پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز معاملاتی هفته انواع شاخص های بورس اوراق بهادار با کاهش نسبتا چشمگیری روبه رو شدند به طوری که شاخص کل ۱۹۰ واحد افت کرد و به عدد ۷۷ هزار و ۱۶۸ واحدی رسید. همچنین شاخص آزاد شناور در آخرین روز معاملاتی این هفته ۲۹۱ واحد پایین آمد و به رقم ۸۵ هزار و ۸۹۸ واحدی رسید. شاخص بازار اول و بازار دوم نیز به ترتیب با ۱۶۷ و ۲۲۰ واحد افت مواجه شدند و گروه های خودرو، انبوه سازی و تامین آب، برق و گاز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند. 

روز گذشته شاهد افزایش عرضه ها از همان ساعات ابتدایی بودیم و هرچه از زمان بازار می گذشت بر شدت عرضه ها افزوده می شد و حتی معاملات بلوکی در برخی سهام شرکت های شاخص ساز هم نتوانست مانع از منفی شدن شاخص کل شود. این مهم در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل اگر با حمایت مصنوعی از سوی متولیان بورس روبه رو نشود، توان ایستادگی در کانال 77 هزار واحدی را نیز ندارد ولی با معاملات بلوکی مدیریت شده، توانسته در کانال مزبور جا خوش کند. با این حال بازار سهام در فضای رکود و فرسایش فرورفته به طوری که با وجود حمایت های سنتی از نماگرهای منتخب بازار، قیمت سهام در سبد سرمایه گذاری سهامداران همچنان با افت ارزش مواجه است.

تشدید رکود در بازار سهام

در روزهــای اخیــر ســفته بازی ها در برخــی نمادهای معاملاتی که برخوردار از سرمایه کوچک هستند همچنان ادامه دارد، اما کمبود نقدینگی باعث شده اغلب سهامداران از حضور در تالار شیشه ای پشیمان شوند. با کاهش شدید حجم و ارزش معاملات روزانه که گواهی بر تشدید رکود بازار و نقدشوندگی آن است، بسیاری از فعالان حقیقی و حقوقی بازار ترجیح می دهند سیاست بی تفاوتی و عدم خرید را اتخاذ کنند که این مسئله نیز به ایستایی بازار و تعمیق رکود فعلی دامن زده است. از سوی دیگر بعید به نظر می رسد اطلاعات شش ماهه شرکت های بورسی آنچنان درخشان باشد که جذابیت قابل توجه برای خرید سهام ایجاد کند. در عین حال با مرور آمار و ارقام منتشر شده و با پیش بینی نرخ تورم 10درصدی و نرخ بازدهی بدون ریسک 15درصد، کسب حداقل بازدهی 30درصد در بورس دور از انتظار نخواهد بود.

کاهش چشمگیر شاخص آیفکس

دیروز شاخص آیفکس 7 واحد افت کرد و در کانال 809 واحدی قرار گرفت. با این حال بیش از 287 میلیون ورقه حدود 30 هزار دفعه معاملاتی در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن نزدیک به 928  میلیارد ریال بود. در بازار سهام فرابورس ایران برای دومین روز متوالی نماد معاملاتی شرکت صنایع کاغذ پارس بالاترین حجم معامله را با دادوستد 12.7میلیون سهم شاهد بود، اگرچه بیشترین ارزش معامله در اختیار نماد شرکت دامداری تلیسه نمونه با نقل و انتقال 7میلیون سهم به ارزش 76میلیارد ریال قرار گرفت. در بازار سهام بالغ بر 234میلیون سهم به ارزش 626.8میلیارد ریال خریدوفروش شد که نمادهای «ذوب آهن اصفهان»، «تولید نیروی برق دماوند» و نیز «مدیریت انرژی امید تابان هور» به عنوان پربیننده ترین نمادهای معاملاتی این بازار شناخته شدند.

همچنین نمادهای «صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود» و «دامداری تلیسه نمونه» نیز در صدر نمادهایی که بالاترین افزایش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند، ایستادند. از طرفی بازار اوراق با درآمد ثابت، معامله بیش از 123 میلیارد ریال انواع اوراق را شاهد بود که به ترتیب نمادهای «اخزا5»، «صایتل» و «اخزا6» بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار تجربه کردند. در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز صندوق سرمایه گذاری آرمان آتی کوثر با معامله بیش از 537 هزار ورقه بهادار به ارزش 6میلیارد ریال صدرنشین ETFها شد. اوراق تسهیلات مسکن نیز در برخی تسه ها با کاهش و در بعضی دیگر با افزایش قیمت روبه و شد که به این ترتیب هر ورقه تسه بنا به تاریخ انتشار در بازه قیمتی 870 تا 90 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است، نماد معاملاتی اوراق مشاركت شركت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیــانه (ومدكو11)، به منظور پرداخت سود علی الحساب ماهانه اوراق در تاریخ چهاردهم شهریورماه، در پایان معاملات دیروز متوقف و نماد معاملاتی اوراق اجاره شركت هواپیمایی ماهان (ماهان991) پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق، بازگشایی شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mbNgAi2C
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه