در دنیای پرشتاب اطلاعات امروز، برای سبقت از رقیبان کاری فرصت زیادی نیست به همین دلیل به بررسی برخی مزایای تبلیغات شبکههای اجتماعی پرمخاطب میپردازیم. شبکههای اجتماعی این روزها حرف اول را در محیط مجازی میزنند. شبکههایی که حتی میزان بازدید و جذب کاربران جهانی از آنها به قدری زیاد است که رتبهشان از نظر سایتی بعد از دو سایت معروف گوگل و یاهو قرار گرفته است.
شبکههایی که شاید در مجموع بالغ بر یک میلیارد نفر از مردم جهان هماکنون از اعضای فعال آن هستند. ظهور و فراگیر شدن این شبکهها طبعا باعث شده تا بسیاری از قواعد و روشهای مرسوم در محیط وب دستخوش تغییر شوند. تبلیغات و بازاریابیهای اینترنتی با ظهور شبکههای اجتماعی خیلی سریع دستخوش تغییراتی شدید شده است.
برای درک بهتر این بحث در اینجا برخی از مزایای تبلیغات با این شبکهها بهصورت مختصر بیان میشود؛ بهعنوان مثال برخی از مزایای این نوع بازاریابی عبارتند از: اطمینان از اینکه کاربران بدون شک آنها را میخوانند، محدودیتی در ارسال تعداد کلمات و صفحات وجود ندارد، میتوان لینک سایت یا صفحات اینترنتی را در آن قرار داد، امکان ارسال تصویر وجود دارد، هزینه آن بسیار مناسب است و تنها هزینه اتصال به اینترنت را شامل میشود، تمامی پیامهای ارسال شده و به دست مخاطبان شما میرسد و در این روش امکان ارسال منطقهای و با پیش شماره خاص وجود دارد.
در این مورد میتوان به این نتیجه دست یافت که استفاده از بازاریابی از طریق پیام کوتاه با وجود بیشتر بودن تعداد مشترکانش نسبت به شبکههای اجتماعی، گاه تاثیرگذاری کمتری نسبت به این سرویسها دارد. شبکههای اجتماعی شاید بهترین یا کاملترین راهحل برای بازاریابی در فضای مجازی نباشد، اما هزینه سالانه استفاده از آنها تقریبا صفر است و هرگز نمیدانید با چه تعداد مشتری جدید در ارتباط خواهید بود. با برقراری کارکردهای پیامرسانی بین کسبوکار و مشتریان احتمالی آینده، این نوع ارتباطات میتوانند حتی نزدیکتر و همچنین فوریتر از یک پیام کوتاه باشند.
در بسیاری از کشورها، بعضی کسبوکارها شماره تماس با شبکه اجتماعی خود را روی تبلیغات و وبسایتهایشان قرار دادهاند و به عموم اطلاع میدهند که میتوانند با استفاده از این نرمافزارها به آنها دسترسی داشته باشند. با توجه به شرایط اقتصادی در دنیای امروز و تخصصی شدن کسبوکارها در بسیاری از کشورها آشنایی با کاربرد این نرمافزارها سبب خوگرفتن به آن و تسهیل در ارائه امور محصولات سفارشی به مشتریان شده است. موضوعی که در مباحث بازاریابی رایگان حائز اهمیت است این که اغلب شبکههای اجتماعی تقریبا هیچ هزینهای ندارند و در حقیقت شاهراهی هستند که از طریق آنها مشتریان میتوانند به صاحبان خدمات یا محصولات مورد علاقه خود بهصورت تمام وقت دسترسی داشته باشند و در این راه تنها چیزی که این بازاریاب مجرب ما نیاز دارد یک شماره تلفن است.
درباره شبکههای اجتماعی و میزان تاثیرگذاری آنها بر بازاریابی، مطالب متعددی وجود دارد، لکن ارزش واقعی شبکههای اجتماعی هنوز بهطور کامل شناخته نشده است. هرچند که همچنان کارشناسان و فعالان این بخش معتقدند شبکههای اجتماعی الزاما روشهای قبلی را به شکل کلی از بین نبردهاند اما با این حال عنوان میکنند که گسترش ضریب نفوذ این شبکهها در آینده میتواند شیوههای جدیدتری در این بخش بهوجود آورد.