسخگوی تلفنی استفاده میکنیم و مشتریان باید لحظاتی منتظر بمانند تا بتوانند با شخص موردنظر صحبت کنند، از این فرصت استفاده کنیم. در لحظات انتظار به جای پخش صرفا یک موسیقی دلنشین، به معرفی محصولات و خدمات شرکت بپردازیم.
اگر کسبوکار خود را به تازگی آغاز کردهایم با این کار میتوانیم ذهنیت خوبی را در مشتری ایجاد کنیم و مشتری احساس خواهد کرد که با شرکت بزرگی تماس گرفته است.
همچنین در زمانهایی که شرکت تعطیل است به جای آنکه بگویید لطفا پیام خود را بگذارید میتوانید به معرفی شرکت و محصولات پرداخته سپس از مشتری بخواهید پیام بگذارد. در تهیه پیام مناسب باید همواره به یاد داشته باشیم که مشتریان بسیار پرمشغله هستند. از گفتن مقدمه یا مطالبی که مشتری از آن آگاه است بپرهیزیم و مستقیما به خدمات و محصولات بپردازیم. پیام را تا حد ممکن کوتاه و قابل فهم نگه داشته و از جملات شعارگونه بپرهیزیم. مشتریان هیچگاه فرصت ندارند مثلا 10 دقیقه به توضیحات ضبط شده ما گوش کنند بنابراین توجه به زمان در این نوع تبلیغات بسیار مهم است. برای دلنشینتر شدن پیام میتوان آن را با موسیقی ملایمی همراه ساخت.
حتی اگر توانایی تهیه دستگاههای گرانقیمت پاسخگوی تلفنی نداریم میتوان از نرمافزارهایی که برای اینکار تهیه شدهاند استفاده کرد. کافی است کامپیوتر به مودم مجهز باشد تا آن را تبدیل به سیستم پاسخگوی خودکار تلفنی کنیم. ضمنا نرمافزارهای متعددی با قیمتهای مناسب در این زمینه وجود دارد. بدیهی است افرادی که با ما تماس میگیرند به نوع فعالیت تجاری ما علاقهمند هستند. پیامهای بازرگانی زمان انتظار مکالمه به ما در معرفی محصولات و خدماتمان به مشتریان و مخاطبان سازمان کمک خواهد کرد.
حقیقت آن است که بسیاری از مشتریان شما نخستین درک و حسی که از محصول یا خدمات شما دریافت میکنند از تماسهای تلفنی با سازمان شما خواهد بود. بدیهی است که نخستین احساس و نخستین برخورد و در حقیقت تاثیری که بر ذهن مشتری گذارده میشود، مهمترین فاکتور خواهد بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت تبلیغاتی که بهصورت صدای انتظار برای مشتریانی که بهصورت تلفنی و بهویژه برای نخستین بار با شما ارتباط برقرار میکنند از مهمترین فاکتورهای موفقیت شما به شمار خواهد رفت چرا که در بیشتر تماسها صدای انتظار برای تماس گیرنده پخش میشود و به طور متوسط مشتریان حدود یک دقیقه آن سوی خط تماس منتظر خواهند ماند.
در صورت استفاده از این روش به سرعت به تاثیر معجزه آسا و در عین حال معقولانه و مقرون به صرفه تبلیغات تلفنی پیمیبریم. در عرض یک سال زمانهای زیادی تلف میشوند. میتوان از همین پتانسیل نهفته زمان انتظار به خوبی برای تبلیغات محصول یا خدمات خود استفاده کرده و به افزایش میزان فروش خود کمک بهسزایی کرد. میتوان پیشنهاد کرد چنانچه به دنبال یک راهکار متناسب با نوع فعالیت تجاری به منظور معرفی خدمات و محصولات به مشتریان مورد نظر خود هستید استفاده از پیغامهای انتظار یکی از بهترین و جدیدترین راهکارهای امروز در زمینه فعالیتهای تجاری به شمار میآیند.