بازاریابی از طریق ایمیل، بخش حیاتی امور بازاریابی و تبلیغات برای هر نوع کسبوکار و سازمانی است، چراکه این روش کمهزینه و در عین حال بسیار موثر و کارآمد است. با این وجود، بزرگترین اشتباهی که در به کارگیری این استراتژی ممکن است مرتکب شوید، این است که این فرآیند را بهصورت دستی انجام دهید. برای اینکه از فعالیتهای خود در زمینه بازاریابی از طریق ایمیل نهایت استفاده را ببرید، شناخت فنون و ابزار اصلی در اتوماسیون امور مربوط به ارسال ایمیل بسیار حیاتی است.
ابزار اصلی برای اتوماتیک کردن سیستم بازاریابی از طریق ایمیل
1- یک سرویس مدیریت ایمیل:
دو نوع سیستم مدیریت ایمیل وجود دارد که میتوان در کسبوکار خود مورد استفاده قرار داد. راهحلهایی وجود دارد که این امکان را برای شما فراهم میآورد تا تمام دادهها را در کامپیوتر خود ذخیره کنید و ارسال ایمیل را از سرور خود انجام دهید.
من با صرف هزینه در یک سرویس ایمیل معتبر میتوانم تمام آدرسهای خود را در آن قرار دهم و اکانتهایم را مدیریت کنم. استفاده از این روش چند مزیت دارد؛ از قبیل:
* راهحلهای موجود در سیستم مدیریت ایمیل به شما اطمینان میدهد که در برابر تمام قوانین جاری مربوط به spam قانونی عمل کنید.
* دیگر نگران این موضوع نیستید که آدرس IP شما در لیست سیاه قرار گیرد یا اینکه مواردی موجب شود مدیریت کلان امور بازاریابی از طریق ایمیل با محدودیت مواجه شود.
* سختافزار و نرمافزار شما برای هماهنگی با تغییرات نیازی به ارتقا ندارد و بهصورت اتوماتیک ابزارها و گزینههای جدید جایگزین میشود.
درست است که برخی بازاریابها میتوانند خودشان از کامپیوتر شخصی آدرسهای ایمیل خود را مدیریت کنند و از این کار لذت میبرند، اما من ترجیح میدهم با برونسپاری این کار بسیاری از مشکلات موجود در کسبوکار خود را از بین ببرم. همچنین با این کار میتوانم هر زمان که بخواهم تمام دیتابیس خود را از سرویس ایمیل خود به این ابزارها انتقال دهم و این کار شدنی نیست مگر اینکه آدرسهای ایمیل را در اختیار آنها قرار دهم. این کار برای من همانند این است که پولهای خود را به جای اینکه در منزل نگهداری کنم، در بانک پسانداز کنم.
2- صفحات squeeze و فرمهای اطلاعات تماس:
یک صفحه squeeze، یک وبسایت ساده و تک صفحهای است که با یک هدف مشخص طراحی میشود. هدف آن جمعآوری leadهای ایمیل است. بخش اصلی یک صفحه squeeze، فرم اطلاعات تماس است که مشتریان احتمالی اطلاعات تماس خود را در آن وارد میکنند و بلافاصله پیامهای تکمیلی را که شما در مدیریت اکانت ایمیل خود از پیش آماده کردهاید، دریافت میکنند. اگر قصد دارید امور بازاریابی خود را که از طریق ایمیل انجام میدهید، اتوماتیک کنید، باید صفحات squeeze با کیفیتی را برای مشتریان احتمالی ارسال کنید که شامل یک فرم اطلاعات ایمیل نیز باشد.
3- در اکانت خود اتوماسیون را تنظیم کنید:
همزمان با تبدیل شدن مشتریان احتمالی به مشتریان قطعی و تبدیل شدن مشتریان قطعی به مشتریان برتر، نوع پیامهای متفاوتی را از طریق ایمیل برای آنها ارسال کنید. اگر از پیش در مدیریت اکانت ایمیل خود قوانین مربوط به اتوماسیون را لحاظ کرده باشید، مشتریان احتمالی بهطور خودکار از یک لیست به لیست دیگر انتقال مییابند.
بهعنوان مثال، شما میتوانید با برقراری ارتباط میان سیستم چک و بررسی در وبسایت خود و سرویس مدیریت ایمیل خود زمانی که مشتریان احتمالی برای نخستین بار از شما خرید میکنند، بهطور خودکار آنها را به لیست جدید انتقال دهید.
4- پیامهای بعدی و تکمیلی شما:
همزمان با اضافه شدن مشتریان به لیست ایمیلهای شما، اقدام به ارسال مجموعهای از پیامهای از پیش آماده شده کنید که با ترتیب زمانی مشخص تحویل شود. گاهی اوقات این کار با عنوان «کمپین قطرهای» نامیده میشود. هریک از سیستمهای مدیریت ایمیل دارای چنین تنظیماتی است.
استراتژی تسلط و برتری در عرصه بازاریابی از طریق ایمیل
به خاطر بیاورید که مهمترین فاکتور در موفقیت در کمپین بازاریابی و تبلیغات از طریق ایمیل، توانایی شما در ایجاد اعتماد در مخاطبان و برقراری ارتباطی دوستانه با آنها در طول زمان است. اگر شما پیامهایی را با مضمون راه و روش فروش ارسال کنید، امور بازاریابی شما با شکست روبهرو خواهد شد. از آنجایی که تمام این فرآیند، بهطور اتوماتیک انجام میپذیرد، میتوانید حتی پیش از اینکه چیزی به مشتریان خود بفروشید، از طریق ارائه محتواهای جذاب و نکات و رهنمونهای ارزشمند بر آنها تسلط یابید.