یکی از موضوعات مهمی که امروزه بسیاری از تولیدکنندگان به آن توجه می کنند، فناوری و بهره گیری از تجهیزات پیشرفته تولید است. موضوعی که در کارخانه آب دماوند توجه ویژه ای به آن می شود. این کارخانه با در اختیار داشتن سه خط تولید، چهار واحد آزمایشگاهی و همچنین خط تولید پریفرم، یکی از مدرن ترین کارخانه های تولید آب بسته بندی در ایران است.
کارخانه دماوند در زمینی به مساحت 66 هزار مترمربع در نزدیکی چشمه اعلا در شهرستان دماوند واقع شده و ظرفیت اسمی تولید آن برابر با یک میلیون و 580 هزار بطری در روز برآورد می شود.
مجهزترین خطوط تولید
در حال حاضر، در سالن اصلی کارخانه دماوند، سه خط تولید شامل یک خط 36 هزار (بطری در ساعت) کرونس Kroness و دو خط 20 هزار و 10 هزار (بطری در ساعت) سیدل Sidel و همچنین کارخانه تولید پریفرم با ظرفیت تولید 27 تن در روز وجود دارد که این تجهیزات در کنار داشتن آزمایشگاه ها و سیستم های کنترلی مجهز، این واحد صنعتی را به یکی از به روزترین تولید کنندگان صنعت آب بسته بندی تبدیل کرده است.
میشل راسکائو، مدیرعامل کارخانه آب دماوند، درباره فناوری پیشرفته این کارخانه گفت: «کارخانه آب دماوند با مشارکت شرکت دنون، و در پی افزایش تقاضا در بازار و ایجاد تنوع در محصولات خود، و همچنین به منظور بالا بردن ظرفیت و کیفیت محصولات، در سال 1388 اقدام به نصب یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید در ایران و خاورمیانه کرد. آزمایشگاه دماوند نیز شامل چهار بخش جداگانه آنالیز میکروبی، شیمیایی، فیزیکی و تست بسته بندی و تست اروگانولپتیکی با بهره برداری از آزمایشگاه آکوا لب Aqualab پاریس است.»
علیرضا آزاد مدیر کارخانه دماوند درباره مراحل کار این واحد چنین توضیح داد: «در این آزمایشگاه در 50 مرتبه آزمایش کیفی روزانه، 124 فاکتور روی تمامی محصولات بررسی می شود که این سیستم در نوع خود منحصربه فرد است.
درواقع تولید محصولات دماوند با بهره گیری از سیستم میکروفیلتراسیون پیشرفته و با عبور از شش مرحله مختلف صورت می گیرد. همچنین نمونه محصولات، نه تنها برای آزمایشگاه های معتبر داخلی بلکه برای آزمایشگاه های دنون در فرانسه نیز ارسال می شوند تا از انطباق نمونه های دماوند با تمامی استاندارد های ملی و جهانی اطمینان حاصل شود.»
کامل ترین سبد محصول
شرکت آب دماوند به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده آب بسته بندی در کشور، در طول سالیان گذشته تحقیقات و فعالیت های بسیاری درباره فرهنگ سازی مصرف آب ترتیب داده است. این شرکت با توجه به نتایج تحقیقات خود که با انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام داده، به این نکته دست یافت که شهروندان تهرانی خصوصاً زنان و کودکان بسیار پایین تر از میزان سرانه جهانی مایعات مصرف می کنند.
همچنین نتایج تحقیق دیگری حاکی از آن است که 85 درصد دختران 8 تا 13 سال و 90 درصد پسران این رده سنی کمتر از سرانه استاندارد جهانی مایعات می نوشند. این مسئله باعث شد تا دماوند به فکر تولید بطری آب کودک بیفتد که شاید بتواند با ظاهری متفاوت و جذاب برای کودکان، آن ها را به نوشیدن مایعات سالم خصوصاً آب ترغیب کند؛ به این امید که نوشیدن مایعات سالم از کودکی به بخشی از فرهنگ این نسل تبدیل شود.
در پی این تصمیم و با شروع تولید بطری آب کودکان، دماوند توانست با تولید محصولات خود در پنج نوع بسته بندی که شامل بطری خانواده (یک و نیم لیتری)، بطری ورزشی (820 میلی لیتری)، بطری هر روز (500 میلی لیتر)، بطری بچه ها (350 میلی لیتر) و بطری جیبی (296 میلی لیتر) است، کامل ترین سبد محصولی در میان تولیدکنندگان این صنعت را از آن خود کند.
نوشیدن مایعات دغدغه دماوند
شرکت آب دماوند، دعوت به نوشیدن مایعات سالم را مأموریت خود قرار داده و همواره به شکل های گوناگونی درصدد فرهنگ سازی مصرف آب به عنوان سالم ترین نوشیدنی بوده است. ازجمله فعالیت هایی که تاکنون این شرکت به عنوان یکی از مهم ترین تولید کنندگان آب بسته بندی در ایران انجام داده، می توان به همکاری های مؤثر شرکت دماوند با انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اشاره کرد که یکی از آن ها برگزاری همایش آب در سلامت و تغذیه با حضور متخصصان و پزشکان برجسته بوده است.
همچنین به منظور بالا بردن سطح آگاهی در ارتباط با مصرف آب و بیماری های کلیوی، حامی روز جهانی کلیه در ایران بوده و تحقیقات و فعالیت های دیگری نیز درباره مصرف آب ترتیب داده که نتایج آن نیز به صورت گزارش های رسمی در اختیار رسانه ها و کارشناسان قرار گرفته است.
از سویی دیگر این شرکت به منظور ترویج فرهنگ نوشیدن مایعات سالم و آب، اقدام به برپایی ایستگاه های شادابی در نقاط مختلف کشور کرده تا ضمن تشویق مردم به نوشیدن مایعات سالم، درباره مزایای نوشیدن آب و ارتباط آن با سلامت بدن و همچنین مضرات کم آبی در سلامت و زندگی روزمره نیز اطلاع رسانی کند.