پرسش: چند سال است در زمینه فروش لوازم خانگی فعالیت میکنم. بسیاری از مشتریان من برای اینکه قیمت کالا یا محصول را پایین بیاورند یا چک مدتدار بدهند، ادعا میکنند که قیمتهای ما بالاست و رقبا همین محصول را با قیمت کمتری میفروشند. در صورتی که در حقیقت این طور نیست. در این موقعیت ما بهعنوان فروشنده باید چه برخوردی با مشتری داشته باشیم تا هم احترام او حفظ شود و هم فروش اتفاق بیفتد؟
پاسخ کارشناس: در نظر داشته باشید که مشتری به سود خود فکر میکند و باید او را به این آرامش رساند که از خرید محصول از شما سود خواهد برد. در واقع او باید به این اطمینان برسد که قرار نیست سر او کلاه بگذاریم. این مسئله بیش از هر چیز به تبحر فروشنده و مهارتهای فردی او برمی گردد و برای مردم هر منطقه با توجه به فرهنگ و انتظارات مشتریان آن منطقه متفاوت است. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که روی کالای خاصی تخفیفی برای مشتری قائل شویم. در این حالت فروشنده میتواند با هنر خود این تخفیف را به جنس مورد نظر خریدار انتقال دهد و چند جنس را با هم به مشتری پیشنهاد کند.
معمولا بهترین راهکاری که در این شرایط به فروشندهها پیشنهاد میشود این است که کالاهای خاص را که رقابت روی آنها شدید است، با تعریف سبد کالایی برای مشتری جذاب و او را قانع کنند که از خرید این مجموعه سود میبرد. امروز با وجود گسترش کار فروشگاههای اینترنتی، قیمت انواع محصولات در اینترنت موجود است. شما میتوانید در صورت لزوم قیمت محصولات مشابه را برای مشتری سرچ کنید و با کمال احترام به او بگویید که درباره قیمت رقبا اشتباه میکند.