برای دسترسی به هزار نفر از طریق بازاریابی سنتی نیاز به هفتهها یا ماهها زمان است ولی از طریق بازاریابی ویروسی میتوان ظرف چند ساعت به صدها هزار یا میلیونها نفر دسترسی پیدا کرد. بازاریابی ویروسی تکنیکی است که از شبکههای ارتباطی اجتماعی برای افزایش آگاهی افراد از نام تجاری استفاده میشود. این روش از راه همانندسازی عملیات ویروسی مانند نشر ویروس در کامپیوتر استفاده میکند. در بازاریابی ویروسی افراد محتوای موجود را دست به دست میگردانند و تقسیم میکنند.
بازاریابی ویروسی به دلیل ساده کردن اجرای مبارزات بازاریابی همچنین به دلیل هزینه پایین، هدفگیری خوب و سرعت پاسخ بالا بسیار محبوب است. قدرت اصلی بازاریابی ویروسی، تواناییاش در به دست آوردن گروه بزرگی از افراد علاقهمند با هزینه کم است. سختترین ماموریت برای هر شرکتی به دست آوردن و نگه داشتن گروه بزرگی از مشتریان اصلی است.
ارائه این امکان که افراد از مجموعه محصولات و خدمات در سایت به طور مجانی استفاده کنند، در واقع قویترین استراتژی بازاریابی ویروسی است. ایدهای که در پس بازاریابی ویروسی قرار دارد، این است که شرکت تبلیغ خود را با ارائه یک کالا یا خدمت مجانی به افراد عرضه کند.
بازاریابی ویروسی، تکنیکی است که استفادهکنندگان کالا و خدمات خاصی را تشویق میکند تا به دوستانشان خبر دهند. این میتواند یک پیشنهاد شفاهی یا دهان به دهان مثبت باشد. در این نوع بازاریابی یکی از بیشترین دیدگاههای موفق ایجاد شده برای به دست آوردن مشتریهای اصلی، دیدگاه ارتباط بازاریابی منسجم نام دارد.
درخصوص بازاریابی ویروسی میتوان به چند ویژگی اشاره کرد؛ محیط و ابزاری که در آن سازمانها و شرکتها میتوانند با حداقل هزینه یا هزینهای نزدیک به صفر کسبوکار خود را رونق دهند. در این نوع بازاریابی در حقیقت ارتباط بازاریاب - مصرفکننده به ارتباط مصرفکننده - مصرفکننده تبدیل میشود. تاثیر شبکههای اجتماعی نقش مهمی در توسعه کسبوکار ایفا میکنند. بازاریابی ویروسی به هیچوجه نمیتواند جایگزین کامل و منحصربه فردی برای کل استراتژی جامع بازاریابی یک سازمان باشد، بلکه میتواند بهعنوان یکی از روشهای بازاریابی در برنامه کاری سازمان قرار گیرد. یک قاعده کلی در این روشها این است که محتوا باید افراد را ترغیب کند تا شرکت، محصولات و خدمات شما را به افراد دیگر معرفی کند.
هدفگذاری درست و مناسب مخاطبان باید برنامهریزی و پایش شود. انتشار اولیه پیام و محتوای بازاریابی ویروسی بسیار اهمیت دارد. در واقع انتشار اولیه پیام اصلی جزو کلیدیترین شاخصهای فرآیند بازاریابی ویروسی محسوب میشود. روشهای گوناگونی برای انتشار اولیه این محتوا و پیام وجود دارد از جمله ایمیل، پیام کوتاه، فرمهای برخط، شبکههای اجتماعی و سایر ابزار ارتباطی موجود. درك این موضوع ضروری است كه اگر چه ممكن است شركتی مهارت و زبردستی خاصی در ارائه پیامهای مهم داشته باشد و همه قوانین و مقررات مربوط به پست الكترونیك را نیز در نظر داشته باشد ولی مهمترین مسئله این است كه اگر مصرفكننده از سایت بازدید كند و چیزی كمتر از انتظار خود را مشاهده كند، شركت در امر بازاریابی ویروسی موفق نخواهد شد و باید جدیتر به این قضیه نگاه كند.
در واقع شناسایی و برآورده کردن خواست مصرفكننده بهعنوان مهمترین عامل موفقیت در این نوع بازاریابی محسوب میشود. در صورت بهرهگیری مناسب از امکانات گسترده این روش بازاریابی الکترونیکی، قدمی بزرگ رو به جلو برداشته شده است. به طور خلاصه میتوان نتیجه گرفت، این روش بازاریابی ارزان و با صرفه برای مشتریان متنوع و جذاب است. این روش همان روش قدیمی و معروف است، به نحوی که سرویسهای خوب از طریق مردم دهان به دهان میگردد و باعث میشود یک سرویس یا شرکت از این طریق بر تعداد مشتریان خود بیفزاید.