فروش آنلاین سریعترین، انعطافپذیرترین و موثرترین راه برای دسترسی به مشتریان و افزایش درآمد است. فروش کالاها بهصورت آنلاین با سرعت بسیار زیادی در حال رشد و لازم به ذکر است که نخستین فروش آنلاین کالا در سال 1994 و در آمریکا اتفاق افتاد. برای استفاده از این ایده چه نکاتی را باید بیاموزیم؟ و چگونه یک کسبوکار میتواند فروش آنلاین محصولاتش را گسترش دهد.
ایده
روبهرو شدن با چالشهای فروش آنلاین محصولات و یکپارچهسازی فعالیتهای آنلاین با سایر بخشهای یک شرکت تجاری برای دستیابی به موفقیت ضروری است.
هفت اصل اساسی فروش آنلاین عبارتند از:
- توازن قدرت به شکل تعیینکنندهای در حال انتقال به سوی مشتریان است.
- اینترنت در حال متحول کردن تکنیکهای فروش و الگو برداری از برندهای پیشرو در بازار است.
- سرعت فعالیتهای تجاری و تغییرات در حال وقوع افزایش یافته و به انعطافپذیر بودن، انطباق پذیری، مشتریمداری و خلاقیت بیش از هر زمان دیگری احساس نیاز میشود.
- رقابت تشدید شده است.
- دانش مدیریت و توانایی در اعمال نفوذ بسیار مهم و اساسی است. دانش یک منبع استراتژیک است که باید آن را کسب کرد و پرورش و توسعه داد.
- کمپانیهای تجاری در حال تبدیل شدن به شرکتهای بزرگتر هستند تا از ارزش بالاتری برای مشتریان شان برخوردار شوند. آنها در حال ارزیابی دوباره عوامل و اهداف اساسی، بازار و مهارتهایشان هستند.
* اینترنت در حال افزایش و توسعه تعامل میان مردم، شرکتها و صنایع است.
فروش آنلاین یک روش سریع و فوری بوده و کسبوکارها را قادر میسازد، در حین توسعه تاثیر حضورشان در بازار در هزینههای خود نیز صرفهجویی کنند. انتشارات بینالمللی Economist Intel ligence Unit بهعنوان ناشر آثار مربوط به اطلاعات اقتصادی و بخشی از گروه Economist یک شبکه فروش آنلاین را با موفقیت ایجاد کرده که به شکل منحصر به فردی با محصولات و رویکرد این شرکت در بازار ادغام شده است.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
هماکنون به نکاتی مهم و اساسی میپردازیم که میتواند موجب توسعه مبحث فروش آنلاین شود:
- میزان مشارکت، تعهد و مالکیت را در کسبوکارتان افزایش دهید.
- سعی کنید تا استراتژی فروش اینترنتیتان فراگیر و پویا بوده و بهطور مداوم در تکامل باشد و از تجربیات گذشته در جهت توسعه و بهبود امور استفاده کنید.
- سادهسازی تجربه مشتریان از معامله با شرکت شما از اهمیت زیادی برخوردار بوده و از طریق برطرف کردن موانع فروش، فرآیند فروش آنلاین کالاها را بسیار ساده میکند.
- اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما جذاب و قانعکننده باشد چرا که مشتریان باید در وبسایت شما باقی بمانند. فراموش نکنید که رقبای شما تنها یک یا دو کلیک با شما فاصله دارند و شما نیاز دارید تا از مراجع مجدد مشتریان به وبسایتتان اطمینان حاصل کنید.
- با تمرکز روی شخصیسازی و انعطافپذیری این امکان را به مشتریان خود بدهید تا بتوانند کالای موردنظرشان را انتخاب کرده و مطابق میل و روش خود از شما خرید کنند.
- از تکرار و اتخاذ رویکردهای پرهزینه و پیچیده درحالیکه میتوانید موضعی ساده تاثیرگذار و کم هزینه اتخاذ کرده، خودداری کنید.
- با برنامهریزی خودتان را برای بهرهبرداری از منافع استراتژی فروش اینترنتی محصولات آماده کنید. این موضوع به شما کمک میکند تا از سرمایهگذاری بیش از اندازه یا سرمایهگذاری اندک در موقع نامناسب اجتناب کنید.
- به مشتریان، فروشندگان و توزیعکنندگان کمک کنید تا به آسانی در سایت شما گردش کنند. به مشتریانتان کمک کنید تا تجربه آسان و روانی در تصمیمگیریهای ساده و براساس تمایلات شخصی در فرآیند خرید آنلاین داشته باشند. بنابراین آنها قادر خواهند بود تا تصمیمگیری سادهتری داشته و ترجیحات و تنظیمات شخصی خود را نیز در فرآیند خرید اینترنتی لحاظ کنند.
- اطمینان حاصل کنید که وبسایت شما، ارائهدهنده سرویس اینترنت و توسعهدهنده وبسایت شما از انعطافپذیری لازم جهت توسعه و بهبود وبسایتتان برخوردار باشند.
- از رقابتی بودن وبسایتتان اطمینان حاصل کنید: برای رسیدن به این هدف وبسایت شما باید تجربهای ساده، تعاملی، جذاب و قانعکننده به مشتری ارائه کند.
- امکان دسترسی مشتریان به اطلاعات مورد نیازشان را فراهم کنید. این موضوع میتواند به آنان کمک کند تا سادهتر و سریعتر درمورد اینکه بهترین راه خرید کدام است، تصمیمگیری کنند. مزیت این روش آن است که یک فرآیند دو طرفه بوده و این فرصت را ایجاد میکند که به اطلاعات لازم و ضروری در مورد هریک از مشتریانتان دست یابید. همچنین اطلاعات بهدست آمده از مشتریان شما را قادر میسازد تا وبسایتی موثرتر و کاربردیتر در اختیار داشته باشید. ُ