دکتر محمد بلوریانتهرانی، محقق و مدرس حوزه بازاریابی درباره بحث مسئولیت اجتماعی شرکتها به «فرصت امروز» میگوید: مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی فعالیتهایی که علاوه بر سودآوری برای شرکت، مصلحت جامعه را نیز در نظر گرفته باشد.
شرکتها در مسئولیت اجتماعی خود باید بهگونهای عمل کنند که منافع افراد جامعه را نیز در نظر گرفته باشند تا منافع این افراد را به خاطر فعالیتهای شرکت به خطر نیندازند. کمک به موسسات خیریه، کمک به بهبود رفاه اجتماعی و جلوگیری از آلودگی آب و هوا را میتوان از این دست مسئولیتها دانست.
اگر بخواهید این موضوع را از نظر تاریخی مورد بررسی قرار دهید باید بگویم، در دهه 60 و70 میلادی نگرش اقتصاددان آن زمان یعنی دیوید فریدمن این بود که شرکتها فقط به دنبال منافع فردی خود هستند. دردهه 80 این نگرش تغییر کرد و شرکتها علاوه بر حفظ منافع فردی به رفاه کارکنان خود نیز توجه میکردند.
در دهه 90 این نگرش نیز تغییر کرد و شرکتها دیگر خود را در مقابل جامعه مسئول میدانستند.
این کارشناس اضافه میکند: «مسئولیت اجتماعی آثاری دارد و روی رفتار مشتری و دیدگاه و تفکر او نسبت به شرکت و حتی روی سهم بازار آن شرکت نیز تاثیرگذار است. جلوگیری از آلودگی آب، ساختن مراکز بهداشتی، کمک به کودکان و سالمندان باعث پسندیده شدن محصول میشود. این عملکرد باعث میشود مشتری شرکت را مسئول بداند و این بسیار مهم است. این عملکرد شرکتها اگر درست هدایت شود، مشتری بدون استفاده از محصول شرکت کالای آن را میپسندد و از آن دفاع میکند.
برپایی بازارچههای خیریه شرکتها و پرداخت سود آن به نفع موسسات خیریه باعث میشود نگرش و رفتار مصرفکننده نسبت به محصول تغییر کند و باعث وفادار شدن آنها به شرکت شود. وقتی رفتار تغییر کند، قضاوتها اصلاح میشود و روند حرکت مشتری با محصول و شرکت تغییر و بهبود خواهد یافت، اما این تغییر مبنی بر این است که شرکتها هر کار عامالمنفعهای را که انجام میدهند، به شیوههای مختلف بیان کنند. این شیوهها میتواند اطلاعرسانی از طریق رسانههای مختلف یا اینکه تبلیغات باشد.»
بلوریان تهرانی در پایان میگوید: «گاهی شاید این روند شرکتها توسط مشتری سوءبرداشت شود. اینکه شاید شرکت در واقعیت این کار را انجام ندهد و پول را به موسسات خیریه پرداخت نکند. به همین خاطر در هنگام مشاوره به تمام شرکتها گفته میشود که این عملکردهای خود را با شفافیت کامل به مشتری
بیان کنید.
در نتیجه اگر شرکتی قرعهکشی برگزار میکند، بهتر است عکس و مشخصات برنده را کامل بیان کند تا مشتری حس کند که شرکت کمک کرده است تا نسبت به آن تفکر خوبی داشته باشد. به هرصورت عملکرد شرکت باعث این میشود که مشتری نسبت به آن دیده خوبی داشته باشد یا به عکس نسبت به شرکت بدبین شود. در آخر باید بگویم اینکه شرکتها برای افزایش فروش محصولات خود به مشتری جایزه میدهند، مسئولیت اجتماعی نیست؛ بلکه مسئولیت اجتماعی، یک رفتار انساندوستانه است.»