مدیر سرمایهگذاری و مشارکتهای کلان اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به تأثیر راهاندازی بازارها و مراکز تجاری در نقاط کمبرخوردار شهر، گفت: راهاندازی مجموعههای تجاری و بازارهای بزرگ منجر به ارتقای فرهنگی این مناطق میشود. به گزارش تسنیم، رشید صحابی ضمن اشاره به سند چشمانداز 1404، اظهار داشت: در این سند مشهد در ابعاد مختلف بهعنوان یک برند با محوریت زیارت دیده شده، چراکه اگر بخواهیم سرفصل زیارت را از این شهر حذف کنیم، جذابیتی برای این شهر وجود نخواهد داشت.
وی افزود: براساس این سند، زیارت در همه ابعاد شهر مشهد مانند اقتصاد، تجارت و عمران شهری بهعنوان محور همه فعالیتها در نظر گرفته شده که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.صحابی با بیان اینکه گردشگر و زائر ذائقههای متفاوتی دارند که باید تمامی این موارد در نظر گرفته شود، تأکید کرد: بهطور قطع ما باید خود را برای تأمین همه این ذائقهها آماده کنیم، این درست است که زوار با رویکرد زیارت به مشهد میآیند اما قطعا تمام زمان سفر خود را صرف زیارت نخواهند کرد و باید با برنامهریزی صحیح سایر نیازهای زائران را برطرف کنیم.
وی با اشاره به خلأهای موجود در شهر مشهد بهعنوان یک شهر توریستی و گردشگرپذیر خاطرنشان کرد: بهعنوان نمونه زائری که به مشهد میآید حتما به ییلاقات مشهد که در مناطق طرقبه و شاندیز واقع است، مراجعه میکند و این مسئله به این دلیل است که ما در مشهد چنین فضاهایی را نداریم. صحابی افزود: ما در این زمینه مطالعاتی داشته و به این نتیجه رسیدهایم که فضای مشهد نسبت به ییلاقات دور بوده و ما نیازمند ایجاد چنین فضاهایی در شهر مشهد هستیم تا اینگونه تفرجها در مشهد صورت گیرد.
وی با اشاره به فعالیتهای شهرداری مشهد برای ایجاد فضاهای تفرجی در سطح شهر مشهد تصریح کرد: در این راستا ما در حال راهاندازی باغ گیاهشناسی هستیم تا در اختیار سرمایهگذار خارجی قرار گرفته و این باغ هم ارتقای کمی و کیفی پیدا کند و هم رویکرد آموزشی و تفریحی داشته باشد تا بتواند بخشی از نیازهای زائران خارجی را برطرف کند و با ایجاد فضاهایی سبب افزایش ماندگاری زائران در مشهد شویم.