جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
سیاست‌های سال آینده دولت تشریح شد

فعال‌سازی صنایع کوچک برای ایجاد تحرک در اقتصاد

9 سال پیش ( 1393/12/13 )
 

معاون اول رییس‌جمهور فعال‌سازی صنایع کوچک نظیر صنایع غذایی، پوشاک و نساجی را یکی از اولویت‌های اصلی سال آینده دولت، برای ایجاد رونق اقتصادی در کشور اعلام کرد. به گزارش «فرصت امروز»، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه دستاوردهای گروه مپنا که دیروز در کرج برگزار شد، افزود: بار رشد اقتصادی و خروج از رکود کشور، تاکنون به دوش شرکت‌های بزرگ بوده‌است، این شرکت‌ها لکوموتیو توسعه هستند. وی مهم‌ترین سرمایه کشور را منابع انسانی آن دانست و گفت: اگرچه منابع طبیعی زیادی در ایران وجود دارد، اما این منابع رو به پایان هستند.

جهانگیری مشکلات پیش آمده برای صنعت برق کشور را ناشی از سوء‌مدیریت‌های گذشته اعلام کرد و افزود: این خوب نیست که وزارت نیرو مرتبا اعلام کند 30 هزار میلیارد تومان بدهی به بخش‌خصوصی دارد و گروه مپنا با 14 هزار نفر پرسنل از دولت بخواهد مطالباتش را پرداخت کند تا بتواند حقوق اسفندماه کارکنان خود را بپردازد. وی ادامه داد: زمانی که مسئولیت گرفتیم، از پول برق 3 هزار و 600 میلیارد تومان به حساب دولت واریز می‌شد تا در قالب یارانه بین مردم توزیع شود. این مسئله سبب شد که وزارت نیرو پول کافی برای انجام پروژه‎های خود را نداشته باشد.

معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد: در بخش نفت و گاز باید چند 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود، زیرا برخی از میادین به‌ویژه در پارس جنوبی، مشترک بوده و هرچه تعلل کنیم، طرف مقابل میزان بیشتری از منابع را برداشت خواهد کرد.  وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تاثیر تحریم‌ها روی اقتصاد ایران، بیان کرد: متاسفانه درخلال فشارهای حاصل از تحریم، پول هنگفت نفتی از کشور خارج شد و تبدیل به کالاهایی شد که به‌راحتی می‌توانستیم آن را داخل کشور تولید کنیم. جهانگیری تولید آن دسته از کالاهایی که فعالیت سایر صنایع به آن وابسته است و قبل از اعمال تحریم‌ها، تولیدشان در دستور کار دولت نبود را تاثیر مثبت تحریم بر اقتصاد ایران دانست. وی با اشاره به تغییر نرخ تورم در کشور، گفت: اگرچه تحریم‌ها برداشته نشده، اما اندکی تدبیر را چاشنی تصمیمات کردیم تا کمی شکوفایی اقتصادی در کشور ایجاد شود.

حل مشکلات وزارت نیرو فراتر از مسئولیت این وزارتخانه

حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو یکی دیگر از سخنرانان مراسم دیروز بود که حل مشکلات مالی صنعت برق را فراتر از مسئولیت‌های این وزارتخانه اعلام کرد. وی افزود: برای حل مشکلات ناشی از بدهی دولت به شرکت‌هایی نظیر مپنا، باید تصمیماتی خارج وزارت نیرو گرفته شود. وزیر نیرو بر تلاش برای دستیابی به بازارهای خارجی توسط بخش‌خصوصی تاکید کرد و افزود: شرکت مپنا برای ادامه کار باید به ارتقای رقابت‌پذیری توجه کند. اگر این شرکت رقابت‌پذیر نباشد دچار کهولت می‌شود. در حال حاضر اگر از برخی کشورها عقب ماندیم، به دلیل رقابت نکردن با سایر کشورها بوده‌است. وی تاکید کرد: شرکت‌های موفق در دنیا به زمینه‌هایی که در آن قدرت رقابت داشته‌اند، بیشتر توجه کرده‌اند.

در حالی وزیر نیرو مپنا را تولیدکننده 35 هزار مگاوات از مجموع 73 هزار مگاوات برق تولیدی کشور (یعنی حدود نیمی از برق تولیدی) معرفی کرد که عباس علی‌آبادی به‌عنوان میزبان مراسم دیروز، سهم مپنا از سبد انرژی کشور را 20 درصد اعلام کرد. وی در سخنان خود با برشمردن توانمندی‌های گروه مپنا، بازارهای صادراتی را یکی از مهم‌ترین بازارها برای تولیدکنندگان داخلی اعلام کرد. علی‌آبادی حمایت دیپلماتیک ضعیف، عدم پرداخت مطالبات توسط دولت، نظام بیمه‌ای نامناسب و نبود حمایت کافی توسط صندوق ضمانت صادرات را مهم‌ترین موانع بخش‌خصوصی برای حضور در بازارهای بین‌المللی دانست. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در سخنانی کوتاه با اشاره به اینکه یکی از بنیان‌گذاران شرکت مپنا بوده‌است، به عباس علی‌آبادی اعلام کرد که تمام پروانه‌های مورد نیاز برای فعالیت این گروه صنعتی را به آنها اعطا خواهد کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/obvqOJWZ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه