یکشنبه, ۴ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Sun, 24 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز

قیمت‌هایی که به حاشیه رانده می‌شوند

8 سال پیش ( 1394/11/26 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

خرید کردن برای برخی از افراد جزو تفریحات روزمره محسوب می‌شود و در نتیجه هنگام خرید توجه چندانی به نرخ درج شده روی محصولات و اقلام مختلف ندارند اما اگر فردی به‌عنوان سرپرست خانوار یا با درآمد مشخص و برنامه‌ریزی شده قصد خرید کردن داشته باشد، به بهای کالاهای مصرفی توجه بیشتری نشان می‌دهد. بسیاری از مصرف‌کنندگان و خریداران کالاها از قیمت‌های بالای اجناس در بعضی فروشگاه‌ها شکایت دارند و نرخ کالاها را مبتنی بر عدالت ارزیابی نمی‌کنند. در برخی کشورها، دولت با حذف برچسب قیمت از بسته‌های کالا، تلاش کرده فضایی متعادل‌تر برای قیمت‌ها ایجاد کند. اگرچه براساس معادلات کاغذی این روش می‌تواند به تعیین سود عادلانه خرده‌فروشان و عمده فروشان کمک کرده و رضایت نسبی مصرف‌کنندگان را جلب کند اما انجام صحیح این روش چندان آسان نخواهد بود.

مدیریت ریسک کالاها

یکی از عمده مسائلی که اغلب اوقات ذهن تولید‌کنندگان را به خود مشغول می‌کند، بحث فروش و رقابت محصول تولیدی آنها با دیگر اقلام موجود در بازار است. یکی از بخش‌های موثر موفقیت در بازار رقابت، بحث ارزش‌گذاری کالاهاست. یک استراتژی رایج در محیط کسب‌و‌کار، استفاده از روش‌هایی موسوم به روش‌های مصون‌سازی است.

این روش‌ها مبتنی بر تلاش برای مصون ماندن هر چه بیشتر از آسیب‌هایی است که در فضای رقابتی جریان دارد. یک تکنیک نسبتا جدید برای فاصله گرفتن از مشکلات ناشی از نوسانات قیمت‌ها، واگذاری حق تعیین نرخ به توزیع‌کنندگان کالاست. درواقع بر مبنای این روش تولید کننده‌ها در فضای رقابتی نوسانات قیمت قرار نمی‌گیرند و در حاشیه امن بازار قرار خواهند گرفت.

تجارت آنلاین و لزوم پنهان کردن قیمت‌ها

یکی از تلاش‌های شایع بین فروشندگان اقلام اینترنتی، مشخص نکردن قیمت کالاهاست. عمده دلیلی که برای این رفتار ذکر می‌شود، به نوسان قیمت شدید کالاهای اینترنتی مرتبط است. با توجه به تعداد بالای کالاهای عرضه شده در اینترنت و امکان جست‌وجوی کالای مورد نظر در چندین وب‌سایت مختلف، حذف قیمت کالاها برای فروشندگان مجازی اهمیتی دو چندان دارد.

در شرایطی که با هر بار به روز‌رسانی صفحات اینترنت می‌توان اقلامی تازه‌تر را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کرد، حذف قیمت‌ها روشی است که به نفع توزیع‌کنندگان عمل می‌کند.

چالش‌های حوزه کشاورزی

قیمت کالاهای کشاورزی و به‌ویژه غلات برای بسیاری از کشورهای پر جمعیت جهان اهمیت زیادی دارد. به گزارش نشریه فوربس، ایالات متحده از جمله کشورهایی است که بارها در خصوص قیمت دانه‌های سویا، ذرت و گندم با چالش قیمت‌گذاری رو به رو بوده است. اعتراضات تولید و توزیع‌کنندگان از یک سو و نوسانات قیمت بازار که اغلب از نوسانات بازار نفت تاثیرمی‌پذیرد، از سوی دیگر، بارها دولت را برای تعیین قیمت و نرخ سود دچار مشکل کرده است.

حساسیت روی قیمت محصولات کشاورزی به سبب وابستگی تولید این محصولات به آب و هوا (خشکسالی، سیل، کم آبی و...) چندین برابر است و در این شرایط، سیستم قیمت‌گذاری این محصولات در ایالات متحده تا حد زیادی آزاد است. درواقع توزیع‌کنندگان در هر منطقه با در نظر گرفتن شرایط بازار اقدام به قیمت‌گذاری می‌کنند. این روش باعث شده نوسانات نرخ غلات به شکل منطقه‌ای در این کشور به‌طور محسوسی وجود داشته باشد. اما به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان از این وضعیت ناراضی نیستند.

حقوق مصرف‌کنندگان چه می‌شود؟

خبرنگار نشریه گاردین در گزارشی به بررسی این مسئله پرداخته که وقتی قیمت‌ها توسط توزیع‌کنندگان تعیین می‌شود، حقوق مصرف‌کنندگان چه می‌شود؟ این خبرنگار با مراجعه به یکی از شعب فروشگاه شناخته شده و چند ملیتی تسکو، تلاش کرده قیمت کالاهای این شعبه را روی کاغذی یادداشت کرده و این قیمت‌ها را با شعب دیگر مقایسه کند. نکته جالب برخورد ماموران فروشگاه با این خبرنگار و عدم اجازه ثبت قیمت‌ها بوده است. یکسان نبودن قیمت برخی اقلام در شعب مختلف فروشگاه تسکو نشان می‌دهد گاهی اوقات تخلفات در قیمت‌گذاری‌ها حقوق مصرف‌کنندگان را زیر سوال می‌برد.

لزوم فعالیت و نظارت هوشمندانه نهادهای بازرسی کالا در این موارد کاملا هویداست. نشریه تلگراف نیز در گزارشی می‌نویسد: اشتیاق مصرف‌کنندگان کالاها برای خرید در برخی ماه‌ها چندین برابر می‌شود، برای مثال در آستانه سال نوی میلادی بسیاری از فروشگاه‌ها با تبلیغات و وعده تخفیف چشمگیر، نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب می‌کنند. در این میان برای خرید موفق، بهتر است پیش از خرید کالایی خاص ابتدا از قیمت واقعی آن کالا و البته کیفیت آن اطمینان حاصل کنید.

افزون بر این هرگونه تخلف قیمت و کیفیت را به مرجع قانونی گزارش کنید. در برخی کشورهای اتحادیه اروپا، هرگونه تخلف در خصوص فروش کالاها با قیمت‌های غیر‌منطقی تا چندین‌هزار دلار جریمه را برای توزیع‌کنندگان متخلف به بار می‌آورد. بر این اساس شاید یکی از اصول اولیه، پیش از حذف قیمت‌ها آشنا کردن مصرف‌کنندگان با حقوق اولیه‌شان و نیز معرفی کردن نهادهای مبارزه با قیمت‌های خارج از عرف به آنان باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6hJNzS3o
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتاریفرال مارکتینگ چیست؟محاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه