خرما یکی از خوراکیهای شیرین با کلی خاصیت است که طرفداران زیادی هم دارد، محصولی که در ایران هم تولید نسبتا خوبی دارد و هم نوع مرغوبش به میزان مناسبی در کشور تولید میشود. اما استفادههای مناسب از این محصول در کشور آنچنان مطلوب نبوده است. در واقع این محصول نیاز به فرآوریهای پیشرفتهای دارد که بتواند ارزش و قیمت آن را بسیار بالاتر از وضعیت کنونی ببرد.
نخستین مشکل در بخش بستهبندی خرماست که عموما در کارتنهای یک و سه کیلویی با طرحهای مشترک در کشور تولید میشود درحالیکه مصرف بالای این محصول میتواند دلیل خوبی برای تمرکز روی نوعی بستهبندیهای متنوع و شکیلتر باشد که یک برند را از سایر فعالان حوزه متمایز کند، به علاوه جنبه صادراتی خوبی به محصول ببخشد که توانایی رقابت در بازارهای جهانی را داشته باشد.
مسئله بعدی که میتوان به خوبی روی آن سرمایهگذاری کرد، فرآوری خرماست. انواع چیپس خرما، لواشک خرما، عسل خرما، روغن خرما، شیره خرما، خمیر خرما و شهد خرما همگی محصولات استحصالی از خرما به شمار میآیند که چندان توجهی به آنها نشده و اغلب در حجمهای بسیار کوچک و ناشناخته در کارگاههای خانگی در حال تولید هستند درحالیکه خرما منبع تولید قریب به 15محصول جانبی است که به خوبی در بازار مصرف میشوند. همچنین ضایعات خرما از جمله هسته و لیف آن که از فرآوری خرما به دست میآیند میتواند بهعنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع پیشنهاد ما در این کلاف فرآوری و بستهبندی خرما بهعنوان یک سرمایهگذاری چندوجهی است که به خوبی میتواند با تنوع محصول، یک سرمایهگذاری مطمئن به شمار آید.