سایت یاهو گزارش کرده که شرکت فورد درصدد است تا در میدان رقابت میان خودروسازان به جلو حركت كند و با همكاری گوگل یك اتومبیل بدون راننده بسازد. فورد در حالی در این سرمایهگذاری مشترك نیروهای متخصص در زمینه خودروسازی را دور هم جمع میكند كه گوگل مغزهای متفكر مورد نیاز برای انجام این كار را ارائه میدهد. تاریخ رسمی شروع این سرمایهگذاری مشترك احتمالا پنجم ژانویه در نمایشگاه بینالمللی وسایل الكترونیكی مصرفی (CES) در لاس وگاس است و بهظاهر دو شركت بر سر زمینههای سرمایهگذاری پیش از این با هم به توافق رسیدهاند.
تطابق نقاط قوت دو شركت با هم در حوزه تولید خودروهای بدون راننده احتمالا در این محیط بسیار رقابتی موج بلندی را به وجود میآورد. این در شرایطی است كه خودروسازان بزرگ حالا دیگر در كنار گوگل، Apple و احتمالا شركت بینالمللی شبكه حملونقل Uber در این عرصه حضور پیدا میكنند. یك موسسه متخصص در زمینه پژوهش در علوم ریاضی به نام «Fields» اخیرا از اشتیاق خود به مشاركت در راستای افزایش فشار برای تولید خودروهای بدون راننده در پلت فرم متحرك هوشمند فورد سخن گفت. بحث درباره این همكاری نه فقط به مسائل اصلی، بلكه به شركای آتی در برخی موارد میپردازد.
مدیر بخش اتومبیلهای بدون راننده گوگل، كریس اورمسون، نیز از گفتوگوی گوگل با طیفی از خودروسازان، شامل فورد، راجع به پیوستن نیروها برای تولید اتومبیلهای بدون راننده خبر داد. گوگل در گفتوگو با بزرگترین خودروسازان از هیچ یك از آنها غفلت نكرده و پیشنهادهای زیادی را به آنها داده است. اورمسون در این مسیر با مدیران جنرال موتورز، تویوتا، Daimler و فولكس واگن ملاقات كرده است. از طرف دیگر، گوگل هنوز بر سر ساخت خودروهای خاص خود یا تمركز روی نرمافزار به نتیجه نرسیده است.
فورد هفته گذشته خبر از انجام یك تحقیق مستقل روی اتومبیل بدون راننده خود داد كه به آزمایش این نوع خودروها در كالیفرنیا میپردازد. امروز این شركت در راستای برنامه حركت هوشمندانه خود قصد استفاده از نوآوری برای دسترسی به سطح بعدی ارتباط، تحرك، خودروهای بدون راننده، تجربه مشتری، دادههای اطلاعاتی و تجزیه و تحلیل را دارد. این شركت در سال 2015 با عرضه ابتكاراتی شامل هزاران فناوری مختلف زمینه ایجاد پیشرفتهای كلیدی در زمینه ارتباط، تجزیه و تحلیل، وسایل پوشیدنی، نیروی برق و امنیت را به وجود آورد.
برای مثال، یك سیستم جدید دوچرخه میتواند ضمن شناسایی مسیرهای دوچرخه سواری، به افراد هنگام انحراف از جاده مخصوص دوچرخه سواران هشدار دهد. یك فناوری دیگر سرعت مناسب خودرو را براساس زیرساختهای مجاور، متوسط سرعت اتومبیل و دادههای اطلاعاتی جی پی اس به راننده پیشنهاد میدهد و در ادامه یك فناوری چراغ ترمز جدید جلو كیفیت ارتباطات بین یك خودرو با دیگر خودروها و عابران را بهبود میبخشد.
مشاركت میان گوگل و فورد منافع دیگری را نیز در پی دارد كه از آن جمله میتوان به حضور مدیر عامل سابق فورد، آلن مولالی، در هیاتمدیره گوگل اشاره كرد. فورد یك پایگاه در حال رشد تحقیق، توسعه و نوآوری در Silicon Valley (منطقهای در جنوب سانفرانسیسكو و محل ظهور بسیاری از شركتهای بزرگ فعال در زمینه فناوری) دارد و همچنین این دو شركت هر كدام از روابطی نزدیك با شركت مهندسی «Roush»، در منطقه دیترویت، برخوردار هستند كه نخستین نسل 100 اتومبیل بدون راننده گوگل را مونتاژ كرد.
احتمالا فورد به طراحی یك وسیله نقلیه هدفمند برای گوگل یا عرضه یك اتومبیل استاندارد متناسب با حسگرها و كامپیوترهای مورد نیاز برای هدایت یك خودروی بدون راننده مشغول است. گوگل از موتورهای قدرت آماده تولید فورد، همچنین قطعات ایمنی و تولیدكننده گازهای گلخانهای آن استفاده میكند و به ابزارهای هوشمندانه برقراری ارتباط داخل خودرو بیاعتنا است.
در نهایت فورد از جایگاه برتر گوگل در زمینه برخورداری از افراد باهوش ارائهدهنده ایده اتومبیلهای بدون راننده و جاذبه غیرقابل توصیف انتخاب این شركت بهعنوان نخستین شریك خود سود میبرد. البته این همكاری به گوگل نیز در راستای شكل دادن به آینده صنعت خودروسازی كمك میكند.