سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مجری سد و نیروگاه گتوند با اشاره به اینکه هرگونه اظهارنظری درخصوص تخریب سد یا ایجاد مسیر انحرافی نشان می‌دهد که اطلاعات آنها نسبت به سد محدود است، از رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست دعوت کرد تا از این سد بازدید کند. به گزارش ایرنا، کریم شیبانی روز چهارشنبه در نشست خبری به منظور تشریح وضعیت سد و نیروگاه گتوند، افزود: اگر کسی قضاوتی در رابطه با این پروژه کند در قدم اول باید این سد را دیده باشد.
وی ادامه داد: زمانی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری از این سد بازدید کرد اظهار داشت که کار بزرگی برای اجرای این سد صورت گرفته است.

مجری سد و نیروگاه گتوند اظهار داشت: معتقدم سوال بزرگ در‌خصوص این پروژه این است که کسانی که به گتوند می‌پردازند و می‌گویند باید خراب شود چرا به اتفاقی که بعد از خروج آب از این سد تا منطقه آبادان صورت می‌گیرد، توجه نمی‌کنند. شیبانی تصریح کرد: در جلسات رسمی که با حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد به این موضوعات اشاره شده ولی به نظر می‌رسد به این موضوعات یا عمدا توجه نمی‌شود یا کسانی که بر این مشکل طی سال‌های گذشته نقش داشته‌اند، به دنبال پاک کردن صورت‌مسئله هستند.وی خاطرنشان کرد: از ابتدای مطالعات سد گتوند سازمان حفاظت محیط‌زیست نظاره‌گر پروژه بوده و این سد مجوز لازم از سوی این سازمان را دارد و همواره و در طول اجرای پروژه تحت نظارت بازرسی معتمد محیط‌زیست قرار داشته است. 

مجری سد و نیروگاه گتوند گفت: به نظر می‌رسد برخی اظهارنظرها در‌خصوص این پروژه بزرگ نظام که فواید بسیار زیادی داشته و دارد کم‌لطفی باشد. شیبانی با بیان اینکه کیفیت آب موضوعی نیست که دولت یا وزارتخانه‌ای با آن شوخی کند، اظهار داشت: مسئله کیفیت آب در مراحل آخر اجرای پروژه بیشتر مورد توجه قرار گرفت و حتی پیش‌بینی تخلیه سریع مخزن در صورت بروز مشکل نیز در مراحل اولیه تعبیه شده بود. وی با بیان آنکه سد گتوند نیازهای آب و برق کشور را تطبیق داد و نیروگاه‌های بالادست در هر زمان از شبانه‌روز امکان ورود به مدار را پیدا کردند و نیاز آبی پایین‌دست نیز کنترل شد، تصریح کرد: در شهریور‌ماه سال گذشته بیش از 4.2 میلیارد مترمکعب آب در سد گتوند ذخیره شد که 20 برابر سد کرج است.وی با بیان آنکه طی 15 سال گذشته ذخیره آبی کارون از 24 میلیارد مترمکعب به نصف کاهش یافته و این سبب کاهش کیفیت آب شده است، گفت: اگر سد آبگیری نشده بود آب کارون به مراتب با کیفیت کمتری ارائه می‌شد. 

مجری سد و نیروگاه گتوند توضیح داد: آبی که از سد گتوند خارج می‌شود دارای کیفیت 100 است در‌حالی‌که همین آب زمانی که به آبادان و اهواز می‌رسد به 3هزار و 500 می‌رسد و چرا هیچ‌کس به اتفاقاتی که در این مسیر می‌افتد، نمی‌پردازد. شیبانی با اشاره به نحوه اجرای سد گتوند نیز افزود: مطالعات این سد به قبل از انقلاب بازمی‌گردد و بعد از انقلاب نیز همان مطالعات از سر گرفته شد تا اینکه در سال 75 اجرای سد قطعی شد. وی با اشاره به اینکه از اوایل سال 76 اجرای سد گتوند آغاز و در نهایت در سال 90 آبگیری شد، افزود: موضوع سازند گچساران باوجود پنج سازند دیگر در ساحل چپ مخزن به دلیل رخ نمون‌های نمک بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

مجری سد و نیروگاه گتوند اظهار داشت: پس از مطالعات صورت گرفته راهکارهایی در سه مرحله برای کنترل کیفیت آب مورد توجه قرار گرفت که در کوتاه‌مدت از طریق پر کردن فروچاله‌ها با گل رس ارتباط آب با نمک را به حداقل رساندیم که این پوشش رسی با طبیعت سازند همخوانی داشت و هم‌اکنون نیز به کار خود ادامه می‌دهد. شیبانی در راهکار میان‌مدت، توضیح داد: کنترل کیفیت آب با مدیریت مخزن از طریق طراحی شش خروجی در ترازهای مختلف سبب شد تا آب متناسب با نیاز پایین‌دست ارائه شود.

وی افزود: در راهکار بلندمدت نیز طراحی شده تا با اجرای خط لوله‌ای نمک مخزن را که در کیفیت خروجی آب اثری ندارد ولی نگه داشتن آن ریسک است به جای دیگری منتقل شود که این نمک پس از تبخیر مورد استفاده در صنعت نفت و پتروشیمی است. مجری طرح و نیروگاه گتوند با بیان اینکه سد گتوند بیشترین برق را در طول سال وارد شبکه می‌کند و با جلوگیری از سیلاب‌ها موجب درآمدزایی شده است، اضافه کرد: درآمدهای حاصل از اجرای این طرح به‌مراتب بیشتر از هزینه‌های صورت گرفته است. شیبانی گفت: در حال حاضر نیز کارگروهی با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موضوع کیفیت آب سد گتوند را در دست بررسی دارد که یک تیم تحقیقاتی از بخش تحقیقات آب دانشگاه تهران مجری این طرح است که امیدواریم گزارش آن ظرف یک ماه آینده اعلام شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4oQywZCM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه