یکی از مشکلات در زمینه بازاریابی محصولات و خدمات فقر ایدههاست. درست است که تولیدکنندگان کالا و خدمات گامهای اساسی در ابعاد مختلف بازاریابی به کار میبرند، ولی تنها راه عرصه رقابت در بازار کنونی خلاقیت و نوآوری است. بازاریابی ربایشی بهنوعی از بازاریابی گفته میشود که در آن مشتریها به دنبال محصول یا خدمت ما هستند و شرکت ما را پیدا میکنند. در این شرایط محصولات و خدمات شرکت ما بهصورت انرژی مغناطیسی مشتریان را جذب میکند و در واقع علت این نامگذاری نیز همین انرژی است.
به بیانی دیگر بازاریابی ربایشی نوعی از بازاریابی است که ترویج یک شرکت از طریق وبلاگها، پادکستها، ویدئوها، کتابهای الکترونیکی، خبرنامههای الکترونیکی، مقالات سفید، رسانههای اجتماعی و شیوههای مختلفی از بازاریابی محتوایی را شامل میشود؛ شیوههایی که بازاریاب برای نزدیک کردن مشتریان به نام تجاری انجام میدهد و همچنین برای مشتریانی است که بهدنبال کسب اطلاعات در زمینهای خاص هستند.
پیشرفت تکنولوژی باعث شده است که روشهای سنتی بازاریابی دارای تاثیرگذاری کمی شوند؛ همچنین هزینه آنها نسبت به روشهای بازاریابی اینترنتی بهصورت چشمگیری بالاتر است. میتوان به جای استفاده از تبلیغات تلویزیونی از ویدئوهای جذابی که مردم علاقه زیادی به دیدن آنها دارند یا به جای تبلیغات در روزنامهها و مجلات با هزینه کمتر وبلاگ کسبوکار خود را ایجاد کرد و در آن مطالب خود را قرار داده و اطلاعات مربوط به کسبوکار خود را در دسترس عموم قرار دهیم یا میتوان به جای برقراری تماس تلفنی با افراد متعدد محتواهای با ارزش و با کیفیت ایجاد کرد و با این کار افراد زیادی را ترغیب و تشویق کنیم تا با ما تماس بگیرند.
در موارد ذکر شده بخشی از مزایای بازاریابی جذبی یا ربایشی مطرح شد. در بازاریابی ربایشی، کسانی که نیازمند بهدست آوردن اطلاعات کاربردی در هر زمینهای هستند محور توجه و بازاریابی خواهند بود. محتوای بازاریابی ربایشی به فعالیتهای بازاریابی اشاره دارد که شامل توجه به نیاز بازدیدکنندگان به جای بیرون رفتن بازاریابان از محیط کاری برای جلب توجه مشتریان و بازدیدکنندگان است. بازاریابی ربایشی توجه مشتریان را بهدست میآورد و باعث میشود که شرکت به آسانی مشتریان را پیدا کند و آنها را بهوسیله تولید محتوایی جالب به سمت وبسایت خود بکشاند. در انواع روشهای بازاریابی ربایشی برای پیداکردن مشتریان در هر سطحی از آگاهی نسبت به نام تجاری استفاده میشود. این روشها نیازمند وجود تعهد به منظور هدایت کردن تلاشهای بازاریابی به سمت افزایش فرصتهای بازار است. استفاده از این فرصتها برای فراهم کردن چشماندازی به داشتن مشتریان بالقوه فراوان و استفاده از این مشتریان جهت آموزش کسبوکار پیشنهاد میشود.
مراحل پیادهسازی بازاریابی ربایشی شامل تحقیق درباره بازار، دستیابی به راههای ایجاد ترافیک بالا برای وبسایت شرکت، پیادهسازی روشهای دعوت مشتریان بالقوه به عمل، پیشنهاد یک محصول مورد نیاز و ارزشمند با قیمت مناسب، فروش محصول اصلی، ارائه و فروش محصولی تکمیلی که حاشیه سود را بالا میبرد و در مرحله نهایی بازخورد و بازدید مسیر بازگشت و آغاز مجدد است. در مقابل این نوع بازاریابی، توجه فقط در زمان خرید، تماسهای تلفنی از جانب بازاریابان، تبلیغات تلویزیونی، آگهیها و ایمیلهای آزاردهنده و بسیاری از روشهای این چنینی بازاریابی غیرربایشی نامیده میشود.