از سالهایی كه شركتهای كوچك و محلی با واسطه دلمشغولیهای شخصی در صنعت مد اسلامی فعالیت میكردند، سالها گذشته است و حالا این صنعت، آینده روشنی در دنیای اسلام دارد. یك دلیل برای امیدواری به صنعت مد در دنیای اسلام، جمعیت خاص و منحصربهفرد مسلمانان در سراسر دنیاست.براساس گزارش جهانی اقتصاد اسلام كه همین امسال منتشر شده است، مصرفكنندگان مسلمان سالانه 230 میلیارد دلار برای خرید لباس صرف میكنند، رقم شگفتانگیزی كه تا سال 2019 به 327 میلیارد دلار خواهد رسید. این رقم، به تنهایی از بازار پوشاك انگلیس (107 میلیارد دلار)، آلمان (99 میلیارد دلار) و هند (96 میلیارد دلار) بیشتر است.
اما نكته مهم این گزارش این است كه خریداران مسلمان ضرورتا به معنای خرید پوشاك اسلامی نیست.رفیقالدین شیكو كه از تهیه این گزارش حمایت كرده، میگوید: «خرید كلی پوشاك توسط مسلمانان مستقیما به این معنی نیست كه آنها لباس اسلامی میخرند. اما دلایل زیادی وجود دارد كه با استناد به آنها میتوانیم نتیجه بگیریم كه صنعت مد به سمت اسلامی شدن پیش خواهد رفت.»مهمتر از همه، «اهمیت دین» در زندگی روزمره مسلمانان است.
در مقایسه با اروپا كه از هر سه نفر تنها یك نفر به اهمیت دین اعتراف دارد و آمریكا كه فقط 50 درصد مردم دین را مهم میدانند، در دنیای اسلام 88 درصد مردم دین را بسیار مهم میدانند. نكته دوم نقشه دموگرافیك دنیای اسلام است. میانگین سن در بیشتر كشورهای مسلمان زیر 30 سال است، در حالی كه در اروپا و آمریكا این رقم 44 سال است. این رقم بسیار مهم است. در چند سال آینده، قدرت خرید مصرفكنندگان جوان بیشتر و بیشتر خواهد شد و آنها ذاتا علاقه بیشتری به مد دارند.
سومین عامل مهم اقتصادی است. تولید ناخالص داخلی كشورهایی كه اكثریت مسلمان دارند در یك سال آینده بهصورت میانگین تا 5.4 درصد رشد خواهد داشت در حالی كه این رقم برای اروپا و آمریكا در سالهای بعدی 3.4 درصد خواهد بود. آخرین و مهمترین نكته اینكه تا سال 2030 میلادی 29 درصد جمعیت دنیا را مسلمانان تشكیل خواهند داد. این رقمها چیزی نیستند كه بتوان از آنها چشمپوشی كرد، به همین خاطر اصلا غافلگیركننده نیست كه طراحان، دارندگان كسب و كارهای پوشاك و مشاغل دیگری كه در صنعت مد حضور دارند روز به روز علاقه بیشتری به مد اسلامی نشان میدهند.
از مدتها پیش طراحان و تولیدكنندگان و عرضهكنندگان پوشاك اسلامی حضور گستردهای در جهان اسلام داشتهاند اما در سالهای اخیر، شركتهای مد بزرگ دنیا هم جذب این بازار شدهاند. برندهای بینالمللی بزرگی مانند دیكیانوای، اچانام و یونیكلو مجموعههای اختصاصی خود را برای مسلمانان به بازار دادهاند.اخیرا هم برند معروف دیانجی مجموعه «حجاب» خود را عرضه كرد كه سر و صدای زیادی هم به پا كرد.
چیزی كه مشخص است، این است كه این تازه شروع علاقهمندی برندهای معتبر به فشن اسلامی است و در آینده، با توجه به چیزهایی كه گفته شد، شركتهای بیشتر و بیشتری فعالیتهای گستردهتری در این زمینه خواهند داشت.